۰ نفر

نگاهی به وضعیت سهام بیمه سینا؛

افت قیمت سهام «وسین» با سقوط سوددهی در سال ۱۴۰۰

۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 622282
افت قیمت سهام «وسین» با سقوط سوددهی در سال ۱۴۰۰

سهام بیمه سینا، معاملات خود را از سال ۹۳ در بازار پایه زرد فرابورس آغاز کرد. «وسین» در سال‌های ۹۸ و ۹۹، عملکرد مطلوبی را در زمینه سودسازی به ثبت رساند اما سود خالص شرکت، در پایان آذر ۱۴۰۰، حدود ۹۴درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. این عملکرد، بر قیمت سهام وسین نیز تاثیرگذار بوده و این نماد در یک سال گذشته، افتی ۲۸.۵درصدی را تجربه کرده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت بیمه سینا در سال ۸۲ تاسیس شد و فعالیت خود در زمینه انواع بیمه، از جمله بیمه درمان، شخص ثالث، بدنه خودرو، آتش‌سوزی و ... را آغاز کرد. همچنین بیمه سینا، در زمینه سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار نیز فعالیت می‌کند.  در سال ۱۳۹۱ نیز سهام این شرکت با نماد «وسین» در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

بررسی سرمایه و سهامداران

سرمایه بیمه سینا در بدو تاسیس معادل ۱۴میلیارد تومان بود که این مبلغ در حال حاضر پس از پنج مرحله افزایش سرمایه، به ۵۸۸میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شد.

حدود ۴۸.۹درصد سهام بیمه سینا متعلق به بنیاد علوی است که این شرکت را به سهامدار عمده «وسین» تبدیل می‌کند. همچنین ۲۱.۳درصد از سهام وسین، در دست سهامداران خرد و زیر یک درصد است. در گراف زیر، فهرست سهامدران و مقدار سهام در اختیار آن‌ها قابل مشاهده است.

بررسی سرمایه و سهامداران

بازدهی منفی «وسین» در یک سال گذشته

سهام بیمه سینا معاملات خود را از اسفند ماه سال ۹۳ آغاز کرد و هم‌اکنون در بازار پایه زرد فرابورس و گروه بیمه وصندوق بازنشستگی معامله می‌شود. همچنین ارزش بازاری وسین معادل هزار و ۳۴۰میلیارد تومان است.

جدول زیر، بازدهی «وسین» را با شاخص کل بورس و شاخص گروه بیمه‌ای مقایسه می‌کند. این جدول نشان می‌دهد، که وسین، تنها در بازه زمانی سه ساله بازدهی مثبت داشته و در باقی دوره‌های افت داشته است. همچنین در همان دوره سه ساله نیز، بازدهی بسیار کمتری از هم‌گروهی‌های خود ثبت کرده است. 

بازدهی منفی «وسین» در یک سال گذشته

کاهش سود بیمه سینا در ۱۴۰۰

گراف زیر، عملکرد بیمه سینا در زمینه سودسازی را نمایش می‌دهد. بررسی این گراف، نشان می‌دهد که «وسین» در سال ‌های ۹۸ و ۹۹، رشد قابل توجهی در کسب سود داشته است اما سود این شرکت در سال ۱۴۰۰، با افت شدیدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

 تا پایان پاییز ۱۴۰۰، بیمه سینا سود خالص ۳۱میلیارد تومانی را رقم زده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۹، حدود ۹۴درصد کاهش یافته است. گفتنی است که دلیل اصلی کاهش این سود، افت شدید درآمدهای بیمه سینا از محل سرمایه‌گذاری است.

کاهش سود بیمه سینا در 1400