۰ نفر

صندوق های مناسب شرایط تورمی

۹ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۴
کد خبر: 677663
صندوق های مناسب شرایط تورمی

ریسک‌پذیری فرد سرمایه‌گذار، بازه سرمایه‌گذاری، بررسی شرایط اقتصادی کشور، مقایسه و انتخاب بهترین صندوق‌ها همه و همه را باید روش‌هایی برای شناسایی بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست. مساله مهم این است که در بازار سرمایه ریسک و بازده مورد انتظار رابطه‌ای مستقیم دارند یعنی هر چقدر سرمایه‌گذاری ریسک بیشتری را متحمل شود، انتظار بیشتری نیز از بازدهی خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترکیب دارایی خود امکان سرمایه‌گذاری را هم برای افراد ریسک‌پذیر و هم برای افراد ریسک‌گریز فراهم کرده‌اند. به طورکلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه دسته اصلی با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند. این سه نوع صندوق‌ها با توجه به ترکیب دارایی خود و سهامی که در سبد خود دارند دارای میزان ریسک متفاوتی هستند.

صندوق‌های با درآمد ثابت به این دلیل که بیشتر دارایی خود یعنی ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت که به شدت کم ریسک هستند مانند  سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و امثالهم اختصاص می‌دهند، دارای کمترین میزان ریسک در بین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و در حقیقت در شرایط تورمی فعلی گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. به همین دلیل صندوق‌های درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی اغلب پرداخت سود ماهیانه را به سرمایه‌گذاران خود دارند در حالی که در صندوق‌های سهامی و مختلط این مورد کمتر به چشم می‌خورد هر چند در انواعی از صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز پرداخت سود به شکل ماهانه صورت نمی‌گیرد اما با این حال به نظر می‌رسد این نوع صندوق‌ها در شرایط تورمی فعلی راهگشای خوبی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود هستند به شمار می‌آید.

در صندوق‌های درآمد ثابت  میزان سوددهی بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است که همین عامل را باید عامل جذابیت این نوع صندوق‌ها دانست در حقیقت زمانی که بازار مدام در حال نوسان باشد و روند ریزشی طولانی را در پیش بگیرد؛ گزینه صندوق‌های بادرآمد ثابت راهکار مناسبی به نظر می‌آید چرا که ریسک این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار کم است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس تاسیس  و فعالیت می‌کنند و به این دلیل همیشه تحت نظارت هستند و باید اطلاعات دقیق و درستی از سرمایه‌گذاری خود منتشر کنند که این موارد در نهایت اعتبار، شفافیت و نظارت قابل توجه بر این صندوق‌ها را نشان می‌دهد.

راه‌های انتخاب بهترین صندوق بادرآمد ثابت

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت باید به چند مورد توجه داشت؛ اندازه صندوق، نوسان سود صندوق در گذشته و  مقایسه عملکرد صندوق مورد نظر نسبت به دیگر صندوق‌ها که همگی مواردی کاربردی است که باید برای  انتخاب بهترین صندوق بادرآمد ثابت مورد ارزیابی قرار گیرد به طور مثال اندازه صندوق فاکتور مهمی بوده که به راحتی قابل بررسی است اما این فاکتور خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد چرا که اندازه صندوق به میزان سرمایه‌ای که جذب کرده بستگی دارد و میزان دارایی‌های آن را نشان می‌دهد. ممکن است  بزرگی صندوق  نشان‌دهنده تعداد زیاد سرمایه‌گذاران و اعتماد عده بیشتری به این صندوق‌ها باشد ولی ممکن است به معنی عمکرد مناسب آن نباشد اما  نکته مهمی که در انتخاب صندوق‌های برتر کاربرد دارد، نوسان سود صندوق در بازه‌های گذشته است.

