۰ نفر

بازار در یک نگاه؛

بورس در هفته ای که گذشت؛ چرا نوسانات شاخص کل و هم وزن شدید بود

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۳۶
کد خبر: 628214
بورس در هفته ای که گذشت؛ چرا نوسانات شاخص کل و هم وزن شدید بود

ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۷.۲۸ درصدی نسبت به هفته قبل به ۲۷ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در طول هفته معاملاتی گذشته که از ۲۰ تا ۲۴ فروردین محاسبه می‌شود، شاخص کل بورس با ۰.۶۶ درصد کاهش به میزان ۹ هزار و ۶۵۲ واحد تغییر داشته و از تراز یک میلیون و ۴۶۳ هزار به یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن که نشانگر بهتری از رشد یا کاهش ارزش تمام بازار و به ویژه شرکت‌های کوچکتر بازار است، با افزایش حدود ۱.۴۹ درصدی مواجه شد و به میزان ۵ هزار و ۶۲۲ واحد تغییر داشت. این شاخص از محدوده ۳۷۷ هزار و ۳۴۸ واحد به ۳۸۲ هزار و ۹۷۰ واحد رسید.

شاخص های بورس

کوروش آسایش تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات از بازار بورس اوراق بهادار گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهشی بود. همچنین تمامی شاخص‌های با اهمیت به غیر از شاخص هم وزن، روند منفی را در پیش گرفتند. طبق تحلیل تکنیکال یکی از  علل این روند منفی، نزدیکی شاخص کل به محدوه مقاومتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بود و علل دیگر تاثیر خبر عوارض صادراتی برخی از صنایع و شرکت‌ها بود که روند بازار را با به سمت منفی سوق داد.

طبق آمار منتشر شده توسط شرکت بورس تهران، ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته معاملاتی که گذشت با کاهش ۷.۲۸ درصدی نسبت به هفته معاملاتی قبل خود، از مبلغ ۲۹ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان به ۲۷ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان رسید.

حجم کل معاملات نیز، از ۵۱ میلیارد و ۴۲۲ میلیون سهم به ۵۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون سهم رسید، که نسبت به هفته گذشته افزایش ۴.۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.
معاملات بورس

آمار‌ها حاکی از آن است که ارزش معاملات در بازار بدهی که نشانگر میزان خرید و فروش اوراق است، ۷۰.۶۸ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته و از یک هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان به ۴۲۴ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین ارزش معاملات بازار مشتقه که شامل اوراق آتی، اختیار معاملات، اوراق تبعی و... می‌شود با کاهش ۵.۴۳ درصدی از ۵۵ میلیارد  تومان به ۵۲ میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) نیز با کاهش ۱۵.۰۷ درصدی از ۷ هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۳۲ میلیارد تومان رسید.

بازار بورس