۰ نفر

رکود بازار تمام شد؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۵۳
کد خبر: 618525
رکود بازار تمام شد؟

بازار سهام همانند دیگر بازارهای سرمایه‌ گذاری همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌ برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شایان کرمی، کارشناس بازارسرمایه در دنیای اقتصاد نوشت؛ گرچه گشایش‌های اقتصادی در سایه رفع تحریم‌های احتمالی و به‌دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی نقش مهمی در سود‌سازی شرکت‌ها ایفا می‌کند اما بررسی وضعیت داد و ستدهای بورسی از واقعیت دیگری حکایت می‌کند.

از آنجا که تا مشخص‌شدن جزئیات کامل گشایش‌های احتمالی برخی ابهامات وجود دارد وضعیت بازارهای سرمایه‌گذاری به‌خصوص بورس بر مدار بلاتکلیفی خواهد ماند. در‌ ماه‌های اخیر خروج معنادار بخش عمده‌ای از پول حقیقی از بازار سرمایه نشان داد که تا چه میزان این بازار می‌تواند از عوامل بیرونی اثرپذیر باشد.

حجم بالای خروج منابع از بازار طی یک سال‌اخیر در حالی صورت‌گرفته که از اواخر سال‌۹۸ تالارهای شیشه‌ای به گونه‌ای اعجاب‌انگیز و غیرمنطقی شاهد ورود پول به بازار بودند. این مهم از آنجا که تحت‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک داخلی و خارجی هدایت می‌شود، امکان برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌اندازی روشن ازسوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را سلب می‌کند.

تداوم نوسان نرخ ارز از یک طرف و از طرفی دیگر عدم‌قطعیت در حصول توافق‌های هسته‌ای کشور و احیای مجدد برجام سیگنال‌های متفاوتی به بازارهای مختلف مخابره می‌کند اما با توجه به حجم بالای هیجانات سرمایه‌گذاران بورسی، رخدادهای بین‌المللی و اخبارمرتبط با این حوزه، بازار سهام را نسبت به سایر بازارها مورد هدف قرار می‌دهد.

شرایط بازار کامودیتی‌ها و ریسک‌های سیستماتیک که شامل تبعات جنگ روسیه و اوکراین و مباحث برجامی است، منابع مختصری که در حال‌حاضر در بازار وجود دارد را به سمت سهام کوچک هدایت کرده و این موضوع دلیل مهمی بر رشد شاخص هموزن طی روزهای گذشته بوده است، با این‌حال تغییر رویه جدید را نمی‌توان به‌عنوان سندی محکم بر تداوم این مسیر عنوان کرد.

حرکت در این مسیر بیشتر از آنکه به نفع بازار و اکثریت سهامداران باشد به نفع نوسان‌گیران خواهد بود. افرادی که با بهره‌مندی از فرصت پیش‌آمده و با تکیه بر ریسک‌های سیستماتیک در کوتا‌ه‌مدت منتفع خواهند شد. برهمین اساس نمی‌توان تغییرات جدید بازار را دلیلی بر بازگشت به مدار تعادلی تلقی کرد.

هم‌اکنون سهام کوچک با توجه به پول مختصری که در بازار وجود دارد در اولویت خریداران قرار گرفته و کفه ترازو را به نفع خود سنگین کرده‌اند، به‌طوری که مورد اقبال و توجه بازار قرار گرفته است، اما نشانه‌ای جدی مبنی‌بر خروج از رکود نیست. خروج از بحران و عبور از خط پایان رکود، مستلزم وقوع عوامل مهم دیگر و پایداری است که به این مهم بینجامد.

همان‌طور که بارها مشاهده کردیم در صورت ورود به فاز رونق معمولا سهام بزرگ و شرکت‌های بزرگ بلافاصله از سوی اکثریت سهامداران با اقبال روبه‌رو می‌شوند که این موضوع یکی از نشانه‌های قوی بازگشت معاملات به مدار تعادلی و صعود است. رویکردی که در ‌ماه‌های اخیر چندان دیده نشده است.

بر همین اساس و با توجه به شواهد موجود نمی‌توان در مورد خروج این بازار از رکود به‌صورت قطعی اظهارنظرکرد، اما آنچه مسلم است اینکه بعد از انجام توافق‌های وین بازار شاهد خیز جدی از سوی سهام ریالی یا پسا برجامی خواهد بود که می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت سایر سهام نیز باشد.