۰ نفر

بر اساس تحلیل اکونومیست؛

آشوب تورم در بازارهای جهانی / بازارهای مالی به مرحله خطرناکی رسیده اند

۶ مهر ۱۴۰۱، ۹:۳۴
کد خبر: 670667
آشوب تورم در بازارهای جهانی / بازارهای مالی به مرحله خطرناکی رسیده اند

بازارهای مالی در سراسر جهانی شرایط ملتهبی را تجربه می کنند. در بریتانیا از یکسو بازده اوراق قرعه دولتی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر، ارزش استرلینگ با کاهش شدیدی همراه شده است؛ عواملی که منجر شد خزانه داری و بانک مرکزی انگلستان برای کاهش التهاب بازارها، بیانیه‌هایی را صادر کنند. دولت ژاپن برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ برای جلوگیری از سقوط ین در بازار ارزی دخالت کرد. بانک مرکزی چین با هدف جلوگیری از خروج ارز، نرخ ذخیره ارزی را برای معاملات ارزی افزایش داده است. در قلب این آشفتگی هم افزایش بی وقفه ارزش دلار و نرخ های بهره جهانی قرار دارد که آینده امیدوارکننده ای را نشان نمی دهد.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ هر یک از بازارها در کشورهای مختلف با شرایط خاصی روبرو است؛ در بریتانیا، دولت در حال برنامه ریزی برای بیش ترین کاهش مالیات در نیم قرن اخیر است، ژاپن تلاش می کند که نرخ بهره را در سطوح پایین نگه دارد، چین با عواقب سیاست کووید-صفر دست و پنجه نرم می کند. با این وجود این تفاوت‌ها، همگی با یک چالش مشترک روبرو هستند.

بسیاری از ارزهای جهان در برابر دلار با کاهش قابل توجهی همراه شدند. شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای اقتصادهای بزرگ جهان از ابتدای سال ۱۸ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده است. تورم پایدار آمریکا و تشدید همزمان سیاست های انقباضی پولی، بسیاری از بازارها را ملتهب کرده است.

هفته گذشته و پیش از تشدید التهاب در بازارهای مالی،‌ در نشستی میان بانک های مرکزی جهان تاکید شد که شرایط مالی تغییر کرده است. این موضوع ناشی از تعهد بانک های مرکزی برای افزایش نرخ بهره و شرایط بحرانی نقدینگی در بازار بدهی آمریکا است.

پس از یک صعود کوتاه مدت در آگوست، بورس های جهانی به پایین تر حد خود در سال جاری میلادی رسیده اند. بر اساس شاخص MSCI،‌ ارزش بورس های اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲، کاهش ۲۵ درصدی را تجربه کرده اند. شرایط ملتهب در بازارهای دیگر هم کاملا مشخص است؛ اوراق قرضه با ریسک بالا در آمریکا به حدود ۹ درصد افزایش پیدا کرده که افزایش بیش از دو برابری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ بازدهی اوراق قرضه شرکتی با سطح اعتباری bbb، به ۶ درصد رسیده که بالاترین میزان طی ۱۳ سال گذشته است.

بسیاری از فعالان بازارهای مالی و مدیران شرکت ها انتظار افزایش نوسان در بازارهای مالی را دارند و سعی می کنند که ریسک های خود را پوشش دهند. اما شرایط اکنونی فراتر از انتظار است. یک سال گذشته کم تر کسی پیش بینی می کرد که شاهد تورم دو رقمی در بسیاری از نقاط جهانی باشیم. حالا که بازارها عملکرد بدتری را نسبت به پیش بینی ها از خود نشان می دهند، سیاست گذران با فهرستی از گزینه های بد وارد می شوند.

فدرال رزرو بدون آنکه به هزینه های سیاست های ضد تورمی خود اهیمت دهد، هدف خود را تنها کاهش تورم قرار داده است. جروم پاول، رییس فدرال رزرو پس از آخرین افزایش نرخ بهره در ۲۱ سپتامبر، بیان کرد که هرچند احتمال فرود نرم( کاهش تورم با کم ترین سطح رکود اقتصادی)‌ برای اقتصاد آمریکا در حال کاهش است، فدرال رزرو متعد به کاهش نرخ تورم است. بر اساس گزارشی از سوی بانک آمریکا، بین سال ها ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰، زمانیکه تورم در اقتصادهای ثروتمند به بالای ۵درصد رسیده است،‌به طور میانگین ۱۰ سال طول کشیده تا به ۲درصد کاهش یابد.

در این شرایط پیش بینی های رشد اقتصاد جهانی به سرعت در حال کاهش است؛ در پیش بینی های جدید منتشر شده در ۲۶ سپتامبر، رشد اقتصای کشورهای OECD برای سال جاری با کاهش ۱.۵ درصدی نسبت به پیش بینی قبلی، برابر با ۳ درصد بوده است. همچنین پیش بینی می شود که رشد اقتصادی برای این کشورها به ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.

قیمت نفت خام برنت به حدود ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده که کمترین میزان از اواسط ژانویه محسوب می شود. قیمت مس در بورس فلزات لندن به کم ترین میزان خود در ده ماه اخیر رسید.