۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

پیش بینی بورس هفته آینده / رشد شاخص کل ادامه دار است؟

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 606530
پیش بینی بورس هفته آینده / رشد شاخص کل ادامه دار است؟

طبق تحلیل کارشناسان تعادل به معاملات بورس بازگشته است. اما آیا رشد شاخص کل ادامه خواهد یافت؟

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ بر اساس پیش‌بینی کارشناسان به نظر می‌رسد شاخص به خط روند صعودی بلند مدت خود رسیده و پایداری فضای ترس در میان فعالان بازار، سبب مقاومت در برابر تغییر روند بازار شده است.

حمیده صادقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: بورس تهران پس از ۱۸ ماه پایداری در روند نزولی، اکنون برای تغییر فاز در حال نفس زدن و انرژی جمع کردن است. در واقع فعالان بازار و سرمایه‌گذاران همچنان اینرسی رکود و نزول دارند و حرکت به سمت بهبود را به دشواری می‌پذیرند. در این میان هنوز فضای ترس در میان فعالان بازار، سبب مقاومت در برابر تغییر روند بازار شده است.

حمیده صادقی

وی بیان کرد: پیشنهاد افزایش سه برابری دامنه نوسان خبری بود که امروز، فعالان بازار سرمایه را امیدوار کرد و انتظار می‌رفت که با توجه به این خبر بازار سرمایه رشد خوبی را تجربه کند اما سرانجام فعالان با ریزش ۳۱واحدی شاخص بورس مواجه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از دیگر اخبار مثبتی که توانست جلوی ریزش بازار را بگیرد و نزول هزار واحدی بازار در پایان نیمه اول معاملات را جبران کند، خبر ارسال مصوبه دولت برای حمایت از بورس با امضای رئیس جمهور به مجلس بود که طبق این مصوبه سقف نرخ خوراک پنج هزارتومان و سقف نرخ سوخت دو هزار تومان اعلام شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بورس در پنج روز کاری گذشته روندی صعودی را در پیش گرفته بود، ریزش امروز نگران کننده نبوده و بلکه امری طبیعی به حساب می‌آید. چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران در این مدت به سود دلخواه خود رسیده و قصد خروج نقدینگی دارند.

صادقی ادامه داد: در معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۳۱واحدی به نقطه یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۰۷رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۲۶۱واحد کاهش برابر با ۰.۰۸درصد به محدوده ۳۳۳هزار و ۱۹واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با ۱۹واحد کاهش، به محدوده ۱۷ هزار و ۶۶۱ واحد نزول یافت.

این کارشناس بازار سرمایه به تحلیل شاخص کل پرداخت و گفت: همانطور که در تصویر پایین مشخص است، شاخص به خط روند صعودی بلند مدت خود رسیده و دقیقا به آن واکنش نشان داده است.

شاخص1

وی افزود: درتصویر پایین نیز نشان داده می‌شود که از طرفی شاخص در حال نزدیک شدن به خط روند نزولی خود که از قله سال ۹۹ ترسیم شده است. این خط روند، همچنین سقف کانال کوتاه مدتی اخیر است. با توجه به p/e بازار ، محدوده ۱،۴۰۰،۰۰۰ منطقه تعادلی شاخص برای ۱۴۰۰ است که همگرایی به سمت این عدد مشخص است.

شاخص2

شکست این خط روند نزولی که محدوده ۱،۳۴۰،۰۰۰ واحد با تلورانس ۱۰ هزار واحدی حائز اهمیت است و به گونه‌ای امضای استیبل شدن بازار است.

به هرحال کف های ۱،۲۰۶،۰۰۰ و ۱،۱۰۰،۰۰۰ واحد حمایت های کلیدی شاخص و به ترتیب  ۱،۳۴۰،۰۰۰ - ۱،۴۰۰،۰۰۰ واحد مقاومت های پیش روی شاخص می باشند.