۰ نفر

با امید زنده ایم؛

پیش بینی بورس؛ شاخص کل با یک گل صعودی می شود؟!

۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۴
کد خبر: 670524
پیش بینی بورس؛ شاخص کل با یک گل صعودی می شود؟!

رنگ سبز بالاخره به تابلوهای بورس بازگشت و شاخص کل صعودی شد. به طور کلی هر چند معاملات دوشنبه بارقه های امید را در دل بازار سهام زنده کرد اما تا زمانیکه سمت تقاضا تقویت نشود و شاهد ورود پول به بورس نباشیم، بازگشت به روند صعودی و پایان چند ماه روند اصلاحی فرسایشی دور از انتظار است.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ معامله گران در حالی معاملات روز دوشنبه چهارم مهر را آغاز کردند که برخی نماگرها حاکی از این بود که بازار سهام احتمالاً از فروش اشباع شده و شاید کم کم باید منتظر بازگشت خریداران باشیم. اما از سوی دیگر، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و تشدید ریسک های تحمیل شده به بورس، بهبود تقاضا و بازگشت نقدینگی به بازار را  با تردید روبرو می ساخت.

اما معاملات روز دوشنبه بورس به گونه ای رقم خورد که شاهد افزایش بیش از ۶هزار واحدی شاخص کل پس از ۶ روز متوالی نزول بودیم؛ «فارس»،«خودرو» و «فولاد» بیشترین تاثیر را برروی شاخص کل داشتند. با این وجود روند تغییرات شاخص کل در طول روز نشان می دهد که هر چه به پایان معاملات نزدیک می شدیم شاهد کاهش شتاب افزایش شاخص کل بودیم؛ موضوعی که نشان از کاهش قدرت تقاضا بود. البته این موضوع شاید با توجه به تعطیلی روز سه شنبه چندان نگران کننده نباشد.

شاخص کل بورس

شاخص هم وزن نیز در جریان معاملات روز دوشنبه با افزایش بیش از ۱٬۵۰۰ واحدی توانست تا سطح ۳۸۸هزار واحدی افزایش یابد. بررسی تغییرات شاخص هم وزن در طول روز نشان می دهد که همانند شاخص کل، شیب افزایشی شاخص هم وزن با گذشت زمان کم تر شده است. به بیان دیگر،‌ کاهش قدرت تقاضا تنها مربوط به نمادهای بزرگ نبوده و این موضوع را می توان در کلیت بازار مشاهده کرد.

شاخص هم وزن

ارزش معاملات خرد؛ کاهش پیدا کرد اما بهتر بود!

ارزش معاملات خرد(سهام و حق تقدم) در جریان معاملات روز دوشنبه چهارم مهر حدود ۲هزار و ۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه کاهش حدود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. هر چند سطح پایین ارزش معاملات موضوع چند ماه گذشته بوده است اما باید توجه داشت که کاهش ارزش معاملات خرد روز دوشنبه نسبت به روز شنبه به تنهایی چندان نگران کننده نیست؛ مهم ترین نکته این است که هر چند روز شنبه ارزش معاملات خرد به بیش از ۲هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید اما از این میزان، ۲۵درصد مربوط به خروج پول حقیقی بود.

ارزش معاملات خرد

خروج پول حقیقی

در جریان معاملات روز شنبه شاهد شدیدترین موج خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم و همانگونه که گفته شد، حدود۲۵ درصد ارزش معاملات خرد معادل ۶۳۰ میلیارد تومان مربوط به خروج پول حقیقی بود. در بازار روز دوشنبه شاهد کاهش محسوس خروج پول حقیقی بودیم جاییکه حقیقی‌ها حدود ۱۲۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که معادل ۶ درصد ارزش معاملات خرد بود. نکته مثبت اینکه در پایان بازار حتی ورود پول حقیقی هم ثبت شد.

خروج پول حقیقی

پیش بینی بورس

بازار به کف خود رسیده است؟ شاید. در حقیقت با توجه به ابهامات شدید بازار این اعداد و ارقام نیستند که روند آینده بازار سهام را تعیین می کنند بلکه انتظارات معامله گران است که جهت بازار را تعیین می کند. ارزش معاملات خرد در این شرایط می تواند به عنوان یک معیار از انتظارات معامله گران باشد. بنابراین هر چند که از یکسو با توجه به چارت هفتگی شاخص کل،‌ بورس به مرحله اشباع فروش رسیده و از سوی دیگر،‌ تحلیل گران معتقدند که بسیاری از نمادها از ارزندگی بالایی برخوردار است اما تا زمانی که درصد بالایی از معامله گران به چنین نتیجه ای نرسند نمی توان انتظار بازگشت بازار و پایان روند نزولی را داشت. بنابراین به نظر می رسد که هر چند بازار روز دوشنبه امیدوار کننده بود اما با یک گل بهار نمی شود و باید منتظر ماند که آیا شاهد بازگشت خریداران و افزایش ارزش معاملات خرد خواهیم بود یا خیر؟ در شرایط کنونی معاملات هفته آینده و روزهای پس از تعطیلات از اهمیت بالایی برخواردار است.