۰ نفر

بررسی تاثیر جنگ اوکراین روی بورس

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۲۵
کد خبر: 615231
بررسی تاثیر جنگ اوکراین روی بورس

نوشتن و پیگیری اخبار و تحولات داخلی و خارجی در توییتر روی دور تند است. این اتفاق بعد از مدت‌‌‌ ها در این فضا تکرار می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، مدت‌‌‌ها بود موضوعات به این سرعت در فضای توییتر فارسی جلب توجه نمی‌‌‌کردند و همه‌گیر نمی‌‌‌شدند.

حالا بعد از حمله روسیه به اوکراین، خیلی زود طرح صیانت که کاربران آن را طرح محدودسازی اینترنت می‌‌‌‌‌‌خوانند، به حاشیه رفت و بعد از یک‌روز و با بالا گرفتن تنش‌‌‌های نظامی میان این دو کشور، کلا از لیست هشتگ‌‌‌های ترند توییتر فارسی خارج شد. ارز ۴۲۰۰تومانی و وضعیت بودجه و بورس هم در این فضا اهمیت خود را از دست داده است.

هشتگ‌‌‌های ترندشده در لیست توییتر فارسی تا دیروز بعدازظهر به ترتیب اوکراین، پوتین و روسیه بود.

در کنار نوشتن از حمله روسیه به اوکراین، موضع‌‌‌گیری ایران، جامعه جهانی و... در جمع اقتصادی‌‌‌‌‌‌ها و بورسی‌‌‌ها محور بیشتر نوشته‌‌‌ها پیش‌بینی آینده اقتصاد بود. در همین خصوص همایون دارابی، فعال حوزه بورس در صفحه خود نوشت: «جنگ اوکراین دو وجه دارد؛ یک وجه نظامی و وجه دوم اقتصادی.

اولی ممکن است سریع و شتاب‌دار تمام شود ولی دومی بازی شطرنجی است که در آن بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در برابر یک‌‌‌ اقتصاد کوچک و مبتنی بر صادرات نفت و گاز و مواد خام صف‌آرایی خواهند کرد. جنگ اقتصادی چندساله در راه است.»

حتی کنایه به وضعیت اقتصادی و بورس کشور هم در این فضا از یاد نرفته بود. حسین سلاح‌‌‌ورزی، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در صفحه خود نوشت که «قریب به ۲۵۰میلیارد دلار از ارزش جاری بازار سرمایه مسکو طی یک‌روز بابت جنگی از پیش طراحی‌شده دود شد و به هوا رفت. نه حجم مبنا اعمال کردند، نه دامنه نوسان گذاشتند و نه بازار را دستکاری کردند! حتی در روسیه.»

مجید شاکری، پژوهشگر هم درباره برخی از تحریم‌‌‌های وضع‌شده علیه روسیه در صفحه‌‌‌اش نوشت: «تحریم سوئیفت علیه روس‌‌‌ها به‌رغم موثر بودن در سبد فعلی تحریم‌های آمریکا جایگاهی ندارد. هم روس‌‌‌ها مدت‌هاست روی پیام‌رسان جایگزین موثر متمرکز بوده‌اند و هم تحریم سوئیفت تراکنش‌‌‌های روسی را از رادار آمریکا خارج می‌کند و ‌‌‌ابزار احضاریه‌‌‌های اداری را بی‌اثر می‌کند.»

علی کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران هم با بازنشر خبری از رویترز درباره صحبت‌‌‌های صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه روسیه نباید از سوئیفت قطع شود، نوشت: «اگر ٨٠٠میلیارد دلار درآمد نفتی درست مدیریت شده بود، حجم اقتصاد ایران به یک‌تریلیون دلار رسیده بود، ٣٠٠ تا۴٠٠ میلیارد ذخیره داشتیم، خط لوله گاز به اروپا فعال شده بود، اقتصادی پویا و توانمند داشتیم؛ آن وقت تحریم نمی‌‌‌شدیم!»

بحث گاز و صادرات گاز هم از دیگر موضوعاتی بود که بعد از حمله روسیه به اوکراین مورد توجه فعالان اقتصادی و تحلیلگران قرار گرفت.

در همین خصوص، ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه در توییتر نوشت: «در خصوص فرمول گاز طبیعی صنایع ایران، هفته‌‌‌های قبل یک‌صدا گفتیم که منطقی نیست یک‌واحد تولیدی در ایران، بهای گاز خود را بر اساس فرمولی پرداخت کند که به اروپا متصل شده است. اگر ساکت نشسته بودیم، امروز واحدهای صنعتی کوچک ما نیز، هزینه حمله پوتین به اوکراین را به دولت پرداخت می‌‌‌کردند.»

برزو حق‌‌‌شناس از دیگر فعالان بازار سرمایه هم در صفحه خود نوشت: «حمله روسیه به اوکراین فرصت بسیار خوبی برای کشور ماست تا با استفاده از ظرفیت‌های زیادی که در حوزه انرژی داریم بتوانیم مشکلاتمان را در حوزه برجام با کشورهای غربی با گرفتن حداکثر امتیاز حل کنیم. فقط کافی است اهمیت منافع ملی را در نظر بگیریم.»

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم؛ پیشنهاد وزارت اقتصاد در بودجه۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس مصوب شد و پس از سال‌ها، نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی در سال آتی ۵‌درصد کاهش خواهد یافت. خروج تولید از رکود فعلی، بر مساله تامین‌‌‌مالی کوتاه‌‌‌مدت دولت اولویت دارد.