۰ نفر

نگاهی به گزارش های ماهانه؛

تحلیل بنیادی جم پیلن / پلی پروپیلن جم عملکرد سال گذشته خود را تکرار می کند؟

۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶
کد خبر: 670826
تحلیل بنیادی جم پیلن /  پلی پروپیلن جم عملکرد سال گذشته خود را تکرار می کند؟

بر اساس گزارش ماهانه مربوط به شهریور امسال، تولید پروپیلن جم برابر با ۲۱هزار و ۵۵۹ تن بوده است که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱۹ درصدی و نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۱ درصدی را نشان می دهد. فروش ریالی پروپیلن جم در شهریور ماه امسال حدود ۶۱۹ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش ۳۲ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می دهد. به طور کلی می توان گفت که فروش پلی پروپیلن جم در ۶ ماهه نسبت به سال گذشته کمی بهبود یافته است اما دو موضوع می تواند سود سازی این شرکت را در مقایسه با سال گذشته تهدید کند.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛‌ شرکت پلی پروپیلن جم در سال ۱۳۸۳ به ثبت رسیده و با توجه به اینکه ۶۰ درصد از سهام این شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم متعلق به پتروشیمی جم است، لذا پلی پروپیلن جم از واحدهای فرعی این پتروشیمی و در گروه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی محسوب می شود. بر اساس پروانه بهره برداری شرکت پلی پروپیلن جم، ظرفیت سالانه این شرکت تولید ۳۰۰ هزار تن انواع پلی پروپیلن است.

بر اساس گزارش ماهانه مربوط به شهریور امسال، تولید پروپیلن جم برابر با ۲۱هزار و ۵۵۹ تن بوده است که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱۹ درصدی و نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۱ درصدی را نشان می دهد.

01

این شرکت در ۶ ماه نخست امسال توانسته است به طور میانگین ماهانه ۲۱هزار و ۱۳۱ تن تولید داشته باشد که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته برابر با ۲۲هزار و ۱۷۲ تن بوده است. پروپیلن جم در سه ماهه تابستان توانسته به طور میانگین ماهانه ۲۰هزار و ۸۰۳ تن تولید کرده که نسبت به تابستان سال گذشته افزایش بیش از ۱۴ درصدی را نشان می دهد.

02

فروش تناژی این شرکت در شهریور برابر با ۱۹هزار و ۱۹۵ تن بوده که نسبت به مرداد کاهش ۲۷ درصدی و نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

03

فروش این شرکت در ۶ ماه نخست سال به طور میانگین ماهانه برابر با ۲۱هزار و ۵۴۴ تن بوده که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته برابر با ۲۰ هزار و ۸۶۳ تن بوده است. همچنین میانگین فروش ماهانه پروپیلن جم در تابستان برابر با ۲۱هزار و ۶۲۱ تن بوده که این رقم در تابستان سال گذشته برابر با ۲۴هزار و ۴۸۳ تن بوده است. به بیان دیگر بهبود نسبی عملکرد پروپیلن جم از لحاظ تناژ فروش در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل عملکرد فصل بهار بوده اما در تابستان فروش این شرکت با کاهش همراه بوده است.

04

فروش ریالی پروپیلن جم در شهریور ماه امسال حدود ۶۱۹ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش ۳۲ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

05

این شرکت در تابستان توانسته به طور ماهانه به فروش حدود۷۵۲ میلیارد تومانی دست یابد که تقریبا مشابه عملکرد تابستان سال گذشته بوده است. با این وجود میانگین فروش ماهانه این شرکت در تابستان نسبت به بهار کاهش حدود ۹ درصدی را نشان می دهد. پروپیلن جم در بهار امسال توانسته بود میانگین فروش ماهانه ۸۲۵ میلیارد تومانی را ثبت کند.

به طور کلی این شرکت در ۶ماهه نخست سال به طور میانگین فروش ماهانه ۷۸۸میلیارد و ۶۲۱ میلیون تومانی را ثبت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. نگاهی به عملکرد فصلی این شرکت نشان می دهد.

06

در ۶ ماهه نخست امسال، نرخ فروش پلی پروپیلن با بسته بندی پالت که بیش از ۹۵ درصد فروش این شرکت را تشکیل می دهد به طور میانگین برابر با ۳۷ میلیون تومان به ازای هر تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۶ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت در بهار امسال هر تن پلی پروپیلن با بسته بندی پالت را به طور میانگین ۳۹ میلیون تومان فروخت که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ تقریباً بدون تغییر بود. در تابستان امسال نرخ فروش هر تن پلی پروپیلن با بسته بندی پالت هر چند با کاهش ۹ درصدی نسبت به بهار به طور میانگین به ۳۵ میلیون تومان رسید اما در مقایسه با تابستان سال ۱۴۰۰ افزایش بیش از ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

07

به طور کلی نگاهی به روند ماهانه نرخ فروش پلی پروپیلن با بسته بندی پالت نشان می دهد که هرچند میانگین نرخ فروش در ۶ماهه امسال بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است اما روند نرخ فروش در سال گذشته از تابستان روند صعودی گرفته بود اما این روند برای امسال معکوس شده است. سال گذشته نرخ فروش پلی پروپیلن با بسته بندی پالت در تیر ماه برابر با ۲۰ میلیون تومان به ازای هر تن بود که در شهریور به ۳۴ میلیون تومان رسید. اما امسال نرخ فروش پلی پروپیلن با بسته بندی پالت از ۳۸ میلیون تومان به ازای هر تن در تیر ماه به ۳۳ میلیون تومان در شهریور کاهش پیدا کرده است.

08

به طور کلی می توان گفت که فروش پلی پروپیلن جم در ۶ ماهه نسبت به سال گذشته کمی بهبود یافته است اما دو موضوع می تواند سود سازی این شرکت را در مقایسه با سال گذشته تهدید کند:

 اولاً باید منتظر گزارش ۶ ماهه بود تا ببینیم آیا این افزایش فروش می تواند افزایش هزینه های تولید را پوشش دهد. نگاهی به گزارش ۳ماهه نشان می دهد در حالی فروش این شرکت به لحاظ تناژی حدود ۱۹ درصد افزایش یافته بود که هزینه تولید افزایش بیش از ۶۰ درصدی را تجربه کرد. موضوعی که منجر شد با وجود میانگین نرخ فروش تقریبا مشابه در سه ماهه اول،‌ سود عملیاتی این شرکت بیش از ۱۲ درصد کاهش یابد. هرچند به لطف درآمدهای غیرعملیانی سود هر سهم پلی پروپیلن جم در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته بهبود نسبی یافت.

مسئله دوم به روند نرخ نزولی فروش این شرکت باز می گردد که در صورت ادامه این روند،‌ شاهد کاهش فروش پلی پروپیلن جم در سه ماهه پاییز و عملکرد ضعیف تر نسبت به سال گذشته خواهیم بود. نگاهی به روند قیمت پلی پروپیلن در بازارهای جهانی نیز حاکی از روند نزولی این محصول دارد.