۰ نفر

پیش بینی بورس با نیم نگاهی به برجام

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۳۱
کد خبر: 613105
پیش بینی بورس با نیم نگاهی به برجام

یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که نتیجه مذاکرات سیاسی روی آینده این بازار تاثیرگذار است و درحال حاضر خریداران منتظرند تا نتیجه مشخص شود. چراکه تعیین تکلیف متغیرها و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن توافق سیاسی هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت تاثیر زیادی روی اقتصاد و شرکت‌ها می گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ولید هلالات با تاکید بر اینکه درحال حاضر متغیرهای اصلی مانند نرخ ارز، نرخ بهره و... در انتظار نتیجه فضای سیاسی مذاکرات هستند، اظهار کرد: زیرا یک توافق این انتظار را ایجاد می‌کند که نرخ بهره زیر ۲۰ درصد باقی بماند و نرخ ارز احتمالا بعد از افت، به ثبات برسد. همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات میتواند فرصت هایی برای صنایع در کوتاه مدت و بلندمدت ایجاد کند.

وی ادامه داد: زمانی که همه این اتفاقات دچار ابهام باشند، سرمایه گذاران از تصمیم گیری عقب نشینی می‌کنند، چه در خرید و چه در فروش. این موضوع ارزش معاملات را به شدت پایین می‌آورد و زمانی که ارزش معاملات پایین باشد، وقتی اندک فروشنده‌هایی که به هر دلیلی پول لازم دارند وارد معامله می شوند، حاضر هستند سهم خود را به قیمت پایین بفروشند و خریدارانی که قصد خرید نداشتند، چون قیمت پایین آمده حاضر به خرید می شوند. درحالی که در قیمت‌های مثبت حاضر به خرید نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معمولا روندهای صعودی در چنین بازاری عمر کوتاهی دارند، گفت: در چنین بازاری، روندهای نزولی یا فرسایشی عمر بلندتری دارند. اتفاقی که در این روزها در بازار رخ داده است. افرادی که اهل خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و فلزی هستند، منتظرند تا مشخص شود توافق سیاسی رخ می‌دهد یا خیر، نرخ ارز به چه سمتی حرکت می‌کند و بعد از آن تصمیم بگیرند.

هلالات ادامه داد: افرادی هم که مدل خریدشان شرکت‌هایی است که لزوما سودمحور نیست و می‌خواهند با روند بازار همراه شوند، منتظرند ببینند اگر توافق می‌شود، سهام برجامی بخرند و اگر توافق به نتیجه نمی‌رسد، سهام صنایع دیگر را بخرند.

وی با بیان اینکه دو جبهه اصلی خریداران معطل شفاف شدن اوضاع هستند، اظهار کرد: به نظر من رفتارشان خیلی غیرمنطقی نیست زیرا تعیین تکلیف متغیرها و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن توافق سیاسی هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت تاثیر زیادی روی اقتصاد و شرکت‌ها می‌گذارد. اینکه توافق رخ دهد یا خیر، مدل سرمایه گذاری و صنایعی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌شوند  را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین سیاست صبر سهامداران، ارزش معاملات را کاهش داده است و زمانی که ارزش معاملات پایین باشد، صنایعی که محرک خاصی ندارند، منفی می‌خورند و عمر روند مثبت صنایع دیگر کوتاه مدت است. برای مثال تا خبری درمورد احتمال توافق سیاسی به گوش می‌رسد، سهام بانکی و خودرویی برای کوتاه مدت مثبت می شوند و بعد افت می‌کنند.

هلالات با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف برجام و سیاست‌های دولت روی نرخ بهره و ارز تاثیرگذار است، گفت: درحال حاضر ارزش معاملات به طور متوسط کمتر از سه هزار میلیارد تومان است که اگر به بالای پنج هزار میلیارد تومان برسد و ثابت شود، می‌توان گفت که بازار متعادل رو به مثبت در حرکت است. سابقه قبلی توافقات نشان داد که تا زمان امضا شدن برجام و چند هفته بعد از آن روند بازار منفی بود اما ۶ ماه تا یک سال بعد، بازار خوبی در نمادهای پی به ای محور خلق شد.

به گفته وی توافق برای بازار خوب است و باعث بازدهی آن در بلند مدت می شود.