۰ نفر

نرخ سررسیدهای سال آینده به قیمت بنیادین می رسد؟

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹
کد خبر: 614771
نرخ سررسیدهای سال آینده به قیمت بنیادین می رسد؟

پیمان‌‌‌های آتی بورس‌کالا در حالی روز گذشته را با کاهش نرخ سپری کردند که جریان خروج نقدینگی از این بازار به میزان محدودی نمایان شد. در شرایطی که سررسیدهای سال آینده این بازار همگی در نزدیکی بهای بنیادین خود معامله می‌‌‌شوند، با تاکید بر فرضیه افت قیمت‌ها از جریان کلی بازار ارز و جهت‌گیری‌‌‌های قیمتی این بازار تاثیر می‌‌‌پذیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر تابلوی آتی بورس‌کالا میزبان هشت‌نماد از مجموعه کالاهای قابل معامله در این بازار یعنی نقره، واحدهای صندوق طلا و زعفران است که پس از خروج مس‌کاتد، زیره، پسته و زعفران‌پوشال، این سه کالا از جمله محصولاتی هستند که تحت پیمان آتی قابلیت معامله دارند.

در واقع، پیمان آتی قراردادی است که طی آن بر مبنای تعهد میان طرف خریدار و فروشنده، میزان معینی از کالای مشخص با قیمتی معین در تاریخ سررسید هر نماد امکان مبادله دارد. از این رو طرفین این معامله با تکیه بر پیش‌بینی خود نسبت به بهای این محصولات در آینده به این بازار وارد شده و به اتخاذ موقعیت تعهدی مورد نظر خود می‌‌‌پردازند.

معاملات ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا مبتنی بر تکانه‌‌‌های نرخ ارز

نوسان بهای آزاد ارز یکی از مهم‌ترین عوامل اثر‌گذار که ریشه اصلی جهت‌گیری بازار به شمار می‌رود، اخیرا روند منفی را می‌‌‌پیماید. براین اساس، بازار آتی بورس‌کالا نیز در عمده نمادهای قابل معامله خود همسو با این روند، مسیر خود را تنظیم کرده و در روزهای اخیر قرمزپوشی عموم این قراردادها محقق شده است.

البته در برخی برهه‌‌‌های زمانی طی ساعات معاملات نیز حرکت‌‌‌های اصلاحی در این بازار مشاهده می‌شود که طبق بررسی‌‌‌ها چندان قدرتمند نبوده و حتی نمی‌‌‌توان سبزپوشی گذرا در قیمت‌های تسویه بازار آتی را همچون حرکت رفت و برگشتی روند کلی معاملات تلقی کرد؛ چرا که هنوز هم عمده داده‌‌‌های معاملاتی، چه در بازار آتی و چه در سایر بازارهای ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا به‌رغم تاثیرپذیرفتن از تکانه‌‌‌های مثبت و منفی بهای ارز، انتظارات منفی نشان می‌دهند و حتی در زمانی که شاهد تکانه مثبت در بازار ارز هستیم، به تعدیل محدود قیمت در همان محدوده منفی (معامله با نرخی پایین‌‌‌تر از بهای بنیادین) اکتفا می‌کنند؛ گویی مقاومت نانوشته‎ای از سوی اهالی این بازارها برای حفظ موقعیت فعلی یا حرکت تدریجی به سمت کاهش نرخ شکل گرفته که تا مخابره سیگنال‌‌‌های رسمی و ثبات در بازار ارز این استراتژی به‌عنوان جریان غالب بازار برگزیده شده است.

بر اساس مجموع اخبار منتشرشده از مذاکرات هسته‌‌‌ای و مصاحبه‌‌‌های اخیر طرفین این نشست، دستیابی به توافق چندان دور از ذهن نخواهد بود؛ اما عدم‌قطعیت‌‌‌های مربوط به این اخبار در روزهای اخیر فضای تنفسی را حداقل در بازار ارز ایجاد کرد تا اواسط هفته جاری یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد جرقه‌‌‌های مثبت نرخ دلار و بازگشت آن به کانال 26‌هزار تومانی باشیم.

