۰ نفر

با توجه به بررسی روند معاملات؛

چرا شاخص کل همچنان نزولی است؟ / کاهش نقدشوندگی بورس به تبع افت ارزش معاملات

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۵۰
کد خبر: 653733
چرا شاخص کل همچنان نزولی است؟ / کاهش نقدشوندگی بورس به تبع افت ارزش معاملات

اولین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری، با افت بیش از ۱۰هزار واحدی ( ۰.۶۷ درصد) شاخص کل بورس همراه بود. شاخص هم‌وزن نیز، تا ارتفاع ۴۰۵هزار واحدی عقب‌نشینی کرد که حاکی از کاهش بیش از ۱٬۴۳۵ واحدی آن است. از سوی دیگر، ارزش معاملات خرد با وجود افزایش ۲۰درصدی نسبت به روز چهارشنبه، همچنان اعدادی کم‌تر از میانگین سال را ثبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات پرداخت و گفت: گروهی از سهم‌ها مانند خودرویی‌ها و بانک‌ها، سهم‌هایی هستند که وضعیت آنها وابسته به شرایط مذاکرات برجام است. از سوی دیگر، بحث معاملات بلوکی گروه خودرویی‌ها نیز مطرح است. در هر دو مورد (برجام و معاملات بلوکی)، ابهاماتی زیاد و فرسایشی وجود دارد و زمان انتظار سهامداران بسیار طولانی شده است. این موضوع موجب ایجاد خستگی در بازار سرمایه شده و بسیاری از سهامداران را تبدیل به فروشنده کرده است.

قدوسی افزود: ضمن اینکه از نظر تکنیکال هم، برای برخی از نمادها که در این دو گروه هستند، شرایط حساسی ایجاد شده است. یعنی بسیاری از این نمادها به کف قبلی خود رسیده‌اند که این موضوع، ترسی را در بازار ایجاد  و بسیاری را تشویق به فروش سهم کرده است. من فکر می‌کنم که این مبحث، عاملی برای ایجاد فشار فروش در هفته گذشته و روز جاری بوده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این درخصوص برخی از سهم‌های سودمحور و بنیادی نیز، نگرانی وجود دارد. زیرا این امکان وجود دارد که حاشیه سود این شرکت‌ها در فصل بهار با افت همراه باشد و علی‌رغم اینکه گزارشات فروش مناسب باشند، گزارشات سود و زیان جذابیتی نداشته باشند که این موضوع، افزایش P به E فوروارد برآوردشده در این سهم‌ها را به دنبال داشته است و این مسئله به عنوان عاملی برای کاهش جذابیت این سهم‌ها شناخته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از سوی دیگر، افت قیمت کامودیتی‌ها نیز بر وضعیت بازار سرمایه موثر است. زیرا وزن سهم‌های کامودیتی محور در بازار سهام، بالا است و چشم‌انداز کامودیتی‌ها حداقل خیلی مثبت نیست که این موضوع، اثر مستقیم بر بخش قابل توجهی از بازار سرمایه دارد.

قدوسی خاطرنشان کرد: به عوامل ذکرشده که دلیلی برای ایجاد فشار فروش هستند، باید اختلاف بین دلار نیمایی و آزاد را نیز اضافه کرد. در ابتدای ایجاد این اختلاف، شاید بسیاری از سهامداران به حافظه تاریخی خود مراجعه کنند. زیرا در گذشته نیز، اتفاقی مشابه شرایط کنونی پیش آمد. اما در مدت زمان به نسبت کوتاهی، اختلاف بین دلار نیمایی و آزاد پر شد. اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر، اراده‌ای قوی برای کم کردن این اختلاف وجود ندارد و همچنان فاصله‌ای 25درصدی بین دلار نیما و آزاد وجود دارد که این موضوع، جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام را کاهش می‌دهد.

وی گفت: افت ارزش معاملات نیز، عامل دیگری در راستای کاهش نقدشوندگی بازار سرمایه است. باید توجه داشت که بازارهای مالی، حساسیت بالایی نسبت به کاهش نقدشوندگی دارند و در صورت افت ارزش معاملات، سهامداران قادر نیستند سهام را به راحتی خرید و فروش کنند که چنین موضوعی، انگیزه حضور در بازار سرمایه را کاهش می‌دهد.