۰ نفر

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان؛

فعلا تغییری در قیمت سیمان نمی بینیم / بازار هیجانی نیست

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۳
کد خبر: 628576
فعلا تغییری در قیمت سیمان نمی بینیم / بازار هیجانی نیست

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: ما تولیدکنندگان سیمان که در بورس کالا معامله می‌کنیم فعلا تغییری در قیمت آن ندیده‌ایم و تصور ما این است که در بازار هم فعلا نمی‌تواند هیجانی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، عبدالرضا شیخان درباره قیمت سیمان در بازار گفت: اکنون عرضه سیمان کمی زیاد شده ولی قبل از آن در یکی از اتحادیه‌ها گفته شده بود که قیمت سیمان بالا رفته است. با رصدکردن قیمت‌ها متوجه شدیم خیلی تکان نخورده و دلیل این بود که در این چند هفته ماه اول سال، عرضه سیمان زیاد بوده، ولی عرضه‌ها جذب نشده‌است. این نشان می‌دهد که بازار تشنه سیمان نیست یعنی بازار خیلی خوبی برای آن نبوده است. علاوه بر اینکه عرضه زیاده بوده، تقاضا هم کاهش داشته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین افرادی انتظار داشتند دراین سوی سال، سیمان افزایش قیمت ۲۵ درصدی داشته باشد که هنوز چنین اتفاقی برای آن نیفتاده است. سیمان در بورس کالا معامله می‌شود و هر کالایی که در بورس برود به صورت شفاف همه متوجه تغییرات قیمتی آن می‌شوند.

شیخان در ادامه تاکید کرد: ما تولیدکنندگان سیمان که در بورس معامله می‌کنیم فعلا تغییری در قیمت آن ندیده‌ایم و اکنون تصور ما این است که در بازار هم نمی‌تواند هیجانی داشته باشد. ماه فروردین معمولا همین‌طور است به خصوص که ایام ماه مبارک رمضان هم هست و این موضوع در بازار ساخت و ساز تاثیرگذار است.

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه‌ها ممکن است اتفاق بیفتید یعنی هزینه تولید بالا رفته و تولیدکننده با این قیمت‌هایی که در بورس ارایه می‌شود، توان ادامه تولید را نداشته باشند که باید در آن تجدید نظر شود و اکنون روی آن کار می‌کنیم. با توجه به اینکه سیمان در بورس معامله می‌شود ممکن است در قیمت پایه مقداری اثر بگذارد.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان بر اینکه بازار سیمان فقط با قطع برق ملتهب می‌شود، ادامه داد: اکنون برق کارخانه‌های سیمان پایدار است و تولید آنها روال عادی دارد ولی اگر عرضه برق کاهشی و محدودیت بیشتری برای آن ایجاد شود، نمی‌توان تضمین کرد که برای بازار چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: هنوز اخطاری یا اطلاعیه‌ای در این زمینه جایی ندیده‌ایم و شایعاتی برای قطعی برق شنیده شده ولی هنوز چیزی به صورت رسمی جایی اعلام نشده است. اگر اعلام شود برق کارنجات قطع می‌شود این عامل ممکن است باعث تلاطم در بازار سیمان شود.

شیخان با بیان اینکه وضعیت صادرات سیمان طبق روال سال‌های گذشته کاهشی بوده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده صادرات سیمان ما به کشور افغانستان بود که برای آن مشکلاتی ایجاد شده و شرکت‌هایی که به افغانستان صادرات داشتند، کاهش یافته‌اند است. از این سو هم صادرات سیمان مشتری محدودی در آسیای میانه و روسیه دارد که در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: با این حال، صادرات کلینکر ما در حال انجام است ولی با عوارضی که در حال گذاشتن است به نظر می‌رسد که آن هم متوقف شود. یعنی زیان عدم صادرات بیشتر خواهد شد. چون با آن قیمت‌ها دیگر مشتری نداریم و نمی‌توانیم با این تعرفه‌ها، هزینه‌هایمان را پوشش دهیم که این موضوع اتفاق بدی است.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پایان تصریح کرد: متاسفانه بازار صادرات ما دیگر کشش ندارد، چون هزینه‌های صادراتی ما زیاد است. شرایط بانکی ما نیز در حال حاضر شرایط خوبی نیست و هزینه‌های صادرات ما از جمله هزینه حمل و نقل و کشتیرانی بالا رفته که با این وجود نمی‌توانیم با این قیمت‌ها در بازار جهانی رقابت کنیم.