۰ نفر

در نشست کانون کارگزاران بورس مطرح شد؛

دامنه نوسان سه برابر می شود؟ + سند

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۱۴
کد خبر: 606194
دامنه نوسان سه برابر می شود؟ + سند

ساعتی پیش نامه‌ ای خطاب به سازمان بورس و از سوی کانون کارگزاران بورس در اختیار اقتصادآنلاین قرار گرفت که در آن پیشنهاد افزایش دامنه نوسان مطرح شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، متن نامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، خطاب به سازمان بورس که توسط برخی منابع در اختیار اقتصادآنلاین قرار گرفته حاکی از طرح چند پیشنهاد از سوی این دسته از فعالان بازار سرمایه است.

در این نامه به چندین مورد اشاره شده که مهمترین آنها پیشنهاد سه برابر کردن دامنه نوسان به سازمان بورس و اوراق بهادار است. 

آن‌طور که از متن این سند استنباط می‌شود کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خواستار افزایش دامنه نوسان از مثبت و منفی ۵ به مثبت و منفی ۱۵ است. 

این در حالیست که در روزهای گذشته نیز تحرکاتی در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر لزوم افزایش قابل توجه دامنه نوسان به راه افتاده بود که با واکنش صریح جمعی از سهامداران خرد همراه شده بود. 

عده زیادی از سهامداران اعتقاد دارند چنین اقدامی تنها می‌تواند منافع برخی از بازیگران بزرگ با سرمایه‌های کلان را تامین کند. چرا که به باور این عده از فعالان بازار در صورت اجرایی شدن این طرح، امکان نوسان‌گیری و تحرکات سفته‌بازانه توسط بازیگران بزرگتر بیش از پیش فراهم خواهد شد.

البته لازم به‌ذکر است یافته‌های اقتصادآنلاین حاکی از تمایل سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش دو برابری دامنه نوسان بوده که همین امر می‌تواند شائبات زیادی را دامنه بزند.

به‌نظر می‌رسد این نشست به طور ذاتی با هدف برداشته شدن فشار انتقادات از روی دوش سازمان بورس، جهت اتخاذ تصمیمات غیرمعمول و سخت برگزار شده است.

هرچند بسیاری از سهامداران خرد و کلان تا پیش از این خواستار افزایش دامنه نوسان بودند اما کسی انتظار افزایشی سه برابری را نمی‌کشید. 

می‌توانید فایل pdf نامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خطاب به سازمان بورس را از اینجا دریافت کرده و مطالعه کنید.