۰ نفر

عیدی سازمان بورس به سهامداران

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۲۹
کد خبر: 605830
عیدی سازمان بورس به سهامداران

خبری دیروز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد که «میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آنها در مرحله اول از ۶۰ به ۶۵‌ درصد افزایش می‌ یابد. این تصمیم با هدف تقویت سمت تقاضا در معاملات اتخاذ شده است.‌»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد، این خبر هم واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی داشت. اکثر کسانی هم که در این‌باره در توییتر نوشتند تحلیلگران و کارشناسان بازار بودند. مثلا مهدی رباطی از این تصمیم حمایت کرد اما آن را دیرهنگام دانست: «تصمیم کاملا درستی که کمی دیر اتخاذ شد. دو‌ماه قبل، پیش از شروع بحران جدید بورس این پیشنهاد را به ‌دست‌اندرکاران دادم؛ به‌نظرم ۶۵درصد هم قابل‌افزایش است. این تصمیم هم سمت تقاضا را تقویت می‌کند و هم در ریزش فشار فروش ناشی از ورود کدها به سکنا را تا حدود زیادی مهار خواهد کرد.‌»

حسین خزلی خرازی هم با بازنشر این خبر در توییتر خود نوشت: «همکاران کارگزار باید دقت کنند که این مصوبات سقف را اعلام می‌کنند. بهتر است هر کار‌گزاری با توجه به ریسک بازار، صنعت، شرکت و مشتری درصدهای پایین‌تری را برقرار کند. در بازاری که می‌توان سهمی را صدبرابر رشد داد و آن را وثیقه‌ گرفتن اعتبار گذاشت، این ارقام خطرناک است!» یکی از کاربران اما این‌گونه تحلیلی به این اتفاق واکنش نشان نداد و با گریزی به نزدیک‌بودن ولنتاین (روز عشق) نوشت: «خبر ویژه «هدیه ولنتاینی سازمان به سهامداران» از این به بعد همه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سازمان واسه سهامداراس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌»

مطالبات فراموش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشده

گرچه از چهارشنبه هفته گذشته روند نزولی بازار متوقف شده و تا دیروز شاخص‌کل بورس مثبت بوده اما باعث‌نشده فعالان بورسی و سهامداران دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را فراموش کنند. در دو روز گذشته این دسته از کاربران فضای‌مجازی با استفاده از هشتگی با عنوان «مطالبات فراموش‌نشده» درباره این دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نوشتند و می‌گویند با چند روز مثبت‌شدن بازار مطالبات خود را فراموش نمی‌کنند. مثلا یکی از این کاربران دیروز نوشت: «با دو روز سبز‌شدن دستوری بورس ما مطالبات خودمون رو فراموش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.

دولت و مجلس باید دستشون رو از جیب سهامداران خارج کنند. نمیشه که هرجا کسری آوردین چاله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شو با پول سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران پر کنید. سهامدار شده مرغ عزا و عروسی.‌» یا کاربر دیگری که نوشت: «دو روز بازار رو دستوری سبزکردن مطالباتمون یادمون نره، دو روز دیگه باز همین‌ آش و همین کاسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است! بیاید با تصمیمات بی‌حساب و کتاب و غیرکارشناسی و زیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهی، مقابله کنیم!»

حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جلسه اتاق هماهنگی هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی

 دیروز تصویری از جلسه اتاق هماهنگی هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ بورس در فضای‌مجازی دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست می‌شد که حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی به‌دنبال داشت. تصویر نشان می‌داد که مانیتوری روبه‌روی هرکدام از اعضای اتاق گذاشته شده که تنها نقشه بازار را نشان می‌داد و خبری از موس و تجهیزات دیگر نبود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاربران فضای‌مجازی به‌خصوص فعالان بورسی و سهامداران به این تصویر واکنش نشان دادند و در اغلب موارد نیز با این اتفاق شوخی کردند.

مثلا یکی از این کاربران با بازنشر این عکس نوشت: «برنامه این است که هر جای نقشه بورس قرمز شد یک نفر داد میزنه: اوناهاش، اونجا قرمز شد، سبزش کنید!» کاربر دیگری با نام «کوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر» هم به کنایه نوشت: «فکر کنم تلفنی با معامله‌گرشون در ارتباط هستند.‌» نظر یکی دیگر از کاربران این بود: «ظاهرا ماموریت این افراد تموم‌شده و برگشتن به شرکت‌هاشون. البته اصلش هم این است که بازار بدون این کارها بیفته روی ریل. هرقدر دخالت در بورس کمتر باشه بهتره، چه در جهت صعود و چه در جهت نزول.‌»

راهکار بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی

صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رهبر انقلاب و گلایه ایشان از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل نیز یکی دیگر از موضوعات مورد‌توجه کارشناسان بورسی بود. رهبری در دیدار با تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گفته بودند: «با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست. مردم ناراضی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و درست می‌گویند و حق با مردم است.‌» علی سعدوندی، یکی از این کارشناسان بود که به ‌دستوری‌بودن قیمت خودرو اعتراض داشت. او با بیان بر اینکه همه دغدغه کیفیت تولید داخل را دارند، تاکید داشت باید قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی هفتگی خودرو متوقف شود و از سوی دیگر هم منابع صرف سرمایه‌گذاری در ارتقای کیفیت و بازپرداخت بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی خودروسازان شود.

حسن کاظم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده ،کارشناس بازار سرمایه؛ سهامدار خسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تونه سهم را بسیار ارزون بکنه، در واقع وقتی سهامدار خسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شه فقط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواد بفروشه. برای اینکه متوجه اثر سهامدار خسته باشید کوثر را نگاه کنید، ببینید در چه شرایطی بندگان خدا و به چه قیمتی دارند سهم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشن.

سید نظام‌الدین موسوی ، نماینده مجلس شورای اسلامی؛ همان اندازه که افزایش حقوق سربازان تا حدود ۵/ ۳میلیون تومان (سربازان متاهل تا ۵میلیون) توسط کمیسیون تلفیق مجلس اقدامی درست و ستودنی بود، مصوبه خرید خدمت سربازی تبعیض‌آمیز و مغایر عدالت است. برداشتم این است که بسیاری از نمایندگان با آن مخالف بوده و به احتمال زیاد در صحن علنی رد خواهد شد.

احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی؛ مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمیسیون تلفیق درخصوص خرید خدمت سربازی باعث سرخوردگی بسیاری از جوانان است و این انگاره را به ذهن متبادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که همه‌چیز را می‌توان با پول خرید. بودجه باید پیوست عدالت داشته باشد، نه اینکه در تعارض با بدیهی‌ترین اصول عدالت اجتماعی باشد.

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی؛ لوازم‌خانگی تولید داخل «افزایش قیمت تا دوبرابر» داشته. کیفیت خودروهای تولید داخل پایین و قیمت‌ها بالاست است. چرا؟ زیرا بدترین نوع حمایت از تولید داخلی را برگزیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید، حمایتی که صورتحسابش از جیب مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوا پرداخت می‌شود.