۰ نفر

در نشست خبری واگذاری سرخابی‌ها مطرح شد؛

جزییات واگذاری استقلال و پرسپولیس/ دولت دیگر سهامدار عمده سرخابی‌ ها نخواهد بود

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
کد خبر: 617500
جزییات واگذاری استقلال و پرسپولیس/ دولت دیگر سهامدار عمده سرخابی‌ ها نخواهد بود

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، میزان سهام دولت در باشگاه پرسپولیس و استقلال در نیمه دوم سال آینده، به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که با حضور مدیران عامل دو باشگاه و میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با اشاره به اینکه سهام سرخابی‌ها، ۱۵ اسفندماه و همزمان با میلاد امام حسین (ع) به مردم واگذار خواهد شد، گفت: بزرگ‌ترین اتفاقی که رخ خواهد داد، این است که مردم از فردا مالک ۱۰درصد از سهام این دو باشگاه خواهند شد. 

وی افزود: امیدوار هستیم وضعیت مدیریت و سهامداری به نحوی پیش رود که پس از شهریورماه سال آینده، میزان سهام دولت در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به کمتر از ۵۰درصد برسد. 

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: پیگیری‌ها و اقدامات برای بورسی شدن سرخابی‌ها، در سه ماه گذشته جدی‌تر شد. خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس از سال ۱۳۷۶ مطرح شد و از سال ۱۳۸۸، این دو باشگاه در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفتند. 

به گفته قربانزاده، اتفاقی که در سه ماه گذشته انجام شد، تشکیل ستاد هماهنگی و اجرایی برای آماده‌سازی دو باشگاه در وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی بود.

وی اظهار داشت: از جمله وظایف این ستاد، اصلاح ساختار دو باشگاه، تعیین تکلیف بدهی‌های آنها و موضوعات مربوط به دارایی‌ها و مصوبات هیات وزیران و اموال غیرمنقول آنها و ... بوده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: سرخابی‌ها علی‌رغم مشکلات فراوان، حائز شرایط واگذاری در فرابورس ایران شدند و مهم‌ترین دستاورد این اتفاق، شفافیت بوده است که شاهد آن بودیم. اسناد و وضعیت صورت حساب‌های مالی این دو باشگاه در کدال بارگذاری شده و هر باشگاه ۴٠ سند مالی و غیرمالی را منتشر کرده‌اند.

قربانزاده گفت: باشگاه استقلال، اسناد بیشتری را نسبت به باشگاه پرسپولیس منتشر کرده است. پرسپولیس هم سعی می‌کند به انتشار اسناد برسد. مهم‌ترین اتفاق فردا، نظارت مردم بر وضعیت اقتصادی دو باشگاه خواهد بود. هرچند ۱۰درصد سهام به مردم عرضه می‌شود، اما مردم مالک باشگاه هستند

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز با اشاره به واگذاری پرچالش سرخابی‌‌ها در فرابورس گفت: در ابتدا به نظر می‌رسید که عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به نتیجه نرسد، اما با پیگیری سازمان خصوصی‌سازی، این فرآیند انجام شد. همچنین به نظر نمی‌رسید که مدیران دو باشگاه در نخستین روزهای فعالیت خود، موضوع افشای اطلاعات مالی دو باشگاه را پیگیری کنند. اما کلیه اطلاعات مالی طی سه روز اخیر روی کدال قرار گرفت و اکنون نیز در حال تکمیل هستند.

به گفته فدایی، در معاملات ثانویه و اولیه این دو سهام، نباید وارد فضای هیجانی شد. درخواست ما از مدیران عامل دو باشگاه، هواداران و بازیکنان فعلی این است تا از ایجاد هرگونه هیجان در عرضه اولیه و معاملات ثانویه پرهیز کنند. مشاوره سرمایه‌گذاری برای این دو سهام و باقی سهام هیچ تفاوتی ندارد و مشول قانون‌گذاری اوراق بهادار می شود. بنابراین باید از ایجاد هیجان بر روی قیمت تابلو جلوگیری شود.

مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: از طریق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان خصوصی‌سازی، ۱۰درصد از سهام سرخابی‌ها به سهامداران خرد تعلق می‌گیرد و سهامداران در هر باشگاه می‌توانند حداکثر ۳۰۰هزار تومان سفارش بگذارد و بیشتر از آن امکان‌پذیر نیست.

آجرلو، مدیرعامل باشگاه استقلال در ادامه این نشست اظهار داشت: مردم، صاحبان اصلی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند. به هر حال پس از مدت‌ها تلاش، واگذاری انجام شد و مدیریت این دو باشگاه در معرض شفافیت و قضاوت عمومی قرار خواهند گرفت. مشارکت عمومی در مدیریت دو  باشگاه منجر به تولید ثروت برای آنها خواهد شد. طی سال‌های اخیر، حق دو باشگاه تضییع شد. برای مثال، صدا و سیما در مورد پرداخت حق پخش کوتاهی کرده و دو باشگاه در این حوزه آسیب جدی دیده‌اند. پول تبلیغات تلویزیونی متعلق به دو باشگاه است و از امروز دو باشگاه تنها نیستند و با سازوکار بورس، حق خود را پس می‌گیرند.