۰ نفر

مذاکرات به نتیجه برسد ارز احتمالا تک نرخی می شود

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱
کد خبر: 608448
مذاکرات به نتیجه برسد ارز احتمالا تک نرخی می شود

علی بیگ‌ زاده معتقد است: رفع تحریم ها به نزدیکی ارز نیمایی و ارز در بازار آزاد منجر خواهد شد و حتی شاید بتوان گفت در مقاطع زمانی خاصی ممکن است این دو قیمت به یکدیگر رسیده و برابر شوند؛ بنابراین احتمال تک نرخی شدن ارز به دنبال رفع تحریم‌ها، امکان پذیر است. موضوعی که شرایط را در پیش‌بینی پذیری بازار قوت می‌بخشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا ، بازارسرمایه طی دو سال اخیر با تلاطمات زیادی رو به رو بوده است، موضوعی که به دنبال آن شاهد اصلاح قیمت‌ها و حتی خروج نقدینگی از این بازار بودیم؛ اما کارشناسان معتعقدند در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به مراحل حساسی رسیده است که در صورت توافق می‌تواند چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری را در کشور بهبود دهد.

در همین راستا، رییس پیشین اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس به بررسی اثر تحریم‌ها بر وضعیت تولید پرداخت و گفت: به طور قطع تحریم هزینه‌های مختلفی را به شرکت‌های تولیدی تحمیل می‌کند، از این موارد می‌توان به گرانتر بودن مواد اولیه وارداتی در این شرایط اشاره کرد.

موضوعی که به دنبال افزایش هزینه‌های نقل و انتقال پول، بیمه، حمل و نقل و غیر رخ می‌دهد. براین اساس با رفع تحریم‌ها، شرکت‌ها می‌توانند با تهیه مواد اولیه ارزانتر، بهای تمام شده کمتری را در بخش تولید داشته مصرف کنند.

رشد صادرات به دنبال رفع تحریم‌ها

علی بیگ زاده افزود: از طرف دیگر موضوع قیمت مواد اولیه داخلی هم موضوع مهمی است، زیرا با توجه به کاهش قیمت ارز، مواد اولیه داخلی هم با قیمت کمتری به دست تولید کننده خواهد رسید؛ هر چند که موضوع پایین آمدن قیمت دلار می‌تواند بر روی قیمت فروش محصولات شرکت‌ها هم اثر داشته باشد، اما در مجموع برآیند این موضوع برای شرکت‌ها مثبت است، زیرا برای شرکت‌ها گشایش‌هایی را در زمینه صادرات و فعالیت‌های بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

او تصریح کرد: به نظر من اگر رایزنی‌ها به خوبی انجام شود و گشایش‌ها واقعی باشند، در بخش محصولات صادراتی هم شاهد وضعیت بسیار بهتری در شرکت‌ها خواهیم بود، هرچند که رفع تحریم‌ها سبب کاهش نرخ دلار می‌شود و ممکن است این استدلال وجود داشته باشد که ارز حاصل از صادرات با نرخ پایینتری در سامانه نیما معامله شود، اما باید توجه داشت گشایشی که در زمینه افزایش میزان صادرات و نقل و انتقال پول اتفاق رقم می‌خورد، اتفاق بسیار مهم و اثرگذاری در اقتصاد کشور است.

رییس پیشین اداره نظارت بر ناشران بورسی، اثر رفع تحریم‌ها بر نرخ ارز را بر دو بخش قابل بررسی دانست و گفت: این موضوع را می‌توان در دو بخش بازار آزاد و ارز نیمایی مورد توجه قرار داد. به نظر من با توجه به تفاوتی که نرخ این دو ارز با یکدیگر دارند رفع تحریم‌ها سبب نزدیکی این دو قیمت می‌شود و شاید بتوان گفت در مقاطع زمانی خاصی حتی ممکن است این دو قیمت به یکدیگر رسیده و برابر شوند؛ بنابراین شاید رفع تحریم‌ها سبب ایجاد ارز تک نرخی در کشور شود.

