۰ نفر

از ستاره رونمایی شد؛

سهامداران بدون ضامن وام می‌ گیرند

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبر: 656438
سهامداران بدون ضامن وام می‌ گیرند

پس از آنکه اسفند ماه سال گذشته، مجید عشقی ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود که سهامداران عدالت، صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند به زودی با وثیقه قرار دادن اوراق خود و بدون نیاز به ضمانت دیگری، از شبکه بانکی وام دریافت کنند؛ امروز با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس از سامانه ستاره سمات یا همان سامانه توثیق الکترونیک سهام رونمایی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛‌ از سال گذشته اخباری مبنی بر امکان دریافت وام به پشتوانه اوراق بهادار منتشر شده بود. ۱۵ اسفندماه سال گذشته بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سهامداران عدالت، صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند از اولین ماه سال ١۴٠١ با وثیقه قرار دادن اوراق خود و بدون نیاز به ضمانت دیگری، از شبکه بانکی وام دریافت کنند.

 ۶ اردیبهشت نیز بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را با استفاده از وثایق بورسی و غیربورسی شامل سهام، اوراق بدهی، اموال عینی و سیم‌کارت، به بانک‌ها ابلاغ کرد. 

چند روز پیش نیز محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، با اشاره به اینکه سهامداران بازار سرمایه از طریق توثیق هوشمند سهام می‌توانند از تسهیلات شبکه بانکی بهره‌‌مند شوند، گفته بود: کاربران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می‌توانند سهام قابل توثیق خود را انتخاب کنند و درنهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.

حالا امروز فاز اول طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها، با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) و به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آغاز به کار کرد.

عشقی، رییس سازمان بورس در خصوص توثیق الکترونیک و هوشمند انواع دارایی های مالی با بیان اینکه از امروز به صورت رسمی افراد می توانند از این سامانه استفاده کنند،‌گفت:

سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

رییس سازمان بورس کارکرد دیگر این سامانه را در دستگاه قضایی برشمرد و ادامه داد: اکنون امکان بهره‌گیری این سامانه در دستگاه قضایی فراهم شده تا توثیق هوشمند در عرض چند دقیقه امکان پذیر شود، اقدامی که پیشتر چند روز زمان می برد.

خاندوزی نیز در این مراسم گفت: قابلیت‌های مؤثر سامانه ستاره برای مردم باعث خواهد شد تا جمعیت ۵۰ میلیون نفری در سهام عدالت بتوانند از امکان وثیقه گذاری بدون نیاز به فرایندهای دست و پا گیر اداری بتوانند استفاده کنند. حتی دارندگان گواهی‌های سپرده و طلا، مالکان اوراق مشارکت و بدهی و غیره بتوانند از سبد مالکیت دارایی‌های خود برای تأمین وثایق از جمله تسهیلات خرد برای اقشار کم درآمد کشور و همینطور در مواجه با نظام فضایی کشور استفاده کنند.

توثیق سهام چیست؟

اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند. 

توثیق اوراق بهادار، فرآیند درخواست مسدود کردن اوراق بهادار تحت مالکیت یک شخص وثیقه‎گذار به نفع فرد وثیقه‌گیر نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. طی مدت توثیق، فرد مالک دارایی حق فروش دارایی تعیین شده را نداشته و هرگونه درخواست درخصوص رفع توثیق، درخواست اقدام به فروش دارایی توثیق شده و... باید به همراه مدارک و مستندات کافی که از سوی سپرده‎گذاری تعیین شده است، به صورت مکتوب به آن نهاد ناظر اعلام شود.

عایدات حاصل از دارایی طی دوره توثیق (تقسیم سود نقدی، سهام جایزه و حق تقدم و...) به صورت توافق بین وثیقه‌گیر و وثیقه‌گذار تعیین می‌شود که حین درخواست توثیق، مسیر این عایدات باید تعیین شود. 

ثبت‌نام در سامانه سجام؛ شرط دریافت تسهیلات

لازم به ذکر است که احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه اشخاصی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

تنها شرط برای دریافت وام این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. درواقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این، فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود.