۰ نفر

نگاهی به معاملات بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

ریسک های اصلی بورس کدامند؟ / شاخص کل، واقعیت بازار را منعکس نمی کند

۲۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰
کد خبر: 653345
ریسک های اصلی بورس کدامند؟ / شاخص کل، واقعیت بازار را منعکس نمی کند

معاملات آخرین روز از هفته جاری، با افزایش ۶هزار و ۵٠٠هزار واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید که به تبع آن، شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۴٩٠هزار واحدی قرار گرفت. با این وجود، ارزش معاملات خرد روزانه باز هم کاهش یافت و به حدود دو هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ امیرمحمد گلوانی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات بازار سرمایه پرداخت و گفت: وضعیت روز چهارشنبه (٢٢ تیرماه)، تحت تاثیر انتشار گزارش پالایشگاه لاوان، گزارش مثبت فولاد و پیش‌بینی درخصوص انتشار گزارشات مثبت از دیگر نمادهای پالایشی بود و به همین دلیل شاخص به سمت مثبت شدن حرکت کرد. اما اتفاق مهمی که بازار سرمایه به آن احتیاج دارد، افزایش ارزش معاملات است.

وی افزود: ارزش معاملات در ماه‌های اخیر، حدود سه هزار میلیارد تومان است که عدد بسیار کمی محسوب می‌شود و زمانی می‌توان انتظار بازگشت روزهای مثبت را به بازار داشت که شاهد ارزش معاملات خرد روزانه ۵هزار میلیارد تومانی باشیم.

گلوانی تصریح کرد: شاخص نمی‌تواند به درستی شرایط بورس را نشان دهد. قیمت بسیاری از سهم‌های بازار در شرایط فعلی، معادل شاخص یک میلیون و ٣٠٠هزار واحد است. زیرا با نگاهی به قیمت بیشتر سهم‌ها می‌توان دریافت که اکثریت این نمادها، قیمتی را دارند که در زمان شاخص یک میلیون و ٢٠٠هزار واحدی تا یک میلیون و ٣٠٠هزار واحدی داشتند. بنابراین شاخص کل نمی‌تواند واقعیت‌های بازار را منتقل کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت‌: من فکر می‌کنم در هفته آتی نیز، شاهد معاملاتی متعادل باشیم و افت بیشتر از یک میلیون و ۴۵٠هزار واحد را فعلا ببینیم. بازار سرمایه در حال حاضر به سمت یک انگیزه بیشتر برای عبور از این شرایط است. زیرا قیمت سهم‌ها به خصوص سهم‌هایی که متاثر از ریسک‌های جهانی نیستند، قیمت‌های ارزنده‌ای هستند.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که در حال بازی با شاخص است، توانایی دولت در تاثیرگذاری بر نمادهای شاخص‌‌ساز بوده و مشکل در تعریف نوع روابط ریاضی شاخص است که امکان تاثیرگذاری را برای دولت فراهم می‌کند.

گلوانی گفت: من اولین ریسک تهدیدکننده بازار سرمایه را قیمت محصولات کامودیتی می‌دانم و این ریسک، حداقل برای چند ماه آتی معتبر است و باید دید که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، چه زمانی تغییر جهت خواهد داد یا متوقف خواهد شد.

گلوانی تصریح کرد: دومین ریسک، به برجام و توافق یا عدم توافق باز می‌گردد. زیرا تاثیری که بر روی دلار، صنایع دلاری و... می‌گذارد، بسیار بالاست. در صورت توافق، می‌توان انتظار رشد فروش شرکت‌ها در بلندمدت را داشت. اما در صورت عدم توافق، افزایش تورم و جهش دلار موجب می‌شود که بازار سرمایه، واکنش متفاوتی نشان دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: سومین ریسک نیز، نگرانی اهالی بازار سرمایه درخصوص افزایش نرخ بهره است. از سوی دیگر، پیش‌بینی ناپذیر بودن تصمیمات دولت و تردید در برخی تصمیمات اقتصادی نیز، به عنوان یکی از ریسک‌های بازار سرمایه شناخته می‌شود.