۰ نفر

چشم انداز عملکردی یک شرکت بورسی؛

تحلیل بنیادی «شبهرن» / وضعیت شرکت نفت بهران بررسی شد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبر: 634112
تحلیل بنیادی «شبهرن» / وضعیت شرکت نفت بهران بررسی شد

تنوع محصولات تولیدی، بازار مصرف گسترده و همیشگی به همراه ثبات در میزان تولید و فروش از معیارهای مهم در تحلیل بنیادی یک شرکت هستند. شرکت نفت بهران با جایگاه ممتازی در صنعت فرآورده های نفتی محصولات مهم و کاربردی تولید می‌کند.این شرکت پس از افزایش نرخ های اخیر عملکرد روبه رشدی را به ثبت رسانده است که در ادامه جزئیات بیش ‌تری از این شرکت بیان خواهد شد.

اقتصاد انلاین_فاطمه حیدری؛  با افزایش چشمگیر در میزان تقاضای خودرو و گسترش صنایع مختلف محصولاتی مانند روانکار ها به منظور تسهیل حرکت و کاهش زیان به قطعات اهمیت بیش‌تری پیدا کرده اند به طوری که تحقیقات گسترده ای برای بهینه کردن میزان مصرف و کاربرد روانکارها ، اثر آن بر کاهش در هزینه سوخت و استهلاک ماشین آلات و... انجام شده است. بخش عمده ای از محصولات شرکت های سازنده فرآورده نفتی صادر می‌شود که با توجه به افزایش در نرخ فروش و شکسته شدن رکود حاصل از کرونا، میزان سود آوری این صنعت ارتقا پیدا کرده است. در بخش پایانی این گزارش به میزان تغییر در سود هر سهم شبهرن اشاره شده است.

معرفی شرکت

شرکت نفت بهران با نماد شبهرن در سال 1345 به نام شرکت سهامی تولید و تصفیه روغن در اداره ثبت شرکت های تهران تحت امتیاز و تکنولوژی شرکت EXXON آمریکا و با نام تجاری ESSO به ثبت رسید و آغاز به کار کرده است. این شرکت در سال 1380 در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و در سال 1370 نام این شرکت به نام فعلی تغییر یافته است. شرکت نفت بهران بیش از ۵0% سهم بازار روانکار‌های خودرو و بیش از یک سوم سهم بازار روغن‌های صنعتی را در اختیار دارد. شرکت از واحدهای تجاری فرعی گروه بنیاد مستضعفان می‌باشد.

1

موضوع فعالیت

 شرکت نفت بهران با بیش از نیم قرن تجربه در صنعت روانکارها، بزرگترین تولیدکننده انواع روغن موتورهای بنزینی، دیزلی و صنعتی در ایران است. این شرکت تنوع بسیاری در محصولات دارد و نیاز مشتریان در حجم پایین را نیز تامین می‌کند. هم‌چنین دارای سه واحد فرعی به نام روانکاری شرکت بازرگانی بهران، شرکت صنایع شیمیایی تابکم و دو شرکت وابسته به نام‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس و تولید نیروی مرکزی صبا است. موضوع فعالیت شرکت‌های فرعی در راستای فعالیت‌های تولید و توزیع محصولات مرتبط است.

انواع روانکار های صنعتی تولید شده توسط این شرکت در انواع خودرو و صنایع کاربرد دارند. محصول پارافین وکس در صنایع دارویی ،آرایشی بهداشتی، تزئینی مصرف می‌شود، یکی دیگر از محصولات تولیدی و پرکاربرد این شرکت نیز ضد یخ است.

2

 ترکیب سهامداران

بخش عمده ای از سهام شرکت نفت بهران به میزان 30% از سهام کل تحت مالکیت گروه بنیاد مستضعفان است. پس از آن شرکت انرژی گستر سینا با 21% سهامدار عمده بهران هستند. میزان مالکیت سهامداران حقیقی در این نماد 25% است.

3

تولید و فروش

میزان تولید در 9 ماهه 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بسیاری داشته است به طوری که میزان تولید 22% و فروش 26% افزایش یافته است. توجه به میزان ثبات در تولید و فروش محصولات تولید شده از جهت توان شرکت در حفظ روند تولید و بازار فروش محصولات حائز اهمیت است.

4

تغیرات نرخ فروش

نرخ فروش هر مترمکعب از محصول ضدیخ از مبلغ 22 میلیون تومان به 39میلیون تومان، انواع روانکارها از 10 میلیون تومان به 21 میلیون تومان و پارافین وکس از 10 به 16 میلیون تومان افزایش یافته است.

5

تغیرات در مبلغ فروش  و اثرگذاری بر روی سود

مبلغ فروش در 9 ماهه ی 1400 از میزان کل سال 1399 سبقت گرفته است. این افزایش هم حاصل افزایش در میزان فروش و عمدتا به خاطر افزایش در نرخ فروش محصولات است.مبلف فروش در سال 1399 مبلغ 6 هزار میلیارد تومان بوده است که در 9 ماهه سال گذشته  به 7.6 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

میزان سود ناخالص از1,200 میلیارد تومان به 1,500میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. میزان سود خالص و سود هر سهم در 6 ماهه1400 نسبت به کل سال 98 بیشتر و سال 1399 را نسبتا پوشش داده است.

6