۰ نفر

آخرین چهارشنبه سال در بورس؛

تداوم رشد شاخص کل با وجود غیبت نمادهای بانکی

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 621212
تداوم رشد شاخص کل با وجود غیبت نمادهای بانکی

امروز شاخص کل بورس تهران در غیاب نمادهای بانکی با رشد 0.6درصدی همراه شد. بانکی‌ها پس از اعلام نرخ‌های تسعیر جدید، در اواسط زمان بازار، متوقف شدند و معاملات آنها نیز باطل شد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شاخص کل بورس امروز، ۲5 اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از صعود هفت هزار و ۸۰۶واحدی، معادل 0.6درصد، در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۵هزار واحدی، معاملات چهارمین هفته اسفند ماه را به پایان برد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با رشدی ۰.8درصدی همراه شد و به محدوده ۳42هزار واحدی رسید. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز نیز به حدود دو هزار و 570میلیارد تومان افت کرد. نمادهای شستا، فولاد و فملی بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای شپدیس، پارسان و کچاد بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشتند.

از سوی دیگر، 152نماد بورسی و فرابورسی، بیشتر از سه درصد رشد کردند و 44نماد با افت قیمت بیش از سه درصدی روبرو شدند.

امروز پس از 6روز معاملاتی متوالی، حقیقی‌ها پول تازه نفس وارد بازار کردند. به این ترتیب، تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی معادل 20میلیارد تومان رقمن خورد.

غیبت بانک‌ها در معاملات امروز

در اواسط معاملات بورس امروز، بانک مرکزی با انتشار بخشنامه‌ای، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را برای انتشار صورت‌های مالی سال 1400 اعلام کرد. بر این اساس، نرخ تسعیر برای هر دلار آمریکا معادل 20هزار تومان و برای هر یورو، معادل 22هزار تومان تعیین شد.

این نرخ در 6شهریور ماه سال جاری، برابر با 15هزار و 900تومان به ازای هر دلار و 19هزار تومان به ازای هر یورو تعیین شده بود و افزایش آن، می‌تواند عاملی برای سودآوری بیشتر بانک‌هایی با منابع ارزی بالا باشد.

پس از انتشار این خبر، نمادهای بانکی که بخش عمده آن‌ها در نیمه اول معاملات سبزپوش بودند، متوقف شدند و همه معاملات امروز این نمادها نیز باطل شد.

از نکات جالب توجه بازار امروز، تداوم معاملات صندوق دارا یکم، با وجود توقف معاملات سهام بانک‌ها بود. پس از اعلام نرخ تسعیر جدید، صندوق دارا یکم که متشکل از سهام بانک‌ها است، با افزایش تقاضای خرید مواجه شد و در پایان، رشد قیمت پنج درصدی را رقم زد.