به دنبال تکانه مثبت ارزی در بازار آزاد، در عموم بازار ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا نیز نوسان مثبت قیمت به ثبت رسید.

البته این رشد قیمت محدود بود و هنوز هم فاصله بهای پایانی معاملات این اوراق تا قیمت‌های بنیادین خود در محدوده منفی قرار دارد و بعید است بازار به این زودی به امیدواری‌‌‌های ایجادشده نسبت به تعیین تکلیف مذاکرات و رفع تحریم‌‌‌ها بی‌‌‌توجهی کند؛ گواه این ادعا نیز قرمزپوشی اکثر نمادهای قابل معامله دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای در هر سه بازار آتی، صندوق طلا و گواهی سپرده سکه در بورس‌کالا طی معاملات روز گذشته است. از این رو شاید بتوان سبزپوشی این بازارها طی معاملات روز سه‌شنبه هفته جاری را حرکت اصلاحی بازار یا ایجاد فضای تنفسی برای معامله‌‌‌گران در نظر گرفت که با فاصله تنها یک روز تغییر فاز داده و به سمت ریزش تدریجی نرخ بازگشته است.

اثر کاهشی بهای ارز، مقدم بر رشد اونس طلا

روز گذشته دارایی‌‌‌های قابل معامله در بازار آتی یعنی واحدهای طلا، نقره و زعفران نگین در تمامی نمادها با نوسان منفی نرخ همراه شدند.

این در حالی است که برآیند موقعیت‌‌‌های تعهدی باز (خرید و فروش همزمان) در معاملات روز گذشته این بازار کاهشی بود و به نوعی خروج سرمایه به میزان محدود را ترسیم کرد. هر سه سررسید واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا در عموم ساعت‌‌‌های معاملاتی روز گذشته در کانال قیمتی 8‌هزار تومانی نوسان کردند؛ آن هم در شرایطی که دارایی پایه این قرادادها یعنی صندوق طلای لوتوس نیز با بهای 8‌هزار و 217تومان معامله شد.

از آنجا که هر سه سررسید واحدهای صندوق طلا در بازار آتی با تاریخ تحویل سال آینده مبادله می‌‌‌شوند، قرارگرفتن در سطوح قیمتی نزدیک به بهای دارایی پایه از ترس معامله‌‌‌گران این اوراق نسبت به عدم‌قطعیت‌‌‌های آینده بازار حکایت دارد؛ چرا که دو سیگنال متناقض بر بهای طلا اثرگذار است و به‌رغم روند صعودی بهای جهانی اونس طلا در روزهای اخیر و نزدیکی به بهای 1900دلار، در بازار ارز داخلی مجموعه سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده از کاهش قیمت‌ها حمایت می‌کند.

از این رو اخذ موقعیت خرید یا فروش در بازار آتی با ابهامات بسیاری همراه است.

به عبارت دقیق‌‌‌تر در معاملات جهانی، هر اونس طلا روز چهارشنبه 1894دلار مبادله شد و به نوعی از بالاترین رقم طی 9ماه اخیر خود اندکی عقب‌نشینی کرد. در حال حاضر، معامله‌‌‌گران خطرات ژئوپلیتیک را در برابر افزایش نرخ تورم و سیاست‌‌‌های پولی مهم‌تر ارزیابی کرده و طبق پیشنهاد تحلیلگران، طلا بهترین پناهگاه امن است که تقاضا برای آن حداقل در کوتاه‌مدت به اوج خود خواهد رسید. بایدن نیز روز سه‌شنبه پس از اینکه مسکو دستور اعزام نیرو به دو منطقه جدایی‌طلب اوکراین را صادر کرد، تحریم‌‌‌های آمریکا علیه روسیه را اعلام کرد.

 در همین حال، بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا در روز سه‌‌‌شنبه افزایش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آماده شدند؛ از این رو بر قیمت طلا فشار محدودی وارد شد.

نرخ سررسیدهای سال آینده به قیمت بنیادین می رسد؟