۰ نفر

عشقی: سازمان بورس سامانه‌ های نظارتی را تقویت می کند

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۷
کد خبر: 620995
عشقی: سازمان بورس سامانه‌ های نظارتی را تقویت می کند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از ابتدای حضور خود در بازار سرمایه تاکید جدی به تقویت سامانه‌های نظارتی داشتم که اقدامات خوبی را قبلا انجام داده‌ایم و اکنون تلاش بر تکمیل آن داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «مجید عشقی» امروز (سه شنبه) در مراسم رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه اظهار داشت: امیدواریم انجام کارهای زیربنایی در راستای بهره‌برداری از زیرساخت‌های فناورانه برای نظارت بر بازار جزو اقداماتی پربرکت باشد.

وی اعلام کرد: با توجه به گسترش بازارهای مالی، پیچیده‌تر شدن ابزارهای مالی و ابزارهای معاملاتی که توسط معامله‌گران استفاده می‌شود، بحث نطارات بر بازار سرمایه یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان حاضر در بازار سرمایه است.

عشقی با بیان اینکه در بازارهای گسترده دنیا بحث نحوه نظارت و سامانه‌های نظارتی یکی از مسایل مهمی است که از سوی برخی از افراد نظارتی مورد بررسی قرار گرفته و اتفاق های بزرگی هم در بازارهای مالی رخ داده است، گفت: ریسک‌های زیادی بر بازار تحمیل می‌شود که نتیجه آن به بخش واقعی اقتصاد سرازیر می‌شود، در ۱۲ سال گذشته هم در بازارهای مختلف شاهد این مساله بوده‌ایم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ایران از این امر مستثنی نیست، گفت: اکنون با توجه به گسترش بازار سرمایه، ورود اشخاص حقیقی و توسعه نهادهای مالی لازم بود تا زیرساخت‌های نظارتی بازار را به نحوی گسترش دهیم که از وقوع تخلفات جلوگیری شود و با شناسایی به موقع تخلفاتی که در بازار رخ می‌دهد، دامنه تخلفات را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: از ابتدای حضور خود در بازار سرمایه تاکید جدی به تقویت سامانه‌های نظارتی داشتم که اقدامات خوبی را قبلا انجام داده‌ایم و تلاش بر تکمیل آن داریم.

عشقی با بیان اینکه تاکنون توسعه‌های خوبی در بازار از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری انجام شده است تا سامانه‌های معاملات بتوانند به دقت دستورات خرید و فروش بازار را رصد کنند، افزود: اگر تخلفی رخ دهد هشدارهای لازم از طریق سامانه هایی که در اختیار مسوولان قرار گرفته، داد ه می‌شود و از گسترش تخلفات جلوگیری خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که امسال داشتیم شروع یک حرکت بزرگ بوده است، گفت: با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، نقش آنها در هدایت مردم و ارائه مشاوره های مختلف برای خرید و فروش اوراق، بحث جدی ما استفاده از رصدهای شبکه مجازی در راستای نظارت بر بازار است.

وی گفت: ترکیب سامانه‌های رصد هوشمند شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های نظارتی، استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خرید و فروش سهام از جمله مسایلی است که اکنون در دستور کار ما قرار گرفته است.

عشقی تاکید کرد: با تلاش مسوولان در شرکت مدیریت فناوری برخی از هشدارها به صورت آنلاین تعریف شده است و امیدوارم با داشتن این قابلیت‌ها وظیفه نظارتی که بر عهده سازمان بورس است را به خوبی انجام دهیم.