۰ نفر

بازخوانی یک پرونده؛

افشای پشت پرده محکومیت مدیران بورسی / چرا ابهامات در پرونده «ماینر گیت» برطرف نمی شود؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۴
کد خبر: 631188
افشای پشت پرده محکومیت مدیران بورسی / چرا ابهامات در پرونده «ماینر گیت» برطرف نمی شود؟

پس از اینکه امروز محکومیت مادام‌ العمر هشت عضو از مدیران پیشین شرکت بورس مطرح شد، بار دیگر نگاه ‌ها به پرونده ‌ای جلب شد که در مهرماه سال گذشته به جریان افتاد. موضوع کشف ۸۲ دستگاه ماینر در سال ۱۴۰۰، که شوک بزرگی به اهالی بازار سرمایه وارد کرد و باعث یک رسوایی در شرکت بورس شد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صبح امروز، اخباری مبنی بر محکومیت هشت تن از مدیران پیشین شرکت بورس در رسانه‌ها منتشر و دقایقی بعد نیز اسامی این هشت نفر اعلام شد.

سید مهدی سدیدی، محمدرضا محسنی، محمودرضا خواجه نصیری، محمدرضا صادقی مقدم، محمد ابراهیم محمدپور زرندی، علی‌اکبر امین تفرشی، امیر تقی خان تجریشی و علی صحرائی، هفت عضو هیات مدیره و مدیرعامل وقت شرکت بورس هستند که با ابلاغ این حکم، از تصدی سمت‌های مدیریتی در بورس‌ها و تشکل‌های خودانتظام، به طور دائم سلب صلاحیت شدند. البته ناگفته نماند که این حکم بدوی است و هنوز قطعی نشده است.

اما شاید برخی از فعالین بازار فراموش کرده باشند که چه اتفاقی در پشت پرده شرکت بورس رقم خورد که باعث چنین محکومیتی برای مسببان آن شد.

رسوایی «ماینرـگیت» در شرکت بورس

در نخستین روزهای مهر ماه سال گذشته، ۸۲دستگاه ماینر در ساختمان شرکت بورس، توسط حراست این شرکت کشف شد که سروصدای بسیاری برپا کرد. طبق معمول، روابط عمومی شرکت بورس در ابتدا، این خبر را «قویا» تکذیب و اعلام کرد که این موضوع، مربوط به یک پروژه‌ی تحقیقاتی کوتاه در سال ۹۹ بوده است. در صورتی که شرکت بورس هیچگاه پروژه‌های تحقیقاتی را شخصا انجام نداده و همه آنها را برون‌سپاری کرده است.

در ادامه اما پیگیری‌های سازمان بورس در این زمینه، خبر مطرح شده را تایید کرد. این موضوع، از آن جا اهمیت پیدا می‌کند که فعالیت بدون مجوز در زمینه استخراج رمزارز، نه تنها غیرقانونی است، بله اصلا ارتباطی با شرح وظایف و اساسنامه شرکت بورس ندارد. از طرفی دیگر مشخص نیست که چرا باید منابع این شرکت سهامی، بدون آگاهی سهامداران در این مسیر خرج شود.

داستان ماینرها و آقای مدیرعامل

اطلاعات پیرامون موضوع کشف میانرها، از این حکایت دارند که اواخر سال ۹۸، ۳۲ماینر با هماهنگی صحرائی، مدیرعامل وقت و دو تن از اعضای هیات مدیره خریداری شده و در بهار سال ۹۹، در شرکت بورس مستقر شده‌اند. در خرداد همان سال هم دومین سری از ماینرها به تعداد ۵۰دستگاه وارد شرکت بورس شدند و استخراج رمزارز را آغاز کردند.

اعتراضات شدید دیگر اعضای هیات مدیره وقت که به تازگی از وجود ماینرها آگاه شده بودند، سبب شد که فعالیت آنها در شهریور سال ۹۹ متوقف شود. با این وجود، این ماینرها تا زمان کشف در مهر ماه ۱۴۰۰، همچنان در ساختمان شرکت بورس وجود داشتند.

طبق اطلاعاتی که از منابع آگاه به دست اقتصاد آنلاین رسیده، این ماینرها در مدت فعالیت خود حداقل ۳.۶ بیت کوین استخراج کردند و این بیت کوین‌ها، مستقیما به کیف پول دیجیتالی علی صحرائی منتقل شده‌اند.

استعفایی که کافی نبود

به دنبال این رسوایی بزرگ در شرکت بورس، علی صحرائی، مدیر عامل وقت شرکت از سمت خود استعفا کرد. اما بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه، استعفای صحرائی را کافی نمی‌دانستند و خواستار استعفای تمامی اعضای هیات مدیره شرکت بودند. اتفاقی که هیچگاه رخ نداد و برخی از این افراد، تا الان در سمت خود باقی مانده‌اند.

ابهاماتی که همچنان باقی مانده‌اند

یکی از نکاتی که در رسیدگی به این پرونده به آن توجه نشد، کوتاهی شرکت حسابرس «هشیار بهمند» است که در زمان خرید غیراصولی و خارج از قاعده ۵۰ ماینر در شرکت بورس، مسئولیت حسابرسی مجموعه را بر عهده داشته است. طبق قانون، هزینه‌های بالای یک میلیارد تومان، باید توسط حسابرس، به اطلاع هیات مدیره برسد. اما با وجود اینکه هزینه خرید این ماینرها از مبلغ ذکر شده تجاوز می‌کند، شرکت حسابرسی هشیار بهمند، هیات مدیره را از این هزینه مطلع نکرده است.

انتظار می‌رود که نهادهای ناظر به پرونده این حسابرس نیز همانند دیگر افرادی که باعث چنین تخلفی در شرکت بورس شده‌اند، نظارت کنند و در صورت لزوم، مجازات این شرکت را به جریان بیاندازند تا از وقوع دوباره چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

یکی دیگر از ابهامات باقی مانده، بلاتکلیف ماندن بیت کوین‌های استخراج شده است که در حال حاضر ارزشی بیش از چهار میلیارد تومان دارد. با این وجود همچنان به صورت رسمی اعلام نشده است که این مبلغ به جیب چه کسی رفته و تکلیف آن چه خواهد بود؟