۰ نفر

سالگرد تاسیس بورس در دل بازاری بحران زده

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۳۷
کد خبر: 607081
سالگرد تاسیس بورس در دل بازاری بحران زده

روز سهامدار هشتگی بود که کاربران توییتر با استفاده از آن درباره اولین حضورشان در بورس یا تجربه‌ ها و اتفاقاتی که برایشان در این بازار سرمایه افتاده است، می‌ نوشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این هشتگ و یادآوری این روز باعث شد که بار دیگر وعده‌ها و شعارهای ابراهیم رئیسی و دیگر مسوولان کشور درباره حمایت از بورس و سهامداران در فضای توییتر مرور شود، اما نوشتن از تناقض‌ها و فضایی که مسوولان و مردم جامعه در طول روز در آن سیر می‌کنند و بیان تناقض‌ها از جمله سوژه‌های این روزهای توییتر است.

محمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری وزارت اقتصاد در توییتر خود نوشته بود که «در ادامه تلاش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وزارت اقتصاد برای تسهیل حداکثری ورود جوانان به بازار کار، مردم می‌توانند (پس از راه‌اندازی درگاه وزارت کار تا چند روز دیگر) در ۳۳۰ کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار خانگی، به‌طور آنی، صرفا با اعلام پذیرش شرایط ساده‌شده، کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار خود را راه‌بیندازند.‌» اما واکنش کاربران به این خبر اکثرا طعنه و کنایه بود.

آنها درباره گرانی، کوچک  شدن سفره مردم، ‌‌کم‌ارزش شدن ریال و فشارهای اقتصادی و اجتماعی می‌نوشتند و به این موضوع می‌پرداختند که انگار مسوولان این مشکلات را نمی‌بینند و صرفا به فکر پروژه‌های خودشان هستند تا در رزومه‌شان آنها را ثبت کنند.

اما در جمع وزرای دولت که در توییتر حضور دارند توییت رستم قاسمی جالب‌توجه بود. او که از وزرای دولت سیزدهم است و در صفحه توییترش خود را خادم ملت ایران در وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده است، در آخرهفته‌ای که گذشت نوشت: «ایام قرنطینه کرونا فرصتی شد که بتوانم؛ ۲۱سفر استانی، سخنرانی در جلسات بین‌المللی اکو و ارتباط متعدد با معاونان و مدیران استانی را به‌صورت ‌مجازی انجام دهم و دستور لازم برای حل مسائل را صادر کنم.

از همکاران حوزه وزارتی و دفتر که در قرنطینه ماندند تا خدمت بی‌کم وکاست ادامه یابد متشکرم.‌» او در حالی از هشتگ‌مجازی استفاده کرده بود و گزارش کار در رابطه با جلسات آنلاینش به مخاطبان داده بود که در هفته‌های گذشته، دیدار آنلاین او با الهام علی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، با وجود حضور او در باکو مورد‌توجه کاربران فضای‌مجازی قرار گرفته بود.

کاربران شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی به‌شدت از این اتفاق انتقاد کرده و آن را یکی از شاهکارهای دیپلماتیک خوانده بودند. این ماجرا در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی فارسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زبان، دستمایه طنز نیز شده و کاربران پرسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که اگر قرار به دیدار‌مجازی بود، چرا رستم قاسمی به باکو سفر کرد و از ایران در این جلسه شرکت نکرد.

کمی هم به فضای کلی توییتر فارسی و سوژه‌های کاربران عادی بپردازیم؛ صحبت‌های ذبیح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله اعظمی ساردویی، دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس که از تهاتر چند صدهزار تن مشتقات نفتی ایران با محصولات کشاورزی برزیل خبر داده و گفته که حجم مبادلات در حال گسترش است، مورد‌توجه قرار گرفته بود.

به گفته این نماینده مجلس، ایران در مقابل واردات گوشت، کنجاله سویا و ذرت از برزیل، کود ازته به این کشور صادر می‌کند. این اتفاق، انتقاد کاربران را برانگیخت و آنها به این مساله می‌پرداختند که تا کی باید به این شکل تجارت کرد.

