۰ نفر

از ١۴ اردیبهشت ماه؛

سودهای رسوب شده سهامداران سجامی پرداخت خواهد شد

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۳
کد خبر: 631681
سودهای رسوب شده سهامداران سجامی پرداخت خواهد شد

با وجود اینکه بیش از سه سال از راه‌اندازی سامانه سجام می‌گذرد و بسیاری از سهامداران خواستار دریافت سود خود از طریق این سامانه هستند، اما هنوز برخی از شرکت‌ها از پرداخت سود خود از این طریق امتناع می‌کنند. این موضوع که منجر به رسوب مبلغ قابل توجهی از سود سهامداران در شرکت‌ها شده، حقوق بسیاری از این افراد را تضییع کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در نامه‌ای اعلام کرده است که امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران از طریق  شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و با استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، از ۱۴ اردیبهشت سال جاری قابل بهره‌برداری خواهد بود. بر این اساس ناشرانی که سود سنوات گذشته را به دلایلی از جمله عدم اعلام شماره حساب از سوی آنها، عدم مراجعه سهامداران، سجامی نبودن آن‌ها و... پرداخت نکرده‌اند، از تاریخ مذکور باید نسبت به پرداخت این سود اقدام کرده و نتیجه اقدامات انجام‌شده را روی سامانه کدال منتشر کنند. سهامداران نیز برای دریافت این سود باید حتما در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

طبق قانون تجارت، شرکت‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند. علاوه بر این فرصت که چالشی برای سهامداران محسوب می‌شود، نحوه پرداخت سود در سال‌های اخیر نیز، با حواشی زیادی همراه بوده است.

پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود تقسیمی از طریق سجام هستند و بر اساس قانون بودجه ١۴٠١، اگر تخلفی از سوی شرکت‌ها در زمینه پرداخت سود صورت گرفت، اعضای هیات مدیره آن بین ۶ ماه تا ۲ سال سلب صلاحدید خواهند شد. این در حالی است که هنوز برخی از شرکت‌ها از پرداخت سود از طریق سجام خودداری می‌کنند. همچنین ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس و اوراق بهادار باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

به گفته محسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، بر اساس اطلاعیه‌های منتشره از سوی ۹۳ شرکت متقاضی پرداخت سود، در سال جاری تاکنون ۲۶ شرکت روش واریز سود را نسبت به سال گذشته تغییر داده و سجامی شده‌اند. اما همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

به گفته وی، متاسفانه شرکت‌های با نماد وصنا، ولشرق و ثبهساز به بهانه واریز سود از سجام، زمان‌بندی تقسیم سود خود را به تأخیر انداخته‌اند.

WhatsApp Image 2022-04-28 at 3.11.35 PM

WhatsApp Image 2022-04-28 at 3.11.41 PM