۰ نفر

در روز اول عرضه سهام یار؛

چند نفر سبد سهام خود را بیمه کردند؟

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳
کد خبر: 680818
چند نفر سبد سهام خود را بیمه کردند؟

در روز نخست اجرای طرح بیمه سبد سهام که از دیروز در بازار سرمایه آغاز شده است، بیش از ۲۶ هزار برگه سهام یار به فروش رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، طرح بیمه سبد سهام زیر ۱۰۰ میلیون تومانی از دیروز (شنبه) در حالی اجرا شد که طی معاملات روز گذشته نماد «سهام یار» پس از بازگشایی تعداد ۲۶ هزار و ۳۷۹ ورق اختیار فروش تبعی توسط افراد حقیقی واجد شرایط خریداری شد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این طرح آینده‌ای روشن را برای بازار سهام ایجاد خواهد کرد و سرمایه‌گذاری سهامداران خرد را تضمین می‌کند.

طرح ۱۰بندی حمایت از بورس در دو هفته‌ای که از ابلاغ آن می‌گذرد، توانسته است معاملات بورس را از گردونه افت و ریزش ‌های پیاپی خارج کند. بسته حمایتی دولت و طرح اخیر سازمان بورس مبنی بر بیمه سبد سهام بود به کلی روند بازار سهام را با تغییر همراه کرده و پس از مدت ‌ها جان دوباره ‌ای را به معاملات بازار بخشیده است.

طرح بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی که جزوی از مصوبات بسته ١٠ بندی حمایت از بازار سرمایه است و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران را پوشش می‌دهد در کنار دیگر بندهای این بسته، مورد تایید مقامات رده بالای اقتصادی کشور قرار گرفته و همین مساله نیز باعث شده تا سهامداران حقیقی امید زیادی به متعادل شدن روند بورس و حمایت دولت از بورس داشته باشند.

* خرید برگه سهام یار یک ریالی برای سبدهای ۱۰۰ میلیونی

بر اساس طرح حمایتی سازمان بورس، بیمه سبد سهام با نماد سهام یار از دیروز به مرحله اجرا رسیده و سرمایه‌ گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند، اما از ترس از دست دادن سرمایه‌ های خود در این بازار دچار شک و تردید برای حضور در بازار سهام شده ‌اند، می ‌توانند با خرید یک برگه اوراق تبعی به ارزش یک ریال، سهام خود را به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان به شرط این که در مدت یکسال سهام خود را نفروشند، برای یک سال آینده بیمه کنند و از گزند اتفاقات پیش ‌بینی نشده و تاثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه در امان بمانند.

با وجود آغاز اجرای طرح بیمه سهام از دیروز و نیز فراهم شدن امکان خرید نماد سهام یار برای مشارکت در این طرح، اما برخی از سهامداران همچنان آگاهی چندانی در خصوص جزییات مربوط به چگونگی بیمه سید سهام خود ندارند.

* چگونه سبد سهام خود را بیمه کنیم؟

در این زمینه باید اعلام کرد که سهامداران در مرحله نخست وارد سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود شده و نماد «سهام یار» را در قسمت مربوط به جست و جو وارد و سپس اقدام به خرید یک برگه یک ریالی آن می‌کنند.

در این بخش سهامدار باید در بخش تعداد و قیمت خرید عدد ۱ را ثبت کند و مثل دیگر سفارش خریدها بر روی گزینه خرید کلیک کند.

پس از طی شدن این مراحل، سهامدار صاحب یک برگه اوراق تبعی است که کل سبد سهام کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان سهامدار را برای یک سال آینده بیمه کرده است.

سهامدار باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که فرصتی محدود برای خرید این اوراق در نظر گرفته شده است و برای این استفاده از این طرح از دیروز ۲۱ آبان تا ۲۸ آبان ماه یعنی شنبه هفته آینده فرصت در نظر گرفته شده است.

* بازگشت اعتماد به بورس با فروش اوراق تبعی سهام

مهدی امیدی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: استفاده از بیمه سبد سهام به عنوان مرهمی در بازار به خصوص برای سهامداران حقیقی تلقی می‌‌شود که در راستای بهبود وضعیت و کاهش نوسانات ایجاد شده در بازار به کار گرفته خواهد شد. با توجه به روند نزولی بازار سهام در ماه ‌های گذشته، اعتماد سهامداران نسبت به این بازار از دست رفته است و متولیان باید نهایت تلاش خود را در راستای بازگشت این اعتماد انجام دهند.  

وی ادامه داد: طرح بیمه سهام از اقدامات درستی است که بخشی از زیان سهامداران را پوشش داده و به سهامداران حقیقی این اطمینان را می‌ دهد که اگر در بازار بمانند، متحمل زیان نخواهند شد. این اقدام به طور قطع باید با اقدامات دیگری همراه شود تا در وهله نخست اعتمادها برای ورود به بازار سهام برگردانده شود و به ‌مرور شاهد اقبال عمومی و ورود سرمایه‌‌های جدید به بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید با رفع ابهامات، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار سرمایه تشویق شوند که در صورت تحقق این موضوع یعنی کنار رفتن ابهامات فعلی در بازار شاهد رونق بیمه سهام و اثرگذاری مثبت آن در بازار نیز خواهیم بود. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط بازار سهام در ماه‌‌های اخیر، اکنون بورس در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری قرار دارد، اما به دلیل شرایط بیرونی بازار سرمایه، موانعی بر سر راه رونق و ثبات بازار وجود دارد که امیدواریم با تلاش متولیان این موانع نیز برداشته شود.