۰ نفر

بررسی چشم انداز صنایع بورسی در ادامه مسیر؛

آینده سرمایه گذاری در بازار سهام روشن است؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۲۴
کد خبر: 629721
آینده سرمایه گذاری در بازار سهام روشن است؟

بر اساس تحلیل کارشناسان به نظر می‌رسد کلیت بازار در سطح ارزنده‌ای قرار دارد امکان ادامه روند صعودی برای بازار وجود دارد. حتی اگر بازار با زیان همراه شود، نمی‌توان انتظار اصلاح شدید داشت زیرا مارکت کپ شرکت‌های بزرگ و بنیادی چندان اختلافی با مارکت کپ ذاتی آنها ندارد. اما این نکته برای بعضی از سهام کوچک بازار که سفته‌بازان فعال هستند، صادق نمی‌باشد و در اصلاح‌ها امکان گرفتاری مجدد سهامدارانشان وجود دارد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ معاملات بورس در پنجمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۸۱۸واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۱۲هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم وزن ۸۶۱واحد رشد داشت. به طور کلی بیش از ۱۰میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۱۳۰میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها به بازار وارد شد.

حمیده صادقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: در ادامه تحلیل‌های گذشته، شاخص کل به خط روند سه ساله‌ای که قبلا هم به آن اشاره شده بود، واکنش خوبی نشان داد و خط روند نزولی خود را هم شکست که اولین آالارم برای بازار و فعالان بود.

وی افزود: میانگین متحرک ۲۰ روزه هم ۲۲ اسفند میانگین متحرک ۵۰ روزه را شکسته بود که دومین آلارم روند صعودی را صادر کرده بود. ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ نیز میانگین ۵۰ روزه میانگین ۱۰۰ روزه را شکست و آخرین آالارم تایید شد.

1

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص در حال نزدیک شدن به محدوده مهم مقاومتی یک میلیون و ۵۸۵هزار واحد  تا یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد است. به نظر می‌رسد در این محدوده حجم معاملات افزایش یافته و روندی پر تنش در معاملات دنبال شود .

2

وی ضمن بررسی روند شاخص کل شاخص هم وزن را نیز بررسی کرد و گفت: شاخص کل هم وزن هم که در تحلیل‌های گذشته محدوده استاتیک ۳۱۶هزار واحد و کف کانال را محدوده مناسب و با شکست خط روند، تاییدیه اول ورود را صادر کرده بود. میانگین‌ها در شاخص هم وزن نیز شرایط مطلوبی دارند.

3

این کارشناس ادامه داد: در حال حاضر شاخص هم وزن تارگت‌های مدنظر را تاچ کرده و به محدوده مقاومتی مهم فیبوناچی رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد به تدریج در این محدوده شاهد ذخیره شدن سودهای مقطعی در بازار باشیم .

صادقی تشریح کرد: نکته قابل توجه در بازار این است که در صورت اصلاح هم دیگر نمی‌توان انتظار اصلاح شدید داشت زیرا مارکت کپ شرکت‌های بزرگ و بنیادی چندان اختلافی با مارکت کپ ذاتی آنها ندارد. اما این نکته برای بعضی از سهام کوچک بازار که سفته‌بازان فعال هستند، صادق نمی‌باشد و در اصلاح‌ها امکان گرفتاری مجدد سهامدارانشان وجود دارد.

وی به بررسی وضعیت صنایع مختلف پرداخت و بیان کرد: شاخص گروه فلزات اساسی نیز بعد از شکست خط روند نزولی در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و به نظر می‌رسد سهامی که P/E  فوروارد پایین دارند (صنعت مس)، در این صعنت مستعد سرمایه‌گذاری باشند.

4

این کارشناس افزود: شاخص شیمیایی همچنان درگیر محدوده مقاومتی است اما سهام ارزنده در این گروه به دید مجامع همچنان خودنمایی می‌کنند. اوره‌سازها و پی وی سی در این گروه کم ریسک تلقی می شوند. شاخص زراعت نیز در حال نزدیک شدن به مقاومت‌های داینامیک و استاتیک خود می‌باشد و به نظر می‌رسد شاخص زراعت در حال نزدیک شدن به مقاومت های داینامیک و استاتیک خود می باشد و بنظر با ۵ تا 7 درصد دیگر فشار عرضه پنج تا هفت درصد ادامه داشته باشد.

5

6

7

8

صادقی در پایان به تحلیل خودرویی‌ها و پالایشی‌ها پرداخت و گفت: شاخص گروه خودرو سازی مقاومت استاتیک مهمی را پیشرو دارد که برای رشد نیاز به عبور از این محدوده دارد. البته در صورتی که این اتفاق بیفتد سهام سرمایه گذاری این گروه رالی جدیدی را شروع خواهند کرد. شاخص پالایشی نیز از مقاومت مهمی عبور کرده و به نظر می‌رسد تا ۱۰ درصد دیگر بتواند رشد کند