۰ نفر

جنگ اوکراین بازارهای جهانی را به آتش کشید

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۱۳
کد خبر: 615237
جنگ اوکراین بازارهای جهانی را به آتش کشید

ترس از حمله قریب‌‌‌ الوقوع روسیه به اوکراین در روز پنج شنبه ۲۴فوریه به واقعیت تبدیل شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، علاوه بر پیامدهای انسانی به‌‌‌سرعت بر بازارهای مالی و کالایی دنیا نیز اثرگذار شد؛ به‌‌‌ نحوی که بازارهای سهام دنیا در واکنش به این خبر با سقوط ارزش روبه‌‌‌رو شدند؛ اما بازارهای کالایی به‌خصوص در محصولاتی که روسیه سهمی اثرگذار در عرضه آنها به بازارهای جهانی دارد، با رشد قیمتی مواجه شدند.

بیشترین واکنش به خبر حمله روسیه به اوکراین مربوط به شاخص قیمتی گاز طبیعی بود. معاملات آتی گاز هلند با ۵۱‌درصد افزایش به ۱۳۴هزار و ۳۱۶یورو در مگاوات ساعت در روز ۲۴فوریه رسید.

زغال‌‌‌سنگ حرارتی در اروپا برای معاملات آتی رشد ۲۴درصدی را تجربه کرد و برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۴ نرخ هر بشکه نفت از ۱۰۵دلار عبور کرد. احتمال اختلال در صادرات گاز طبیعی روسیه به کشورهای اروپایی و وضع تحریم‌‌‌های سختگیرانه علیه روسیه از سوی کشورهای غربی، مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری قیمتی در بخش کالاهای پایه بود.

البته بخشی از رشد قیمتی ایجادشده در نرخ گاز طبیعی اروپا با انتشار خبر استمرار انتقال گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین در روز جمعه ۲۵فوریه افت داشت بهای نفت نیز مجددا به کانال ۹۰ دلاری برگشت.  فلزات پایه نیز به جنگ در اروپای شرقی واکنش نشان دادند.

در این میان، آلومینیوم سریع‌‌‌تر از سایر فلزات به این خبر واکنش نشان داد و رکورد تاریخی قیمت آلومینیوم در بازارهای کالایی شکسته شد؛ به نحوی که بهای هر تن آلومینیوم روز پنج‌شنبه ۲۵فوریه تا ۳‌هزار و ۵۱۹دلار به ازای هر تن نیز صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ ثبت‌شده تاریخی برای این فلز در این بازار بود.

سهم بالای انرژی در تولید آلومینیوم باعث شد این فلز بیشترین واکنش را به خبر حمله پوتین به اوکراین نشان دهد. البته با بازگشایی بازار در روز جمعه بخشی از این رشد قیمتی متاثر از کاهش نرخ گاز طبیعی در اروپا فروکش کرد.  پالادیوم و روی نیز پس از آلومینیوم به خبر حمله نظامی روسیه واکنش جدی نشان دادند.

فلز روی نیز مانند آلومینیوم روز ۲۴فوریه رشد روزانه ۵/  ۲درصدی را تجربه کرد؛ اما این فلز بخشی از رشد قیمتی خود در روز جمعه را از دست داد.  نرخ پالادیوم نیز متاثر از تنش در اروپای شرقی ۲۴ و ۲۵فوریه با رشد قیمتی روبه‌رو شد. روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم در دنیاست، به‌طوری‌که ۵/  ۴۵درصد صادرات این فلز از سوی روس‌‌‌ها انجام می‌شود.

احتمال تحریم روسیه از سوی ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مهم‌ترین دلیل رشد قیمت این محصول است.

نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی نیز در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین در بازارهای اروپایی و آمریکا افزایشی شد. اوکراین سهم اثرگذاری در تولید و تجارت جهانی زغال‌‌‌سنگ حرارتی دارد و وقوع جنگ با ایجاد اختلال در تولید و عرضه این محصول، زمینه رشد قیمتی آن را فراهم کرده است.