بیگ زاده ادامه داد: قیمت دلار در بلند مدت کف قیمتی خود را پیدا خواهد کرد تا براین اساس، بازار بتواند محاسباتش را با قیمت تعیین شده در این ساز و کار لحاظ کند؛ بنابراین، با توجه به این فرصت ایجاد شده اگر قیمت ارز تک نرخی شود، شرایط برای بازار پیش‌بینی پذیرتر می‌شود.

کاهش نرخ و حجم اوراق دولت به دنبال آزادسازی درآمدهای نفتی

او بیان کرد: در صورت رفع تحریم‌ها و دسترسی دولت به درآمدهای فروش نفت به شکل پایدار، این موضوع بر روی نرخ اوراق دولتی اثر می‌گذارد و در چنین شرایطی دولت به دنبال هر نرخی برای تامین مالی نخواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت اگر دولت نیازهای مالی کمی داشته باشد، حجم انتشار اوراقی که به طور نقدی فروخته می‌شود، همچنین نرخ این اوراق کاهش خواهد یافت.

بیگ زاده در ادامه بیان کرد: با توجه به کاهش انتظارات تورمی، پایین آمدن نرخ برابری ریال و دلار و کاهش حجم تامین مالی و اوراق دولت، به طور قطع این موضوع روی نرخ اوراق دولتی اثر گذاشته و آن را کاهش می دهد.

او در بررسی تاثیر رفع تحریم‌ها بر روی صنایع مختلف گفت: این موضوع بر صنایع مختلف اثرات متفاوتی دارد. این موضوع برای صنعت بانکداری می‌تواند مفید و موثر باشد، زیرا رفع تحریم‌ها سبب می‌شود سیستم بانکی به منابع و سیستم‌های بین‌المللی دسترسی بهتری داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه افزود: به این ترتیب نظام بانکی کشور نیز می‌تواند نقش فعالتری در جا به جایی پول داشته باشد؛ نقشی که اکنون شاید در فضای غیررسمی در حال انجام است. با پایین آمدن نرخ بهره در پی کاهش انتظارات تورمی، بهای تمام شده پول در بانک‌ها رقم می‌خورد. ‌

رشد سرمایه‌گذاری با ورود تکنولوژی‌های تولید

رییس پیشین نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس، اثر رفع تحریم‌ها را بر صنعت خودرو مثبت دانست و گفت: در صنعت خودروسازی با ورود شریک‌های خارجی، خودروسازها وضعیت بهتری خواهند داشت.

در این شرایط مشکلاتی که در خصوص وضعیت قطعات برای تولید خودرو وجود داشته، رفع شده و خودروسازها می‌توانند تولید خود را دوباره آغاز کنند.

او تاکید کرد: موضوع رفع تحریم بر افزایش سرمایه‌گذاری خارجی هم تاثیر زیادی دارد، زیرا اغلب صنایع داخلی در کنار سرمایه‌گذاری داخلی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی هم دارند. این موضوع در بلند مدت می‌تواند سبب شکوفایی تولید شود.

نیاز به ایجاد دارایی و ایجاد سرمایه‌گذاری جدید برای وارد کردن تکنولوژی تولید به کشور از ملزومات توسعه اقتصادی ما است.

بیگ زاده گفت: به نظر من، ارتباط با کشورهای دیگر در بُعد تکنولوژی‌های تولید و به روز شدن ابزار تولید نکته مثبت دیگری در این رابطه است؛ از طرفی دیگر شرکت‌ها می‌توانند در شرایطی که نرخ ارز تثبیت شود برای سرمایه در گردش خود به منابع ارزانتری دسترسی داشته باشند تا برای طرح‌های تولید خود تامین مالی کنند. در این فضا، می‌توان وضعیت مثبت‌تری را برای شرکت‌های دارای طرح‌های توسعه‌ای متصور بود.