۰ نفر

به آینده امیدوار باشیم؟؛

پیش بینی بورس؛ گام های لرزان شاخص کل

۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبر: 670804
پیش بینی بورس؛ گام های لرزان شاخص کل

هر چند شاخص کل توانست با افزایش بیش از ۱۲هزار واحدی و شاخص هم‌وزن با افزایش حدود ۴هزار و ۵۰۰ واحدی به تعطیلات آخر هفته برود اما نگاهی به روند معاملات حاکی از شکننده بودن روند صعودی بازار سهام است. موضوعی که ادامه روند صعودی در معاملات روز شنبه را کمی با تردید روبرو می سازد. با توجه به انتشار گزارش های ماهانه و ۶ماهه احتمالا دوباره شاهد اقبال به تک نمادها و یا صنایع خاص باشیم؛ موضوع که این امیدواری را ایجاد می کند که حداقل از بازار یک دست قرمز فاصله گرفته باشیم.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در جریان معاملات روز چهارشنبه توانست برای دومین روز معاملاتی پیاپی، سبز رنگ بماند. اتفاقی که آخرین بار در روزهای ابتدایی شهریور شاهد آن بودیم؛ ‌جاییکه شاخص کل توانست سه روز متوالی صعودی باشد. موضوعی که به خوبی شرایط حاکم بر بازار سهام و فشار فروش را نشان می‌دهد. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس اشاره شده بود،‌ افزایش تقاضا در بازار روز چهارشنبه محتمل به نظر می رسید. شاخص کل در نهایت با افزایش بیش از ۱۲هزار واحدی همراه شد و شاخص هم وزن افزایش حدود ۴هزار و ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد. اما بررسی روند معاملات روز چهارشنبه و تغییرات شاخص کل حاکی از شکننده بودن روند بازار است؛ موضوعی که همچنان ریشه در نااطمینانی های حاکم بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور دارد.

شاخص کل منفی شد!

هر چند شاخص کل توانست با افزایش بیش از ۱۲هزار واحدی به تعطیلات آخر هفته برود اما در نیم ساعت پایانی معاملات شاهد عقب نشینی شاخص کل بودیم؛ به طور کلی همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس اشاره شده بود، از نیمه دوم معاملات شاهد افزایش نسبی عرضه بودیم و شاخص کل در یک ساعت پایانی عملاً بدون تغییر باقی ماند.

شاخص کل بورس

شاخص هم وزن هرچند بر خلاف شاخص کل توانست روند صعودی خود را در طول روز حفظ کند اما نگاهی به روند آن نشان می دهد که هرچه به پایان بازار نزدیک می شدیم،‌ شتاب افزایش شاخص هم وزن کاسته می شد. موضوعی که حاکی از افزایش قدرت فروش نسبت به تقاضا داشت.

شاخص هم وزن

با این ارزش معاملات خبری از بازگشت نیست

ارزش معاملات خرد در پایان معاملات روز چهارشنبه حدود ۲هزار و ۶۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه تغییر محسوسی را نشان نمی دهد. همانگونه که بارها گفته شده،‌ فارغ از ارزشمند بودن یا نبودن بازار، پیش شرط بازگشت بازار به روند صعودی افزایش ارزش معاملات به سطح میانگین سال خود است. بنابراین یکی دیگری از نشانه هایی که بازگشت بازار را با تردید روبرو می سازد، ارزش پایین معاملات خرد است که حاکی از رکود عمیق معاملاتی بازار سهام و کمبود نقدینگی است.

ارزش معاملات خرد

حقیقی ها با بورس آشتی کردند

یکی از نکات مثبت بازار سهام در معاملات روز چهارشنبه، ثبت ورود پول حقیقی بود؛ حقیقی های بازار روز چهارشنبه بیش از ۵۲ میلیارد تومان وارد بازار کردند. موضوعی که پس از تشدید خروج پول حقیقی در روزهای گذشته می تواند امیدوار کننده باشد.

پول حقیقی

پیش بینی بورس شنبه ۹ مهر

شرایط کلی اقتصاد ایران و ریسک های سیستماتیک بازار سهام همچنان نه تنها تغییری نکرده بلکه شاید بتوان گفت تا حدودی بر ابعاد آن افزوده شده است. بنابراین به نظر می رسد که در این نه توان با قطعیت از روند بورس صحبت کرد. همانگونه که اشاره شد،‌ افزایش نسبی فشار فروش در تایم پایانی بازار و پایین بودن ارزش معاملات خرد، دو موضوعی است که می تواند نشانه ای از افزایش عرضه در بازار روز شنبه باشد. به ویژه آنکه نگاهی به روند معاملات ۱۰ نمادی که بیش ترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه داشته اند، نشان می دهد که قیمت آخرین معامله ۸ نماد کم تر از قیمت پایانی بوده است. به طور کلی از یکسو احتمال دارد در ابتدای معاملات روز شنبه با افزایش فشار فروش همراه باشیم و از سوی دیگر، در شرایط کلی اقتصاد ایران برای تایید بازگشت بازار سهام نیاز به نشانه های قوی تری داریم. همچنین باید توجه داشت که با توجه به انتشار گزارش های ماهانه و ۶ماهه احتمالا دوباره شاهد اقبال به تک نمادها و یا صنایع خاص باشیم؛ موضوع که این امیدواری را ایجاد می کند که حداقل از بازار یک دست قرمز فاصله گرفته ایم.