۰ نفر

سبزی که دلچسب نیست؛

پیش بینی بورس یکشنبه ۸ آبان / بازگشت به دوران شاخص بازی؟!

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 677291
پیش بینی بورس یکشنبه ۸ آبان / بازگشت به دوران شاخص بازی؟!

بورس روز شنبه را غیرقابل تصور شروع کرد؛ بازاری که طی هفته‌های گذشته فقط در محدوده قرمز معامله می‌شد، ناگهان در همان نیم ساعت ابتدایی، شاخص کل جهش بیش از ۵هزار واحدی را تجربه کرد. هر چند شاخص کل در محدوده مثبت به کار خود در روز شنبه پایان داد اما به نظر نمی‌رسد که حتی با وجود بسته حمایتی سازمان بورس، ‌تغییر محسوسی در روند معاملات شاهد باشیم. به طور کلی تا زمانی که عوامل اصلی ریزش بورس تعدیل نشود، نباید انتظار معجزه از بورس داشت.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ پس از ثبت شدیدترین ریزش هفتگی بورس در حدود یک سال گذشته،‌ شاخص کل هفته دوم آبان را سبزپوش آغاز کرد و توانست افزایش بیش از ۳هزار و ۵۰۰ واحدی را ثبت کند. نگاهی به نمادهای اثرگذار نشان می‌دهد پالایشی‌هایی که یکی از گزارش‌های فصلی خوب را نسبت به سایر صنایع راهی کدال کرده بودند و فلزی‌هایی که در یک هفته گذشته با بیش‌ترین فشار عرضه روبرو بودند، بیش‌ترین اثر را بر رشد روز شنبه شاخص کل داشته است.

شاید با خواندن این چند خط به نظر برسد که بازار سهام احتمالا پس از هفته‌ها یک نفس راحت خواهد کشید؛ به ویژه آنکه امروز از بسته حمایتی ۱۰ بندی بازار سرمایه رونمایی شد. اما این تنها رونمایی از بورس امروز بود و نگاهی عمیق‌تر به متغیرهای کلیدی حاکی از ادامه شرایط نه چندان خوب بازار سهام است.

بورس فقط یک ساعت سبز بود!

ابتدا نگاهی به روند تغییرات ساعتی شاخص کل در معاملات روز شنبه می‌کنیم. شاخص کل در همان نیم ساعت ابتدایی معاملات رشد بیش از ۵هزار و ۶۰۰ واحدی را ثبت کرد و تا ساعت ۱۰ صبح با افزایش حدود ۶هزار واحدی نسبت به پایان روز چهارشنبه توانست تا ارتفاع یک میلیون و ۲۴۷هزار واحدی افزایش یابد. اما از ساعت ۱۰ صبح، شاخص کل با افزایش فشار فروش عقب نشینی کرد و تا پایان معاملات با کاهش حدود ۲هزار و ۵۰۰ واحدی نسبت به ساعت ۱۰ صبح همراه شد. بنابراین هر چند شاخص کل روز شنبه مثبت بود اما روند معاملات نشان می‌دهد که این سبزپوشی نه تنها دلچسب نیست بلکه کمی نگران کننده است.

 

برای آنکه دلیل نگرانی از روند روز شنبه شاخص کل را تا حدودی متوجه شویم؛ نگاهی به تغییرات شاخص هم وزن می اندازیم. شاخص هم وزن در نیم ساعت ابتدایی دقیقا همان زمانی که شاخص کل با افزایش بیش از ۵هزار و ۶۰۰ واحدی همراه شده بود، تنها ۱۸۵ واحد افزایش پیدا کرد و پس از آن همواره در حال عقب نشینی بود. حتی می‌توان مشاهده کرد که در یک ساعت پایانی شتاب کاهش شاخص هم وزن افزایش یافته است.

پیش بینی بورس شاخص کل

بنابراین در شرایطی که شاخص کل عملاً در بیش تر زمان بازار روز شنبه نزولی بود و شاخص هم وزن نیز کاهشی بوده است، مثبت بودن شاخص کل این فرضیه را تقویت می‌کند که مسئولان قصد دارند با حمایت از چند سهم بزرگ و شاخص ساز، تنها شاخص کل را در محدوده مثبت نگه دارند.

پیش بینی بورس شاخش هم وزن

افزایش ارزش معاملات همزمان با رکورد شکنی خروج پول حقیقی

در جریان معاملات روز شنبه، ارزش معاملات خرد برای دومین روز پیاپی بالای سطح ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقی بماند. ارزش معاملات خرد روز شنبه حدود ۲هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان بود. این در حالی است که در هفته پایانی مهر ماه ارزش معاملات خرد به زیر سطح ۲هزار میلیارد تومان هم سقوط کرده بود.

پیش بینی بورس ارزش معاملات خرد

هرچند که افزایش ارزش معاملات خرد را می‌توان به عنوان نشانه مثبت برای بازار سهام در نظر گرفت اما در شرایط کنونی این افزایش، کمی نگران کننده است. در جریان معاملات روز شنبه، حقیقی‌ها بیش از ۹۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که بیش‌ترین میزان از ۱۶خرداد ماه امسال محسوب می‌شود.

پیش بینی بورس پول حقیقی

اما برای تحلیل دقیق‌تر روند خروج پول حقیقی بهتر است که آن را نسبت به ارزش معاملات خرد ارزیابی کنیم. بر اساس این دیدگاه، در معاملات روز شنبه حقیقی حدود ۳۵ درصد ارزش معاملات خرد از بازار سهام خارج کردند که بالاترین میزان از بهمن ماه سال گذشته محسوب می‌شود؛ به بیان دیگر در بازار روز شنبه شاهد شدیدترین خروج پول حقیقی طی ۹ ماه گذشته بودیم. موضوعی که به نظر نمی‌رسد چندان امیدوار کننده باشد.

نکته جالب دیگر این است که در حالی امروز خبر واریز یک هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار اعلام شد که تقریبا به همین میزان شاهد خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم. این یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که کارشناسان مطرح می‌کنند؛ به بیان دیگر،‌حمایت‌های دستوری در شراط کنونی بیش‌تر به خروج پول‌های گاهاً بزرگ از بورس منجر خواهد شد.

پیش بینی بورس فردا یکشبنه ۸ آبان

به طور کلی از معاملات روز شنبه نشانه‌های امیدوارکننده ای دیده نمی‌شود؛ افزایش فشار فروش در نیمه دوم بازار، کاهش قیمت آخرین معامله به کم‌تر از قیمت پایانی و تشدید خروج پول حقیقی از نشانه‌هایی است که شاید نتوان بازار فردا را امیدوار کننده پیش بینی کرد. با این وجود به نظر می‎‌رسد که شاید نمادهای بزرگ بازار و یا همان شاخص سازها معاملات مثبت تری را تجربه کنند.