۰ نفر

بررسی روند معاملات بازار سرمایه؛

پیش بینی بورس (۳مرداد)؛ اصلاح شاخص کل تا کجا ادامه خواهد داشت؟

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبر: 655709
پیش بینی بورس (۳مرداد)؛ اصلاح شاخص کل تا کجا ادامه خواهد داشت؟

معاملات دومین روز از مردادماه بازار سرمایه، با کاهش ۹هزار واحدی شاخص کل و قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و ۴۶۳هزار واحدی به پایان رسید. شاخص هم‌وزن نیز، افت بیش از ۴هزار واحدی را تجربه و تا مرز ۴۰۰هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. این در حالی است که انتظار می‌رفت که پس از بازگشایی نمادهای بزرگ بازار، شاخص کل به روند نزولی خود پایان دهد، اما این امر محقق نشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ علی محمودیان، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات بورس در روز جاری پرداخت و گفت: با بررسی روند منفی در معاملات امروز بازار سرمایه و افت شاخص، با خبر افزایش نرخ بهره بین بانکی مواجه می‌شویم که به صورت رسمی نیز در سایت بانک مرکزی منتشر شد.

محمودیان افزود: روز گذشته و تا پایان معاملات، هنوز اشخاص از افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره بانکی اطلاع نداشتند. ضمن اینکه به تبع انتشار گزارشات خوب بسیاری از صنایع، بازار سرمایه به بازگشت نمادها از مجامع اقبال خوبی نشان داده بود. اما در روز جاری، فروشنده‌های قوی در نمادهای پالایشی وجود داشت و پس از بازگشایی نمادهای این گروه علی‌رغم گزارشات مناسبی که منتشر کرده بودند، شاهد رنج‌های منفی در این نمادها بودیم که بر کلیت بازار سهام اثرگذار بود.

وی تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، روز گذشته شاهد افزایش نرخ بهره بین بانکی بودیم که بیانگر اتخاد سیاست‌های انقباضی توسط دولت است و با اتخاذ این سیاست نیز، دیگر تفاوتی ایجاد نمی‌شود و موجب شکسته شدن P به E در کلیت بازار سرمایه می‌شود. من فکر می‌کنم یکی از علل اصلی منفی بودن بازار، این موضوع است و من این روند منفی را ادامه‌دار می‌بینم و همچنان افقی برای توقف رشد نرخ بهره بین بانکی حداقل تا ۲۲درصد وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ارزش معاملات نیز بسیار پایین است و با بررسی مجموع این عوامل، متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه پتانسیل ادامه روند منفی تا سطح یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد را دارد.

محمودیان خاطرنشان کرد: به هر حال باید دید که دولت چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد. من به حفظ مقاومت فعلی بازار، خوشبین هستم. اما اینکه لزوما رشد خوبی در بازار سرمایه شروع شود، خیر. تنها میتوان به حفظ این حمایت و کاهش شدت روند نزولی امیدوار بود و در حال حاضر برای شروع روند صعودی، زود است.

۳۱ تیرماه، نامه‌ای از حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، به معاونان وزارت صمت منتشر شد که بر اساس آن مقرر شده بود درخواست افزایش قیمت کالاها در دفاتر تخصصی وزارت صمت و جهاد کشاورزی، سازمان حمایت، کمیسیون اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار بررسی و تایید شود و در نهایت به تایید رئیس جمهور برسد. با این وجود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرایند قیمت‌گذاری بیان شده در مکاتبه این سازمان به عنوان یک پیشنهاد اولیه در یکی از جلسات تنظیم بازار مطرح شده بود، اما در عمل قابلیت اجرا نداشته و منتفی شده است.

محمودیان درخصوص این موضوع گفت: این مسئله به طور حتم تاثیر خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. زیرا این موضوع صراحتا قیمت‌گذاری دستوری است و حتی در کوتاه مدت نیز، بر بازار سهام اثر می‌گذارد. از سوی دیگر، بازار سرمایه بیش‌ترین تاثیر منفی را از قیمت‌گذاری دستوری می‌گیرد. زیرا بازاری شفاف است.