۰ نفر

مشاور وزیر اقتصاد؛

بازار سهام دماسنج اقتصادی کشور است

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵
کد خبر: 603261
بازار سهام دماسنج اقتصادی کشور است

در شرایط فعلی نمی‌توان اذعان کرد که بازار سرمایه فارغ از تصمیمات دولت یا حتی مجلس است اما می‌توان با دستورالعمل‌های مناسب شرایط را به نفع سهامداران تغییر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، حمیدرضا فولادگر مشاور وزیراقتصاد، در خصوص تأثیر عملکرد سازمان برنامه و بودجه مبنی در حمایت از بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سهام در اصل دماسنجی از شرایط اقتصادی کشور است و به طور حتم اگر وضعیت آن به ثبات نسبی نرس ، بدنه اقتصاد آسیب جدی خواهد دید.

او افزود : اکنون به سبب پاره‌ای از مشکلات نقش بورس‌های داخلی برخلاف بازارهای سهام در سایر کشور ها، در امر مشخص کردن قیمت محصولات تولیدی براساس عرضه و تقاضا بسیار کم رنگ است.

او بیان کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان اذعان کرد که بازارسرمایه وابسته به دولت و حتی مجلس نیست، زیرا شاهدیم تصمیماتی که از سوی این نهاد گرفته می شود به راحتی این بازار را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: وقتی بازار سرمایه تابعی از مقررات کلی اقتصاد است، پس نوساناتی که در آن رخ می‌دهد امری طبیعی است اما مطابق یک دستورالعمل مناسب می توان شرایط را مدیریت کرد.

فولادگر تصریح کرد: دولت سیزدهم به سبب وعده‌هایی که قبل از انتخابات در خصوص بهبود شرایط بازار سهام ارائه کرد، اکنون مکلف است برخی اقدامات شاخص ساز را در جهت ثبات بازار انجام دهد به نحوی که شاهد ریل‌گذاری‌های مناسب در این بازار باشیم.

او افزود: در حال حاضر دولت و مجلس شورای اسلامی می توانند از دوطریق یعنی تصویب یا عدم تصویب برخی از تبصره‌ها یا احکام مندرج در بودجه ۱۴۰۱ اقدامات شایانی را در سال آتی در بازار سهام انجام دهند.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: بندهای ۱۰ گانه که توسط وزیر اقتصاد پس از ارائه متن پیش نویس بودجه ۱۴۰۱ مطرح و در ستاد هماهنگی اقتصادی کشور به تصویب رسید، قرار شد یا به بودجه الحاق شود یا در زمان بررسی لوایح این بندها نیز در نظر گرفته شوند.

فولادگر بیان کرد: از آنجایی که در حال حاضر شرکت های پتروشیمی و فولادی جز مهم ترین صنایع بورسی ما هستند به همین‌ خاطر یک بند از این ۱۰ بند حمایتی به تعیین نرخ گاز خوراک یا سوخت این صنایع اختصاص یافته است.

او گفت: همانطور که کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه نیز می گویند اگر فرمول نرخ گاز خوراک صنایع تغییر نکند و ثابت بماند صنایع متعددی با زیان مواجه خواهند شد.

مشاور وزیر اقتصاد در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نیز پیشنهادات خود را در مقام مشاوره هم در بحث کوتاه مدت بودجه و هم در موارد میان مدت " نظیر بسته رشد غیر تورمی اقتصاد کشور " در اختیار وزیر اقتصاد قرار داده‌ام، اکنون انتظار می رود با تاکید بر اجرای تغییر فرمول نرخ گاز خوراک از طریق مصوبه دولت و ستاد هماهنگی اقتصادی این امر هرچه سریع تر در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد.