۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

بورس امروز؛ سیگنال‌ های مثبت، عاملی برای رونق بازار؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 617594
بورس امروز؛ سیگنال‌ های مثبت، عاملی برای رونق بازار؟

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۱۷هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۲۹۸هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب ۱۶۴۱واحد و ۴۶واحد رشد داشتند. به طور کلی حدود ۱۰میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۴۵میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ پیش بینی کارشناسان حاکی از آن استبا توجه به اینکه بورس کف‌های خود را شناسایی کرده، و اخبار خوبی هم از نتایج مذاکرات برجام به گوش می‌رسد. انتظار می‌رود روند افزایش حجم معاملات همچنان ادامه داشته باشد و معاملات در بازه‌ای مثبت باقی بمانند.

حسین مرید سادات، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: بورس امروز بلاخره به اخباره مثبت واکنش نشان داد. نفت ۱۲۰دلاری، نهایی شدن مذاکرات برجام و استقبال سهامداران از خودرویی‌های و بانکی‌ها نوید این را می‌دهد که احتمالا بورس از روند نزولی و فرسایشی خود خارج شده است.

 وی افزود: به طوری‌که شاخص کل با بیش از ۱۷هزار واحد رشد در محدوده یک میلیون و ۲۹۸هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز با رشد ۰.۵درصدی کار خود را به پایان رساند.

وی بیان کرد: روند معاملات نشان می‌دهد که گروه خودرویی و بانکی‌ها بلاخره بعد از مدت‌ها با اقبال عمومی همراه شدند و به طوری‌که عملکرد خوب این دو گروه بر کل بازار تاثیر گذاشت. همچنین با وجود اینکه شستا در هنگام بازگشایی عملکرد ناامید کننده داشت، امروز به صف خرید نشست و رشدی پنج درصدی برای سهامداران خود رقم زد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در میان ۷۱۱نماد معاملاتی امروز حدود ۱۱۱نماد با صف خرید همراه شدند و در مقابل ۶۷نماد به صف فروش نشستند. سرانه خرید کل بازار امروز ۲۲میلیون تومانی در مقابل سرانه فروش ۱۸.۹میلیون تومانی قرار گرفت.به طوری‌که ۵۰نماد بزرگ بازار حدود ۱۴۲میلیارد تومان ورود پول داشتند.

مرید سادات در پایان گفت: در میان صنایع مختلف، بیشترین تزریق پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه « بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات» و « فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» و «فرآورده‌های نفتی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.