۰ نفر

اهمیت شرکت لابراتور سینا دارو در حوزه بهداشت و درمان؛

تحلیل کارنامه «دسینا» در بورس

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۷
کد خبر: 620998
تحلیل کارنامه «دسینا» در بورس

دارو به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای استراتژیک برای بهبود سلامت جامعه الزامی است. ایران در دهه های گذشته درگیر جنگ، تحریم و افزایش جمعیت چشمگیری بوده است. رشد تولید همگام با نیاز داخل نبوده و برخی اقلام دارویی به کشور وارد می‌شوند. صنعت دارو بخش مهمی از بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی عملکرد یکی از شرکت های دارویی با نماد «دسینا» می‌پردازیم.

اقتصادآنلاین _ فاطمه حیدری؛ صنعت دارو نقش مهمی در سلامت افراد و میزان توسعه یافتگی کشور‌ها دارد. بخش قابل توجهی از تولید ناخالص در جهان صرف بهداشت و سلامت جامعه می‌شود. ایران در آسیا بعد از چین و ژاپن در مصرف دارو رتبه دار است. وجود تحریم برای تامین مواد اولیه، تهیه ماشین آلات و تکنولوژی های جدید، دستیابی به بازار صادراتی و افرایش رقابت با نرخ های آزاد ایران را دچار مشکلات جدی کرده است به طوری که ممکن است با کاهش تولید، احتکار و قاچاق شاهد کمبود بیشتر دارو باشیم. عرضه کم در هر محصولی عامل ایجاد بازار غیر‌رسمی و افزایش چشمگیر قیمت است. بررسی عملکرد شرکت های دارویی فعال در بورس بیانگر شرایط این صنعت در کشور است.

معرفی سهم

شرکت لابراتور سینا دارو با نماد بورسی «دسینا» در سال 1346 تاسیس گردید و در سال 1374 در بازار دوم بورس پذیرفته شد. موضوع اصلی فعالیت این شرکت تولید، توزیع و فروش محصولات دارویی، بهداشتی و لوازم بسته بندی دارویی است. موضوعات فرعی شامل فروش و توزیع لوازم جراحی و آزمایشگاهی، پزشکی، آرایشی بهداشتی و سایر فعالیت هایی همچون سرمایه گذاری و یا مشارکت در واحد های جدید که به موضوع فعالیت شرکت مرتبط باشد.

سهامداران عمده شرکت

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران، شرکت سهامی بیمه ایران و شرکت سرمایه گذاری ایرانیان به ترتیب 47، 18، 9 و 3 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

تغیرات سرمایه شرکت

سرمایه شرکت از سال 81 تا سال 98 طی چندیدن دوره افزایش سرمایه در نهایت به مبلغ 80میلیارد تومان افزایش یافته است

11

ترکیب محصولات

 عمده محصولات دارویی تولید شده توسط این شرکت قطره، پماد، آمپول و اسپری است

2

تولید و فروش

با وجود کاهش تولید در فصل سوم سال جاری، میزان فروش این شرکت در دو فصل اخیر روند صعودی داشته است. فروش ماهانه شرکت در ماه بهمن بیش‌ترین مقدار در 6 ماهه گذشته را ثبت کرده است.

 

3

4

ترکیب بهای تمام شده

عمده بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم شامل مواد اولیه مصرفی و لوازم بسته بندی و پس از آن سربار تولید است.

5

تغیرات نرخ فروش

در چهار فصل اخیر بیش‌ترین افزایش نرخ مربوط به محصول آمپول بوده است. نرخ اسپری در دو فصل اخیر کمی کاهشی بوده است اما در کل میانگین چند فصل آن صعودی بوده است.

6

روند سود سازی

درآمدهای عملیاتی، سود و زیان و سود هر سهم در سه سال اخیر اندکی افزایش داشته است.

دسینا

در انتها تغیرات در صنعت دارو به علت ارتباط با میزان توسعه یافتگی هر کشور و اثر آن بر سلامت افراد جامعه بسیار مهم است. پس از بررسی کلی اهمیت دارو ، به بررسی یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید دارو  پرداختیم. عواملی همچون تغییر نرخ ارز ، تغییر در نرخ گذاری دولت و اثر تحریم بر واردات مواد اولیه می‌تواند در میزان و کیفیت تولید محصولات اثر بسزایی داشته باشد.