۰ نفر

با توجه به تشکیل کارگروه سهام عدالت؛

تعلل دولت در تعیین تکلیف سهام عدالت / نماینده دولت چه زمانی معرفی می شود؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبر: 626453
تعلل دولت در تعیین تکلیف سهام عدالت / نماینده دولت چه زمانی معرفی می شود؟

هفته گذشته بود که حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از ادامه توقف نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تا زمان اصلاح آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت و تشکیل کارگروهی برای بررسی این موضوع خبر داد. با این وجود، به گفته امینی‌خواه، رئیس هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، هنوز نمایندگان دولت برای کارگروه سهام عدالت در زیرمجموعه شورای عالی بورس معرفی نشده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در حال حاضر، نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بسته هستند و بازگشایی این نمادها منوط به حضور بازارگردانان و برگزاری مجامع شده است. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آئین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد و خرید و فروش سهام عدالت تا زمان تغییر آیین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس و تعیین نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت، امکان‌پذیر نیست.

به گفته حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، اصلاح آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت در جلسات شورای عالی بورس مطرح شده است که در سال گذشته کارگروهی ذیل شورای عالی بورس متشکل از تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط (نماینده حقیقی از شورای عالی بورس، وزارت اقتصاد و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی)، کار بررسی و اصلاح آیین نامه را در دستور کار قرار داده‌اند.

این در حالی است که به گفته امینی‌خواه، رئیس هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، متأسفانه دولت هنوز نمایندگان خود را برای کارگروه سهام عدالت معرفی نکرده است. باید یک نفر از وزارت اقتصاد و یک نفر عضو حقیقی از شورای عالی بورس در این کارگروه حضور داشته باشد و با وجود مکاتباتی هم که با  شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد انجام داده‌ایم، هنوز نمایندگان این دو مجموعه برای کارگروه معرفی نشده‌اند.

باید توجه داشت که حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، مالکیت سهام خود را در اختیار دارند. اما مدیریت سهام آنها بر عهده شرکت‌های مذکور است. با این وجود، هنوز تکلیف برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص نیست. از سوی دیگر، برگزاری مجامع مشروط به اصلاح آیین نامه اجرایی سهام عدالت و تعیین نحوه برگزاری است. با این حال، به نظر می‌رسد که دولت تنها به تشکیل کارگروه اکتفا کرده است و تعلل در معرفی نمایندگان خود برای این کارگروه، تنها زیان بیشتر مشمولان مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را به دنبال دارد.