با این حال برخی از فعالان سیاسی و اقتصادی در صفحه‌هایشان تهاتر کالا به کالا را یکی از راهکارهایی معرفی می‌کردند‌ که دولت ابراهیم رئیسی برای دورزدن تحریم‌ها در دستور کار قرار داده است. به اعتقاد آنها این وضعیت حالا حالاها ادامه دارد و تهاتر به کالاهای جزئی‌تر هم خواهد رسید.

آنها همچنین به صحبت‌های محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت سیزدهم اشاره می‌کردند‌ که در دهم مهرماه سال‌جاری ابلاغیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در ۲۲ ماده صادر کرد که در آن آمده بود: «تهاتر برای کلیه کالاها، مواداولیه، خدمات و پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مورد نیاز کشور قابل‌انجام است.‌»

در همین رابطه صحبت‌های رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت جهادکشاورزی مبنی‌بر اینکه یکصد هزار تن سیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی و توزیع ۲۰۰ هزار تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی از جمله مصوبات قرارگاه امنیت غذایی، پیرو دستور رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، هم از جمله سوژه‌های کاربران توییتر بود.

آنها به این مساله می‌پرداختند که با این وضع واردات و توزیع برنج خارجی، مسوولان حتما پیش‌بینی کرده‌اند که تا یکی، دو‌ ماه آینده جمعیت زیادی از ایرانی‌ها توانایی خرید برنج ایرانی را از دست خواهند داد و البته از راه‌اندازی قرارگاه امنیت غذایی انتقاد می‌کردند. 

دیروز همچنین در فضای توییتر و اینستاگرام صحبت از اصلاح قانون «به‌کارگیری سلاح» از سوی ماموران انتظامی بود، تاجایی‌که در این ستون می‌توانیم به آن بپردازیم باید بنویسیم که ماجرا از این قرار است که در پی کشته‌شدن یک مامور پلیس در درگیری با چند شهروند در استان فارس، فرمانده نیروی انتظامی خواستار اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح از سوی ماموران انتظامی شد و رئیس مجلس نیز وعده رسیدگی خارج از نوبت به اصلاحات این قانون را داد.

این اتفاق و همچنین ماجرای قمه‌کشی در محوطه تئاتر شهر، چند وقتی است که به این مساله دامن زده است. با این حال کاربران به این مساله می‌پرداختند که نباید استفاده از سلاح یک امر عادی در جامعه شود.

نکته قابل‌توجه در این ماجرا که از دید برخی از کاربران دور نمانده بود این مساله بود که بنا بر اعلام برخی از مقامات پلیس، آمار بزه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه دزدی و کیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قاپی در سال‌های اخیر در پی فشارهای اقتصادی ناشی از نوسانات قیمت ارز، افزایش چندبرابری قیمت کالاها و بالا رفتن نرخ بیکاری افزایش یافته است.

آنها به این مساله می‌پرداختند که این عمل پاک‌کردن صورت‌مساله است و به‌جای آن باید به فکر اوضاع اقتصادی و معیشت مردم بود و اقدامی خارج از نوبت و سریع برای آن انجام داد. در کنار این مسائل اما موضوعات دیگری هم که کاربران توییتر و اینستاگرام در صفحه‌های خود به آن می‌پردازند، بیشتر حول محور مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها است.

خودکشی یک معلم در شهرستان میناب به خاطر مشکلات اقتصادی، خودسوزی یک دستفروش در خرم‌آباد بعد از برخورد کارکنان شهرداری، کشته‌شدن یک کودک سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر و همچنین افزایش قیمت برنج و گوشت از جمله این موضوعات بودند. خشم و انتقادها وقتی بالا می‌گیرد که مسوولان کشور اهمیت لازم را به مسائل روز و اتفاق‌هایی که ریشه در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دارند، نمی‌دهند. 

کاربران هم بی‌پرواتر از همیشه در شبکه‌های اجتماعی به مسوولان انتقاد می‌کنند یا به این مساله می‌پردازند که با افزایش قیمت‌ها و فشارهای اقتصادی‌ای که به مردم وارد می‌شود، فضای جامعه نه‌تنها بیشتر از همیشه به سمت خشونت و درگیری می‌رود، بلکه حرص شهروندان هم از مسوولان بابت اینکه همیشه به فکر پاک‌کردن صورت مساله بوده‌اند و هیچ‌وقت نخواسته‌اند که مساله را از ریشه و به‌طور عملی حل کنند، در‌می‌آید.