۰ نفر

مدیرعامل فرابورس؛

احتمال بازنگری برای تغییر دامنه نوسان در ماه های آینده وجود دارد

۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۱۲
کد خبر: 628869
احتمال بازنگری برای تغییر دامنه نوسان در ماه های آینده وجود دارد

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: طبق مصوبه سازمان بورس قرار است پس از سه ماه بورس و فرابورس گزارشی تحلیلی از دامنه نوسان به سازمان بورس ارائه کنند که در صورت وجود متغیرهای مثبت احتمال بازنگری وجود خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «میثم فدایی» در گفت‌وگویی به دلایل افزایش دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: بعد از شروع سال جدید بازار سرمایه روند مثبتی را شروع کرد، از طرفی حجم معاملات نسبت به ماه‌های قبل از آن رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و برخی ابهامات و متغیرهای اثرگذار بر بازار نیز برطرف شده است.

وی اضافه‌کرد: یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار، مشخص شدن ابهامات بودجه ۱۴۰۱ بود که این ابهام برطرف شده و شرایط بازار به نحوی است که مساعد افزایش دامنه نوسان بود.

فدایی درباره تاثیر اقدام فرابورس و کمک آن به بازار سرمایه هم گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سرمایه، بحث نقدشوندگی است. دامنه نوسان محدودیتی بود که برای جلوگیری از هیجانات بازار در سال‌های گذشته در نظر گرفته شد که با رشد و بلوغ سرمایه‌گذاران و افزایش عمق تحلیلی سرمایه‌گذاران، به تناسب آن دامنه نوسان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بازار سرمایه بسیار مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاران بازارهای مختلفی را تجربه کرده اند، ادامه‌داد: عمق دانش و تحلیل‌گری بازار سرمایه در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است.

مدیرعامل فرابورس افزود: در همین راستا برای افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه دامنه نوسان افزایش پیدا کرد که این افزایش در بازارهای اول بورس و فرابورس است که به طور معمول شرکت‌های سودآورتر در این بازارها پذیرش شدند.

فدایی اضافه‌کرد: در اوایل سال ۱۴۰۰ با تصمیم شورای عالی بورس و شرایط بازار، دامنه نوسان نامتقارن وجود داشت که در دوره جدید شورای عالی بورس به ریاست وزیر اقتصاد، تصمیم‌گیری درباره دامنه نوسان که از وظایف ذاتی سازمان بورس بود را به سازمان بورس محول کرد و شورای عالی بورس در گام نخست تصمیم گرفت دامنه نوسان از مثبت و منفی پنج درصد را به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش دهد.

وی درباره کمتر شدن فاصله منفی دامنه نوسان بیان‌داشت: بازار باید یک بازار متقارن و متعادل باشد، ما تجربه دامنه نامتقارن در بازار را داشتیم که از منفی ۲ تا مثبت ۶ بود و در این زمینه شاهد اثر مثبتی بر روند معاملات بازار نبودیم.

مدیرعامل فرابورس درباره اینکه آیا مجدد شاهد افزایش دامنه نوسان خواهیم بود یا خیر، گفت: طبق مصوبه سازمان بورس قرار است بعد از سه ماه بورس و فرابورس گزارشی تحلیلی از دامنه نوسان به سازمان بورس ارائه کنند که آیا شرایط بازار مجدد آمادگی افزایش دامنه هست یا خیر؟ و اگر متغیرهایی که مدنظر سازمان بورس است مثبت و قابلیت افزایش وجود داشته باشد، سه ماه آینده احتمال بازنگری وجود خواهد داشت که همان ۱۰ درصد است.