۰ نفر

رونق بازار شمش، همزمان با خاموشی در صنعت فولاد!

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۵۳
کد خبر: 603933
رونق بازار شمش، همزمان با خاموشی در صنعت فولاد!

قطعی برق برخی فولادسازان، بهبود نرخ شمش فولاد صادراتی کشور در بازارهای جهانی و برآورد گران شدن مواد اولیه ظرف کمتر از دوماه آینده در ابتدای سال ۱۴۰۱ به رونق معاملات شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌ کالا و رشد بهای میلگرد در بازار آزاد تهران منجر شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، ظرف روزهای ابتدایی بهمن، خبر قطعی برق برخی فولادسازان کشور منتشر شد. این موضوع با ایجاد واهمه در خصوص کمبود عرضه شمش در هفته‌‌‌های آینده، زمینه افزایش تقاضای خرید شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا را فراهم کرد؛ به نحوی که برای عرضه قطعی ۱۱۲هزار تن شمش فولاد، تقاضایی برابر ۳۲۰هزار تن در این بازار به ثبت رسید. استقبال متقاضیان از رینگ دیروز فولاد به فروش ۱۰۳هزار تن شمش فولاد منجر شد که این رقم معادل ۹۲‌درصد کل محصول عرضه‌شده بود.

قیمت پایه عرضه هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار دیروز برابر ۱۱‌هزار و ۹۹۰تومان در نظر گرفته شده بود که خریداران برای کسب سهم از این شمش دست به رقابت با یکدیگر زدند و به این ترتیب میانگین نرخ معامله شمش فولاد روز گذشته به ۱۲‌هزار و ۸۰۰تومان رسید. به این ترتیب، ترس از گرانی فولاد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو نه‌‌‌تنها این بازار را از رکود خارج کرد، بلکه پس از هفته‌‌‌ها به رقابت قیمتی در این بخش منجر شد.

نزدیکی به هفته‌‌‌های پایانی سال و انتظار رشد قیمت مواد اولیه و محصول با شروع سال جدید موضوع دیگری است که سیگنال خرید را به همراه دارد. با توجه به مذاکرات برای نرخ انرژی در بودجه ۱۴۰۱ و افزایش معمول، لاجرم رشد قیمت تمام‌شده شمش و محصولات فولادی رخ می‌دهد. در شرایطی که بازار دچار رکود باشد، اثرگذاری افزایش هزینه تولید در قیمت‌‌‌ محصول حداقل خواهد بود؛ اما با اتمام فصل سرد سال که زمان سنتی رکود در بازار مصرف تلقی می‌شود، طبیعتا بخشی از تقاضا در بازار آهن و فولاد کشور بازیابی خواهد شد و این موضوع از رشد قیمتی در این بخش حمایت خواهد کرد.

خبر قطعی برق فولادسازان کشور ابتدای هفته جاری منتشر و به‌سرعت بر بازار مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران اثرگذار شد؛ به‌‌‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در بازار آزاد تهران از ۱۴‌هزار و ۵۰۰تومان در آخرین روز هفته قبل به ۱۴‌هزار و ۸۵۰تومان در روز گذشته رسید. به این ترتیب بازار آهن و فولاد کشور که طی هفته‌‌‌های متوالی به خواب عمیقی فرو رفته بود، توانست پس از مدت‌‌‌ها رنگ رونق را به خود ببیند.

با وجود این، به گفته فعالان بازار آهن و فولاد کشور، بخش مقاطع طویل فولادی همچنان با انباشت محصول در انبار تجار روبه‌‌‌روست که این موضوع اجازه صعود قابل ملاحظه قیمت در بخش محصولات نهایی را نمی‌‌‌دهد. در عین حال، همچنان بازار داخلی در بخش محصول نهایی با رکود سنگین مصرفی مواجه است که این رکود تا پایان فروردین ادامه پیدا می‌کند. در این شرایط با توجه به بهبود بازارهای صادراتی، اکنون بهترین موقعیت برای رشد صادرات تلقی می‌شود.