۰ نفر

مدیرعامل شرکت ملی نفت تشریح کرد؛

تنوع بخشی به شیوه‌ های فروش نفت با گواهی سپرده کالایی نفت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبر: 635591
تنوع بخشی به شیوه‌ های فروش نفت با گواهی سپرده کالایی نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز گذشته در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آغاز همکاری با بورس انرژی به منظور جذب نقدینگی بازار در قالب گواهی سپرده کالایی نفت را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در نشست خبری روز گذشته خود در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت سیزدهم، مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در فروش نفت هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی، بورس انرژی ایران و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.

وی افزود: کارگروهی با حضور متخصصان شرکت ملی نفت ایران، بورس انرژی ایران و سایر ذی‌نفعان تشکیل شده است تا از ظرفیت‌های این بورس و ابزارهای مالی نوین برای تامین مالی صنعت نفت و تنوع بخشی به شیوه‌های فروش نفت خام و فراورده‌های نفتی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه پس از نهایی‌شدن موضوع، بسته به نوع ابزارها اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد، تصریح کرد: وزارت نفت امیدوار است که با همکاری بورس انرژی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بتواند زمینه‌های مشارکت‌های مردمی را در صنعت نفت بیش از پیش فراهم کند.

خجسته‌مهر اظهار داشت: این روش، ظرفیت‌های جدیدی را برای شرکت ملی نفت برای توسعه شیوه‌های فروش دارد و شرکت ملی نفت ایران درصدد توسعه بازاراهای فروش نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی با نام گواهی سپرده کالایی نفت است.

به گفته وی، گواهی سپرده کالایی نفت باعث می‌شود عموم مردم با شکل نوین از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری رو به رو باشند.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش‌های فراوان در سال‌های گذشته، این مهم به معنای یک بازار ملی و برای عموم مردم در ایران در دسترس نبوده است. اما با صدور گواهی سپرده کالایی نفت، راه‌های دستیابی و بهره‌مندی از بازار ملی نفت جهت بهره‌مندی عموم مردم شکل خواهد گرفت. به نحوی که مردم قادر هستند بخشی از دارایی‌های خود را به صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت نگهداری کرده و آن را در بازار شفاف بورس انرژی مورد داد و ستد قرار دهند.

خجسته‌مهر گفت: ایران به راحتی می‌تواند این اوراق را در بازار داخلی ایجاد کند تا منجر به گشایش برای فروش نفت و کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی در سطح کلان شود. زیرا ایران از ظرفیت بالای مخازن و ظرفیت بالای تولید نفت برخوردار است. نقدینگی بالایی در کشور وجود دارد که از آن می‌توان برای توسعه صنعت نفت استفاده کرد.