۰ نفر

جراحی اقتصاد و معیشت مردم

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۲
کد خبر: 613125
جراحی اقتصاد و معیشت مردم

در جلسه غیرعلنی دیروز صبح مجلس به مباحث مهمی از جمله ارز ترجیحی، بودجه ۱۴۰۱ و دیگر مسائل اقتصادی پرداخته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، جلسه غیرعلنی برای بررسی حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی دیروز سوژه جمع‌های اقتصادی و بورسی در شبکه اجتماعی توییتر بود. در این سوژه برخی از نماینده‌های مجلس هم همراه بودند و در صفحه‌هایشان درباره اثرات حذف این ارز یا آنچه که در جلسه غیرعلنی مجلس گذشته بود، می‌نوشتند.

یکی از این افراد نصرالله پژمان‌فر بود. او در صفحه شخصی خود نوشت: «نمایندگان دولت و مجلس در صحن غیرعلنی به‌صورت تخصصی نسبت به حذف ارز ترجیحی صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌های مفصلی داشتند. نگرانی خود را در ارتباط با نحوه این اقدام اعلام کردیم. مطمئن هستیم فسادهای تخصیص ارز ترجیحی با اقدامات دقیق، انقلابی و با نظارت دولت قابل‌رفع است. این یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور است.‌»

یکی از نکات جالبی که دیروز در شبکه اجتماعی توییتر کاربران به آن اشاره می‌کردند‌ و برای اولین‌بار بود که مطرح می‌شد، تفاوت انتخاب اسم این ارز در بین نماینده‌ها و مسوولان کشور و فعالان اقتصادی و دیگر کاربران بود.

افرادی که به این موضوع پرداخته بودند درباره این مساله می‌نوشتند که نماینده‌های مجلس و برخی از مسوولان برای اینکه توجه مردم به این اتفاق جلب نشود و ۴۲۰۰‌تومان به‌چشم نیاید، از اصطلاح ارز ترجیحی استفاده می‌کنند و از آنجایی که در این اسم هیچ خبری از رقم نیست و عموم مردم هم شاید خیلی با این اصطلاح آشنایی ندارند، واکنش خاصی به صحبت‌ها درباره این ارز نشان نمی‌دهند اما در مقابل هرجا که درباره ارز ۴۲۰۰‌تومانی صحبت می‌شود، مردم عادی هم به آن واکنش نشان می‌دهند چون برایشان آشنا‌تر است و عدد دارد.

به هر حال آنها در این ماجرا اینطور نتیجه‌گیری می‌کردند‌ که نماینده‌ها و مسوولان کشور در این ماجرا به هر روشی که می‌شود در پی ایجاد آرامش هستند، اما اشاره پژمان‌فر به اینکه این اتفاق یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور است، صدای دیگر کاربران را درآورده بود.

آنها درباره این مساله می‌نوشتند که مسوولان به‌طور همه‌جانبه در حال جراحی زندگی شهروندان هستند. از یک طرف اینترنت را جراحی می‌خواهند بکنند. از طرف دیگر سفره مردم و خورد و خوراک آنها را جراحی کرده‌اند.

ماشین و خانه مردم را جراحی کرده‌اند و این روند در تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی شهروندان ادامه‌دار بوده است. پای بورس هم به میان آمد و از جراحی بورس هم نوشتند.

نوشتند که مسوولان نه امروز بلکه در تمام سال‌های گذشته به فکر بودجه دولت بوده‌اند و برای این کار از جراحی هیچ حوزه‌ای چشم‌پوشی نکرده‌اند.

نمونه‌اش هم بورس بوده است که با مقررات متعدد، اصلاحیه‌ها، امر و نهی‌ها و تبلیغات از آن یک دغدغه برای سرمایه‌گذاران ساخته‌اند که امروزه دیگر اعتماد گذشته به سرمایه‌گذاری در این بازار سرمایه در میان عموم مردم وجود ندارد و خیلی‌ها به‌دنبال خروج از بورس هستند.

مجموع این عوامل باعث شد که از جراحی اعتماد مردم هم نوشته شود که به واسطه اقدامات و فعالیت‌های برخی مسوولان و نماینده‌های مجلس و همچنین فرزندان و خانواده‌های آنها که رفتار متناقضی برخلاف سیاست‌ها و ضوابط نظام و صحبت‌های مسوولان داشته‌اند، بی‌اعتمادی حاصل شده است.

