۰ نفر

نتایج اقدامات وزارت صمت؛

قیمت ورق گرم در بورس کالا کاهش یافت

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 605606
قیمت ورق گرم در بورس کالا کاهش یافت

در پی عرضه ۳۷۴ هزار و ۳۳۰ تن ورق گرم HR فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران، بازهم نتایج اقدامات وزارت صمت در خصوص رشد عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا نمایان شد به طوریکه قیمت این محصول به نسبت معامله قبلی بیش از ۷ درصد کاهش یافت به هر کیلو، ۱۸ هزار و ۹۵۳ تومان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از کالاخبر ، معاملات ورق گرم  HR در معاملات امروز بورس کالا با کاهش ۷.۱ درصدی قیمت این نوع از محصول‌ها نسبت به معاملات قبلی (۱۳ دی) همراه بود. در معاملات امروز ۳۷۴ هزار و ۳۳۰ تن محصول عرضه شد که همان تقاضا را به ثبت رساند. در پایان معاملات همه عرضه به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۹۵۳ تومان فروخته شد که نسبت به دفعه قبل کاری (۱۳ دی) با کاهش بیش از ۷ درصدی مواجه شد؛ میزان عرضه نیز در معاملات امروز با رشد ۴.۲۹ هزار تنی مواجه شد. 

WhatsApp Image 2022-01-31 at 13.36.46

در دور قبل معاملات ورق گرم HR  در ۱۳ دی ماه امسال ۳۷۰ هزار و ۴۰ تن عرضه شد که با تقاضای ۳۷۰ هزار و ۱۰ تن مواجه شد و در پایان ۳۰۷ هزار و ۴۵۰ تن محصول به ارزش هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۶.۸ تومان فروخته شد. از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم و اقدامات وزارت صمت به عنوان بازوی سیاست‌گذاری، این وزارتخانه به دنبال عرضه همه محصول‌های صنعت فولاد (از بالادست تا پایین دست) در بستر بورس کالاست که البته متناسب با این سیاست، کاهش قیمت ها هم شکل گرفته است. دولت به دنبال این است که با بهره گیری از نظام قیمت گذاری مبتنی بر بازار براساس سازوکار عرضه و تقاضا هم نیاز تولیدکننده را رفع کند و هم در پایان زنجیره رضایت مصرف کننده را فراهم کند. این رویکرد که به نوعی حذف قیمت گذاری دستوری و اعتماد به نظام بازار است، با حمایت کارشناسان روبه رو شده و آن ها اعلام می کنند که با عرضه کل محصولات زنجیره فولاد شاهد تعادل و حتی کاهش بیشتر قیمت ها بر تابلوی بورس کالا خواهیم بود؛ همان اتفاقی که برای محصول سیمان در بورس کالا رقم خورد.