۰ نفر

در پی سرخ شدن تابلوهای بازار؛

ترمز شاخص بورس کشیده شد

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 625766
ترمز شاخص بورس کشیده شد

شاخص کل بورس تهران امروز ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ روند صعودی روزهای گذشته را از دست داد و با افت هفت هزار واحدی معاملات را به پایان رساند، تاکنون واکنش ها به این اصلاح حدود نیم درصدی در شبکه های اجتماعی و محافل بورسی شدیدتر از آنچه پیش بینی می شد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ افت هفت هزار و ۶۷۷واحدی (۰.۵درصد) شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۴۶۳هزار واحدی قرار داد. شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۴درصد رشد کرده و به محدوده ۳۷۷هزار واحدی رسید. اما ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس کماکان در محدوده نسبتا بالایی قرار داشته و در بازه ۶هزار میلیارد تومانی تثبیت شد.

رشدهای پیاپی امسال مصنوعی بود؟

برخی از تحلیلگران بورسی اعتقاد دارند پولی که در روزهای اخیر و در سال ۱۴۰۱ وارد بازار شده و باعث جابجا شدن رکورد ۶ماهه ارزش معاملات در بازار نیز شد نه تنها متعلق به بورس نبوده، بلکه با هدف نوسانگیری از برخی سهم ها وارد بازار شده بود.

به باور این دسته از تحلیلگران این حجم عظیم نقدینگی در حال حاضر به هدفش رسیده و حالا قصد ترک بازار را دارد، از همین رو است که شاهد تغییر مسیر شاخص هستیم و احتمالا بازار بار دیگر وارد فاز رکودی که در سال ۱۴۰۰ شاهدش بودیم باز خواهد گشت.

البته دسته دیگری از کارشناسان نیز اعتقاد دارند اصلاح اندکی که رخ داده نمی‌تواند مبنای تحلیل باشد چرا که به طور کلی نوسان و اصلاح مانند رشد جزو ذات بازار بوده و نمی توان انتظار داشت تابلوهای بورس همه روزه به رنگ سبز درآمده و روند صعودی داشته باشند. این عده از تحلیلگران بر لزوم حمایت کلامی از بورس تاکید داشته و از برخی کارشناسان و فعالان بازار که رشد روزهای اخیر را مصنوعی قلمداد می‌کنند به انتقاد می‌پردازند.

هرچند دسته ای که بر مصنوعی بودن این رشد تاکید دارند شواهدی نیز برای اثبات مدعای خود ارائه کرده و معتقدند گروه‌هایی مانند خودرویی‌ها مقصد پولی بوده که از آن به عنوان پول خارج از بازار یاد می‌کنند.