۰ نفر

رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد؛

فراهم‌ سازی مقدمات واگذاری سرخابی‌ ها تا پایان بهمن‌ ماه

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸
کد خبر: 603312
فراهم‌ سازی مقدمات واگذاری سرخابی‌ ها تا پایان بهمن‌ ماه

رییس سازمان خصوصی‌سازی، از برگزاری جلسه‌ ارزش‌گذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و تلاش برای واگذاری سرخابی‌ها تا پایان بهمن ماه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ نشست کارشناسی بررسی ابعاد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، روز گذشته در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد که حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی در این نشست، با اشاره به برگزاری مجمع باشگاه استقلال در تاریخ ۶ بهمن و باشگاه پرسپولیس در تاریخ ۹ بهمن گفت: زمان برگزاری مجامع این دو باشگاه در نیمه نخست بهمن تعیین شده که چون صورت‌های مالی باشگاه پرسپولیس هنوز دریافت نشده است، باید پیگیر این موضوع بود. 

به گفته قربانزاده، علاوه بر ضرورت دریافت صورت‌های مالی این دو باشگاه، لازم است موضوع افزایش سرمایه از محل صرف سهام و نیز ارزش‌گذاری استقلال و پرسپولیس مورد توجه قرار گیرد. امروز نیز، جلسه‌ای با کارشناسان در زمینه ارزش‌گذاری سهام سرخابی‌ها جهت واگذاری خواهیم داشت که یکی از نکات مورد توجه در این زمینه، بررسی ابعاد مختلف ارزش‌گذاری سهام آنها و همچنین بررسی مقوله ارزش‌گذاری باشگاه‌ها در دنیا است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد انجام اقدامات لازم در زمینه واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال تصریح کرد: مواردی مانند برگزاری مجمع سرخابی‌ها برای تصویب صورت‌های مالی حسابرسی شده، تصویب ارزش‌گذاری این دو باشگاه در هیات واگذاری، ثبت آنها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و دریافت مجوز افزایش سرمایه، درج نماد معاملاتی سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس و برگزاری مجمع این دو باشگاه برای تصویب افزایش سرمایه آنها، از جمله اقداماتی است که قصد داریم برای واگذاری سهام آنها در هفته‌های آینده انجام دهیم.

وی افزود: در زمینه برگزاری مجمع تصویب افزایش سرمایه استقلال و پرسپولیس نیز، باید تعهدات وزارت ورزش برای پذیرش این دو باشگاه در بورس، از جمله تعهد به جبران بدهی‌های دیده‌نشده در صورت‌های مالی آنها و تایید برنامه کسب و کار لحاظ شود.

به گفته قربانزاده، در صورت امکان و با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار، نماد این دو باشگاه به نام آنها انتخاب، تصویب و درج خواهد شد. یکی از مشکلات افزایش سرمایه از محل صرف سهام، شمولیت مالیاتی اندوخته صرف است. اما تلاش می‌کنیم سرخابی‌ها از این موضوع مستثنی شوند. ضمن اینکه باید در مورد میزان افزایش سرمایه این دو باشگاه هم تصمیم‌گیری کنیم.

لازم به ذکر است که ۲۲ آبان ماه سال جاری بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی، از واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در صورت تضمین موفقیت این دو تیم پس از واگذاری خبر داد. اما از آن تاریخ تاکنون، ابهامات جدیدی به پرونده واگذاری این دو باشگاه اضافه شده است. ماجرای ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه، سابقه‌ای طولانی دارد، با وجود اینکه واگذاری این دو باشگاه در ماه‌های اخیر جدی‌تر شده، اما ابهامات جدیدی از جمله شفاف نبودن صورت‌های مالی دو باشگاه، حق پخش بازی‌ها، حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های آسیایی و...، پیرامون این موضوع مطرح شده است.

 بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، عرضه اولیه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، حداکثر تا بهمن‌ماه انجام می‌شود. ۵ تا ۱۵درصد و در صورت استقبال تا ۲۰درصد از سهام سرخابی‌ها در عرضه اولیه به سهامداران خرد اختصاص خواهد یافت و مابقی سهام نیز، با حضور مجموعه‌های دارای اهلیت و تجربه باشگاه‌داری، در قالب مدیریت پیمان و واگذاری به سهامداران عمده تعیین تکلیف خواهد شد. به گفته معاون پذیرش فرابورس ایران نیز، اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای ورود سرخابی‌ها به بورس اعلام کرد، اما استقلال و پرسپولیس در حال طی کردن فرایند سهامی عام شدن نزد سازمان بورس هستند.