و این موضوع را در عکس‌ها و فیلم‌هایی که هر از چندگاهی در فضای‌مجازی منتشر می‌شود می‌توان دید. برخی از کاربران هم مثل همیشه به مقایسه قیمت‌ها در قبل و بعد از حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی پرداختند و اینطور پیش‌بینی کردند که قیمت یک کیلو مرغ به ۶۰ الی ۸۰‌هزار‌تومان می‌رسد.

آنها از رئیس مجلس این پرسش را مطرح می‌کردند‌ که از مرغ کیلویی ۹‌هزارتومانی که وعده‌اش را داده بود چه خبر؟ اشاره آنها به صحبت‌های محمدباقر قالیباف در مراسم تجلیل و تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس بود.

در حاشیه نوشتن از وضعیت اقتصادی کشور و انتقادها به سیاستگذاران کشور و همچنین بیان تجربه‌ها از آنچه که امروز و در آستانه سال‌نو در سفرهایشان در حال اتفاق افتادن است، سید‌حسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل و نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در صفحه شخصی خود نوشت: «‌شأن ملت ما این نیست که با داشتن ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قابلیت‌های عظیم داخلی دلهره قیمت کالاهای اساسی و ضروری را داشته باشند. در ‌شأن ملت ما نیست که در تامین یک سفره عادی برای خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌اش دچار مشکل شوند و روز به روز سفره‌‌‌‌‌‌‌‌شان کوچک‌تر و ‌شأن پدری شکسته شود.‌»

در گیر‌و‌دار نوشتن از ارز ترجیحی و وضعیت اقتصادی کشور، کاهش قیمت دلار هم مورد‌توجه برخی از کاربران قرار گرفته بود و آنها را نسبت به حصول توافق برجام و تاثیر آن در اقتصاد امیدوارتر کرده بود، اما در همین رابطه سیامک قاسمی، فعال اقتصادی بدون اشاره به موضوعی خاص در صفحه توییتر خود نوشت: «چقدر این پدیده لنگرهای ذهنی عجیب است! چون دلار ۳۳‌هزار‌تومان را دیدیم، دلار ۲۵‌هزار‌تومان به نظرمان ارزان است، چون مرگ روزی ۶۰۰ نفر به دلیل کرونا را دیدیم، مرگ روزی ۲۰۰ نفر برایمان چیزی نیست. موضوع، این ذهن قیاسی ما است که پدیده‌ها را با لنگرهای گذشته‌اش تفسیر یا خوب و بد می‌کند.‌»

در جمع توییتری اقتصادی‌ها هم توییت داود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی مورد‌توجه قرار گرفت که نوشته بود:

«با پایان‌گرفتن مهلت ساماندهی پوزها در اجرای ماده۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، گام مهمی در جهت افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی برداشته شد. اطلاعات تراکنش پوزها به تشخیص درست مالیات، اجتناب از برخوردهای سلیقه‌ای در حسابرسی مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند.‌»

همچنین حسین قربان‌زاده، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی هم در صفحه خود درباره ورود دو تیم استقلال و پرسپولیس به بورس نوشت: «طلسم ۲۴‌ساله شکست. امروز (شنبه) باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس ثبت شدند. حرکت به‌سوی حاکمیت شرکتی مطلوب، شفافیت عملکردی، انضباط مالی و مشارکت مردم و هواداران در این دو باشگاه آغاز شد.‌»

در قسمت نظرات اما کامل ابراهیمیان، فعال حوزه بورس برای او نوشت: «میان این طلسم‌شکنی‌ها، طلسم معطلی سهامداران هم در حال شکسته‌شدن است. اگر وقت داشتید این جلسات هیات‌عامل را هم تشکیل بدهید. سهامداران بعضی شرکت‌های بورسی، بیش از ۱۰۰ روز است پشت در سازمان خصوصی‌سازی منتظرند تا یک جلسه ۱۰دقیقه‌ای تشکیل شود و افزایش سرمایه‌هایشان با اذن شما ثبت شود.‌»

برخی دیگر از کاربران هم به این مساله پرداخته بودند که کدام‌یک از خصوصی‌سازی‌ها در کشورمان درست از آب درآمده و واقعی بوده‌اند که این خصوصی‌سازی بخواهد واقعی باشد و درست از آب دربیاید.