۰ نفر

رشد ۲۶۰ درصدی تعداد کدهای بورسی؛

آمار ورود مردم به بورس در یک دهه اخیر منتشر شد + جزییات

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبر: 628381
آمار ورود مردم به بورس در یک دهه اخیر منتشر شد + جزییات

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد کدهای بورسی فعال در بازار در سال ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۲۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ همراه بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، تا چند سال گذشته تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران تحت تاثیر ریسک‌های تهدیدکننده، چندان تمایلی برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار نداشتند و این امر باعث شد تا بخش انبوهی از نقدینگی‌های در اختیار خود را به سمت سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی سوق دهند که قادر به کسب سود ثابتی از این محل بودند.

معاملات بورس از ۲ سال گذشته و تحت تاثیر حمایت‌های انجام شده از این بازار وارد دوران جدیدی از معاملات شد و زمینه افزایش ورود سرمایه‌گذاران به این بازار فراهم شد.

از سال ۹۸ و تحت تاثیر صعود بی‌سابقه شاخص بورس به مرور تعداد انبوهی از سرمایه‌گذاران وارد این بازار شدند و این امر زمینه‌ساز حجم گسترده‌ای از نقدینگی به بازار سرمایه بود.

شاخص بورس از نیمه‌های سال ۹۹ جهت دیگری به خود گرفت و بار دیگر وارد مدار نزولی شد که همین امر به مراتب سبب ترس سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به بازار شد، با توجه به چنین اتفاقی در معاملات بازار اما باز هم سرمایه گذاران به دنبال دریافت کد سهامداری بودند تا از این طریق بتوانند زمینه ورود سرمایه‌های خود به این بازار را فراهم کنند.

اکنون و با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعداد کدهای بورسی فعال در بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار کد بورسی رسید.

 این در حالیست که این عدد در پایان سال ۱۳۹۸، ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی بود و این آمار نشان دهنده رشد بیش از ۲۶۰ درصدی تعداد کدهای بورسی فعال در بازار سرمایه بوده است.

همچنین آمار ارائه شده نشان دهنده آن است که کدهای بورسی فعال در ابتدای سال ۱۳۹۰ فقط یک میلیون و ۹۰۰ هزار کد بورسی بود.

چنین اعداد و ارقامی نشان از آن دارد که تعداد کدهای بورسی فعال در بازار در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۹ برابری نسبت به سال ۱۳۹۰ همراه بوده است.

همچنین سازمان بورس اعلام کرده است که امیدواریم با تلاش و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط، حقوق سهامداران بیش از پیش در تصمیم‌گیری‌های کلان مدنظر قرار گیرد و جایگاه بازار سرمایه ارتقاء پیدا کند.