۰ نفر

چشم‌انداز اقتصاد های نفت‌ محور؛

تحلیل بنیادی پتروشیمی شازند (شاراک) در دوران طلایی نفت

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 626559
تحلیل بنیادی پتروشیمی شازند (شاراک) در دوران طلایی نفت

دوران زغال سنگ زمانی به پایان رسید که با وجود منابع غنی زغال سنگ ، راهکار های آسان و در دسترس تری مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر با وجود منابع نفتی بسیار در جهان احتمال گسترش کاربرد انرژی های پاک و نزول در اهمیت نفت به عنوان کاربرد فعلی محتمل است. در آینده نه چندان دور اهمیت تولید محصولات نهایی در صنعت پتروشیمی آشکارتر می‌شود و توانایی صادرات در این زمینه مزیتی مهم برای کشورهای نفت خیز است. در همین راستا به گزارش عملکرد «پتروشیمی شازند» (با نماد شاراک) که نیمی از تولیدات سال 99 خود در این صنعت را صادر کرده است می‌پردازیم.

اقتصاد آنلاین_فاطمه حیدری؛در طبیعت منابع متنوعی وجود دارد که هرکدام به نحوی برای رفع نیاز های بشر کاربرد دارند. متناسب با هر منبع انرژی جدید نحوه استفاده از آن نیز گسترش یافته و راه ها و منابع سنتی به حاشیه رانده می‌شوند. برای مثال در گذشته زغال سنگ یا نفت سفید در خانه و صنایع کاربرد داشت اما الان با وجود ماشین های بنزینی هیچ کس خودرو یا بخاری زغالی را ترجیح نمی‌دهد.

در آینده اگر انرژی از طریق منابع تجدید پذیری مثل نور بی نهایت خورشید یا سایر روش ها و بدون ایجاد آلودگی محیطی تامین شود ، سرآغازی برای خطر اقتصادی در کشور های وابسته به خام فروشی یا فرآورده های نفتی بالادستی است. جهان به سمت تغییر نحوه استفاده نفت است به طوری که از منبع سوخت به سمت تکمیل زنجیره ارزش و تمرکز بر صنایع پایین دستی حرکت می‌کند.

منظور از صنایع بالا دستی ، ابتدای زنجیره و در مراحل پالایش و تبدیل به محصولات پایه است اما هر چقدر به محصولات نهایی در انتهای زنجیره نزدیک تر بشویم باعث تقویت صنایع پایین دستی می‌شود. در ادامه پتروشیمی شازند با نزدیک به 3 درصد کل تولیدات پتروشیمی کشور را شرح خواهیم داد.

معرفی پتروشیمی شازند

شازند در سهم تولید شرکت های پتروشیمی ایران در سال 99 در جایگاه دوازدهم کشور نزدیک به 3 درصد محصولات پتروشیمی کشور را تولید کرد.

1

2

شرکت پتروشیمی شازند با نماد شاراک در سال 1366 با نام پتروشیمی اراک (سهامی خاص)تاسیس شد و در سال 1389 به نام پتروشیمی شازند تغییر یافت . این شرکت در سال 1377 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و در سال 1378 در گروه محصولات شیمیایی بر تابلو بورس درج و قابل معامله گردید. این شرکت جزو واحد های تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و واحد تجاری نهایی گروه بانک ملی است. موضوع فعالیت اصلی این شرکت فعالیت در برخی رشته های پتروشیمی ، شیمیایی و صنایع وابسته به آن و تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده های پتروشیمی و شیمیایی است. یکی از نکات مهم ایجاد اشتغال در این صنعت است در سال 1400 بیش از سه هزار نفر در این مجموع مشغول به کار هستند. شازند در بین تولید کنندگان پتروشیمی در سال 99 در جایگاه دوازدهم قرار گرفت و  نزدیک به 3 درصد محصولات کشور را تولید کرد.

معرفی ترکیب محصولات

عمده محصولات تولید شده در این شرکت مربوط به اتیلن، هیدروکربور، پروپیلن و اتیلن اکساید است.

3

میزان تولید و فروش

در بررسی روند ماهانه تولید و فروش، تولید بیش از دو برابر میزان فروش است. بیش ترین میزان تولید 160هزار تن و بیش ترین میزان فروش 80هزار تن است. در آخرین گزارش ماهانه در تاریخ اسفند 1400 میزان تولید 147 هزار تن و میزان فروش 78 تن بوده است.

4

بررسی صورت های مالی

میزان جمع بدهی 6900 میلیارد تومان، حقوق صاحبان سهام 4700 میلیارد تومان است. بیش از نیمی از دارایی ها از محل بدهی حاصل شده است. میزان سود خالص نزدیک به مبلغ سود عملیاتی است که سودی از محل غیر عملیاتی شناسایی نشده است. سود هر سهم بر اساس آخرین سرمایه شرکت 400تومان به ازای هر سهم است.

صورت وضعیت مالی

5

صورت سود و زیان

6

در خلاصه نکات ذکر شده صنعت پتروشیمی ابزاری برای ایجاد ارزش افزوده در کشورهای نفت خیز است. ایران دارای  غنی ترین منابع اولیه به منظور تولید محصولات پتروشیمی است.در بررسی صنعت پتروشیمی توجه به قیمت نفت، تغیرات نرخ ارز، میزان عملی شدن ظرفیت های پیش بینی شده و توانایی در میزان فروش داخلی و خارجی اهمیت بسیاری دارد.