۰ نفر

وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بررسی شد؛

جهش ارزش بازاری پرتفوی «شستا» در فروردین ماه

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 630811
جهش ارزش بازاری پرتفوی «شستا» در فروردین ماه

پرتفوی بورسی شستا، در نخستین ماه سال گذشته با افزایش ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی همراه شد و به رقم ۱۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان رسید که این عدد، ۱۰.۷ درصد بیشتر از ارزش این پرتفو در پایان فروردین ۹۹ است. گفتنی است که شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با افزایش ۱۳هزار و ۸۸۰میلیارد تومانی ارزش دارایی‌های خود، بیشترین نقش را در رشد ارزش پرتفوی شستا ایفا کرد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که سهام با نماد «شستا» در بورس معامله می‌شود، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، عملکرد فروردین ماه خود را افشا کرد.

بر اساس اطلاعات حاصل از این اطلاعیه، شستا در نخستین ماه سال 1401، افزایش 15هزار و 900میلیارد تومانی ارزش بازاری سهام‌ تحت تملک خود را تجربه کرده است.

 به این ترتیب، شستا در پایان فروردین ماه توانست مجموع ارزش بازاری پرتفوی بورسی خود را به 144هزار و 490میلیارد تومان برساند. این در حالی است که این رقم در پایان فروردین ماه سال 99، معادل 130هزار و 460میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد 10.7درصدی آن نسبت به سال گذشته است.

پرتفوی «شستا» به تفکیک صنعت

نمادهای شرکت محصولات شیمیایی با افزایش 13هزار و 880میلیارد تومانی ارزش بازاری، بیشترین سهم از رشد ارزش شستا را به خود اختصاص دادند. نمادهای گروه سیمانی و حمل و نقل نیز افزایش به ترتیب هزار و 600 و هزار و 100میلیارد تومانی را رقم زدند. با این وجود نمادهای گروه سرمایه‌گذاری با کاهش دو هزار و 330میلیارد تومانی مواجه شدند.

در نتیجه، در پایان فروردین ماه، شرکت‌های حاضر در محصولات شیمیایی 61.4درصد از ارزش بازاری پرتفوی بورسی شستا را تشکیل دادند. میزان سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ نیز در این پرتفو به 13.7درصد رسید.

گراف زیر، پرتفوی بورسی شستا را به تفکیک صنعت نمایش می‌دهد.

جهش ارزش بازاری پرتفوی «شستا» در فروردین ماه

گفتنی است که شستا در فروردین ماه تغییری در پرتفوی غیر بورسی خود ایجاد نکرد و ارزش این پرتفو که شامل 10 شرکت در صنایع مختلف است، در رقم 33هزار و 220میلیارد تومان ثابت ماند. با این وجود ارزش پرتفوی غیر بورسی شستا در مقایسه با رقم هشت هزار و 430میلیارد تومان در پایان فروردین 99، حدود چهار برابر شده است.

رشد 13هزار و 880میلیارد تومانی ارزش بازاری تاپیکو

بررسی وضعیت پرتفوی بورسی شستا به تفکیک شرکت، موید آن است که شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با رشد 13هزار و 880میلیارد تومانی، بیشترین اثر مثبت را در بهبود ارزش بازاری پرتفوی شستا بجا گذاشته است.

از سوی دیگر اما سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) از دیگر شرکت‌های حاضر در پرتفوی شستا، با افت چهار هزار و 900میلیارد تومانی ارزش بازاری، مواجه شد.

گراف زیر، پرتفوی بورسی شستا را به تفکیک شرکت نمایش می‌دهد که طبق آن، سه نماد تاپیکو، صبا و سیتا، بیشترین سهم از این پرتفو را به خود اختصاص داده‌اند.

جهش ارزش بازاری پرتفوی «شستا» در فروردین ماه

لازم به ذکر است که شستا در فروردین ماه، بیش از دو هزار و 574میلیارد تومان حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین را با قیمت 999ریال خریداری کرد. با این وجود فعالیتی در زمینه فروش سهام نداشت.