در حقیقت ثبات و نوسان سود صندوق در ماه‌های گذشته ملاک مناسبی برای  مقایسه و انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت است البته اینکه عملکرد یک صندوق در ماه‌های گذشته را بررسی کنیم و نتیجه بگیریم این صندوق برای سرمایه‌گذاری خوب است یا نه، معیار خوبی برای انتخاب صندوق مناسب نیست. بلکه باید عملکرد صندوق‌ها را با هم مقایسه کرد. یعنی نمی‌شود عملکرد سه ماه گذشته یک صندوق را ببینیم و از آنجایی که میزان سوددهی آن کمتر از ۱ درصد بوده، آن صندوق را رد کنیم بلکه باید عملکرد صندوق‌های دیگر را نیز در همین بازه بررسی کنیم. اگر اکثر صندوق‌ها در این بازه سود خوبی داشته‌اند و این صندوق نتوانسته باشد مثل آن‌ها عمل کند، پس نتیجه‌گیری ما درست است و سوددهی پایین این صندوق به خاطر عملکرد ضعیف تیم مدیریتی آن بوده است اما اگر اکثر صندوق‌ها نتوانسته‌اند سود خوبی داشته باشند، پس مشکل جای دیگری است و به شرایط بازار به ویژه بازار اوراق بدهی و سهام برمی‌گردد یعنی ممکن است بازار سهام در این بازه زمانی نزولی بوده باشد یا در سود اوراق بادرآمد ثابت تغییری رخ داده باشد که روی سوددهی همه صندوق‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

یک روش مرسوم برای تشخیص عملکرد صندوق های درآمد ثابت، مقایسه بازدهی هر صندوق درآمد ثابت با میانگین بازدهی کل صندوق‌های بادرآمد ثابت است. بنابراین اگر بازده یک صندوق از میانگین کل صندوق‌ها بیشتر باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که عملکرد صندوق نسبت به متوسط بازار بهتر بوده است. یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای تشخیص بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت، مقایسه آن‌ها با بانک است. صندوق‌های بادرآمد ثابت به علت ساختار و ماهیتی که دارند شباهت زیادی به بانک داشته و بسیاری این نوع از صندوق‌ها را جایگزین خوبی برای سپرده‌گذاری در بانکس می‌دانند.

مقایسه بازدهی یک ساله صندوق‌های بادرآمد ثابت

در میان صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز میزان سوددهی صندوق‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای ورود به صندوق‌های بادرآمد ثابت و خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها لازم است که بازده این صندوق‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم همانطور که قبلا هم اشاره شد بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های یک ساله، عامل مهم و موثری در جهت شناسایی بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود و سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و پربازده است. برای مقایسه بازدهی صندوق‌ها، بهتر است به سایت فیپیران که یک سایت معتبر و شناخته شده در حوزه بازارهای مالی است مراجعه کنید و در فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری با انتخاب بازدهی‌های مختلف ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به بررسی صندوق‌هایی با بالاترین بازدهی بپردازید.

اگر به داده‌های سایت فیپیران نگاهی بیندازیم. در یک سال اخیر صندوق سرمایه‌گذاری "بادرآمد ثابت نوع دوم کارا از گروه مالی کاریزما" بهترین صندوق در یک سال اخیر با بالاترین بازدهی در میان تمامی صندوق‌های بادرآمد ثابت موجود، بوده است. در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ بازدهی یک ساله صندوق "کارا" از گروه مالی کاریزما ۲۵.۰۵ درصد بوده است که بیشترین بازدهی یک ساله را در میان تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت رقم زده است. پس از آن صندوق "ثبات از سبدگردان ویستا" با در دست داشتن بازدهی ۲۳.۵ درصدی خود در جایگاه دومین صندوق بازار به لحاظ بازدهی یک ساله قرار دارد. پس از آن نیز صندوق "مشترک آسمان امید از شرکت تامین سرمایه امید" با نماد "آسامید" با بازدهی ۲۳.۲۶ درصد بیشترین بازدهی را داشته است.جایگاه‌های بعدی بیشترین بازدهی در یک ساله به ترتیب توسط صندوق "بادرآمد ثابت کوثر یکم از کارگزاری آبان" با ۲۳.۰۹ درصد،" صندوق افرا نماد پایدار از مشاور سرمایه‌گذاری ترنج" با نماد "افران" و با بازدهی ۲۳.۰۸ درصد و صندوق "کامیاب آشنا از سبدگردان سهم آشنا" با نماد "کامیاب" با بازدهی ۲۳.۰۸ درصدی کسب شده است.

صندوق‌های مناسب شرایط تورمی