۰ نفر

روزگار ناخوش متانول سازان؛

سودسازی ناامیدکننده زاگرس در تابستان/ بهای تمام شده ۴۸ درصد و نرخ فروش کم تر از ۳ درصد افزایش یافت

۸ آبان ۱۴۰۱، ۸:۴۸
کد خبر: 677348
سودسازی ناامیدکننده زاگرس در تابستان/ بهای تمام شده ۴۸ درصد و نرخ فروش کم تر از ۳ درصد افزایش یافت

متانول‌سازان یکی از سخت ترین شرایط چند سال گذشته خود را تجربه می‌کنند. با توجه به افزایش قیمت گاز و کاهش قیمت متانول این شرکت‌ها شرایط خوبی را به لحاظ سودسازی تجربه نمی کنند. پتروشیمی زاگرس به عنوان یکی از بزرگترین متانول‌سازان ایران و جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ نگاهی به صورت‌های مالی این پتروشیمی نشان می‌دهد که در حالی هزینه تولید متانول در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۴۸ درصدی داشته اما در این مدت نرخ فروش هر تن متانول تنها ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ پس از آنکه در زمستان سال گذشته شاهد زیان‌سازی عجیب و غریب متانول‌سازان بودیم، نگاهی به صورت‌های مالی پتروشیمی زاگرس به عنوان یکی از بزرگترین متانول سازهای کشور و البته جهان نشان می‌دهد که دوباره در تابستان امسال،‌ سودسازی این پتروشیمی با مشکل روبرو شده است.

زاگرس در تابستان امسال سود ناخالص یک هزار و ۳۴۸ میلیارد تومانی را شناسایی کرده است که نسبت به فصل بهار کاهش حدود ۴۷ درصدی و نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش بیش از ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد. به طور کلی در نیمه نخست امسال زاگرس سود ناخالص ۴هزار و ۱۴۶ میلیارد تومانی را شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین زاگرس در تابستان امسال در حالی زیان خالص ۱۲۹ میلیارد تومانی را در صورت‌های مالی خود آورده که در فصل بهار سود خالص یک هزار و ۹۷ میلیارد تومانی و در فصل تابستان سال گذشته سود خالص ۲هزار و ۶۹ میلیارد تومانی را شناسایی کرده بود. به طور کلی در نیمه نخست امسال سود خالص زاگرس با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳هزار میلیارد تومان بوده‌است.

سودسازی زاگرس2

دلیل کاهش سودآوری زاگرس چیست؟

برای پاسخ به این پرسش نگاهی به روند هزینه تمام شده و نرخ فروش متانول بر اساس صورت‌های مالی پتروشیمی زاگرس می‌اندازیم.

در بهار امسال بهای تمام شده هر تن متانول فروش رفته زاگرس حدود ۶ میلیون تومان بوده است که در مقایسه با فصل بهار افزایش ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ فروش هر تن متانول در تابستان نسبت به بهار کاهش ۱۱.۸ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در حالی هزینه تولید متانول در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد که در این مدت نرخ فروش هر تن متانول تنها ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

سودسازی زاگرس

بنابراین افزایش هزینه تولید در کنار کاهش و یا حداقل ثبات قیمت متانول منجر به کاهش سودآوری زاگرس شده است.