۰ نفر

صندوق با درآمد ثابت ترنج در جست و جوی مسیری تازه

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 653861
صندوق با درآمد ثابت ترنج در جست و جوی مسیری تازه

مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ترنج در خصوص صندوق ترنج گفت: صندوق ترنج سودمند (به اختصار صندوق ترنج) یک صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت و از نوع صندوق مشترک صدور و ابطالی است و برای سرمایه گذاران ریسک گریز با انتظار دریافت سود دوره ای، طراحی شده است.

رضا درخشانفر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ترنج در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به تشریح فعالیت های صندوق جدید این شرکت با عنوان صندوق با درآمد ثابت ترنج پرداخت که شرح آن در ادامه می آید؛

مجموعه ترنج به عنوان پیشتاز معرفی صندوق های جدید در بازار سرمایه صندوق جدیدی را در بورس در شرف پذیره‌نویسی دارد، لطفا توضیحاتی در خصوص ساز و کار این صندوق ارائه کنید.

شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج، سبد متنوعی از انواع صندوق ها را در دست مدیریت دارد. صندوق های سهامی سرو و انار، صندوق مختلط زیتون و صندوق درآمد ثابت افرا از جمله صندوق های معروف تحت مدیریت این شرکت هستند. در کنار آنها، دو صندوق تخصصی جسورانه سرو و بازارگردانی تاک نیز تحت مدیریت مجموعه ترنج هستند.

 صندوق جدیدی که مجموعه در حال برنامه ریزی برای پذیره نویسی آن است، صندوق ترنج سودمند (به اختصار صندوق ترنج) نام دارد که یک صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت و از نوع صندوق مشترک صدور و ابطالی است. همانند صندوق افرا، این صندوق نیز بخش عمده داراییهای خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری خواهد کرد و برای سرمایه گذاران ریسک گریز با انتظار دریافت سود دوره ای، طراحی شده است.

آقای درخشان فر، دلیل تاسیس این صندوق توسط مجموعه ترنج چه بوده است؟

 بیش از دو سال از مدیریت اولین صندوق درآمد ثابت این شرکت یعنی "افرا" می گذرد. طی این مدت شرکت ترنج علاوه بر کسب تجربه در زمینه مدیریت بهینه منابع صندوق های درآمد ثابت، شناخت دقیقی از رفتار و ترجیحات مشتریان صندوق های درآمد ثابت پیدا کرده است. بخش قابل توجهی از مشتریان صندوق های درآمد ثابت، بویژه در بین مشتریان حقیقی، علاقه­‌مند به دریافت سود دوره ای از سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت هستند. صندوق جدید ترنج علاوه بر اینکه دارای ساختار صدور و ابطالی است، دارای مکانیزم تقسیم سود ماهانه است. از این منظر، ابزاری مناسب برای آن دسته از سرمایه گذارانی است که انتظار دریافت سود دوره­ای دارند.   

ترنج چگونه بازدهی صندوق‌های خود از جمله صندوق ترنج را پشتیبانی می‌کند؟

- ترکیب داراییهای هر صندوق میزان ریسک و بازدهی هر صندوق را مشخص می­کند. حدود 90 درصد از سبد داراییهای صندوق ترنج در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه گذاری خواهد شد.  ترکیب متنوعی از اوراق با درآمد ثابت از قبیل؛ اوراق دولتی، اوراق تامین مالی بخش خصوصی و اوراق مشتقه کم ریسک با سررسیدهای مختلف برای صندوق خریداری می شود و در کنار آن سپرده های بانکی با نرخهای رقابتی برای حدود 40-30 درصد از داراییهای صندوق افتتاج خواهد شد. بخش سهامی صندوق ترنج (حدود 10 درصد از ترکیب دارایی)  در سهام عمدتاً کم ریسک سرمایه گذاری خواهد شد و همچنین صندوق مجاز است تا نصاب مشخصی در سایر صندوقها سرمایه گذاری نماید.   

لطفا مزیت های صندوق با درآمد ثابت ترنج را نسبت به سایر صندوق های مجموعه ترنج را شرح دهید.

ویژگیهای اصلی این صندوق که آن را نسبت به سایر صندوق های تحت مدیریت این شرکت متمایز می کند، عبارتند از:

- تقسیم سود دوره ای

- هزینه های بسیار پایین برای سرمایه گذار (حداقل کارمزد مدیریت و فاقد کارمزد بازارگردانی)

- ساختار صدور و ابطالی و سهولت دسترسی

- تجربه مدیریت موفق صندوق درآمد ثابت افرا نزد تیم ترنج و تسلط بر مدیریت ریسک بهینه صندوق

- سود سالانه بالاتر از سپرده بانکی بدون جریمه برداشت زود هنگام و نرخ شکست

صندوق با درآمد ثابت ترنج در جست و جوی مسیری تازه

سرمایه‌گذاری در صندوق ترنج برای چه افرادی مناسب است؟

 این صندوق مناسب افرادی است که بدنبال جایگزین مطمئنی برای سپرده­ های بانکی هستند. از قبول ریسک های بازار سهام گریزان هستند و بدنبال سهولت در سرمایه گذاری، دریافت سود ماهانه بالاتر از سپرده بانکی و نقد شوندگی دارایی های سرمایه گذاری شده هستند. 

زمان و نحوه پذیره نویسی صندوق ترنج را توضیح دهید؟

صندوق سرمایه گذاری ترنج از 4 تا 11 مرداد ماه پذیره‌نویسی خواهد شد. سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به سایت toranj.fund یا مراجعه حضوری به شعب منتخب کارگزاری ها، در این پذیره نویسی شرکت کنند.