۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با یک کارشناس بازار سرمایه؛

سیگنال بودجه به بورس، «مثبت» است / خودرویی ها بازار را سبز کردند

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۸
کد خبر: 591066
سیگنال بودجه به بورس، «مثبت» است / خودرویی ها بازار را سبز کردند

بورس تهران پس از گذراندن هفته ای که با تابلوهای عمدتا قرمز همراه بود، امروز بار دیگر وارد محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحدی شاخص کل شد و اندکی از نگرانی های سهامداران حقیقی کاست.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ به اعتقاد برخی از کارشناسان، تا زمانی‌که ابهامات در فضای عمومی کشور و همچنین بخش‌های مختلف اقتصاد، برطرف نشود، بازار سرمایه نیز به روند رکودی خود ادامه خواهد داد.

با توجه به روند معاملات در روزها و هفته‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد؛ تا زمانی‌که ابهامات موجود در بازار برطرف نشده و فضایی امن برای سرمایه‌گذاری در بورس فراهم نیست؛ نمی‌توان انتظار رشد و ورود چشمگیر نقدینگی به بازار را داشت.

سهیلا نقی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه، ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار به اقتصاد آنلاین گفت: امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات، با رشد دو هزار و ۱۴۶واحدی کارش رو شروع کرد و بازار با سبزپوشی کار خود را ادامه داد. شاخص‌کل، توانست با رشد بیش از ۱۲هزار واحدی کانال یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد را باز پس بگیرد. اما با این وجود هجدهمین روز متوالی خروج پول حقیقی رو داشتیم و در نهایت نیز شاهد خروج ۱۰۰میلیون تومانی حقیقی‌ها از بازار بودیم.

سهیلا تقی پور

وی افزود: در این بین نقش گروه خودرویی بسیار پررنگ بود؛ در حالی‌که هفته گذشته بازار روندی نزولی داشت، اما به‌نظر می‌رسد، این هفته بورس تا حدودی روند صعودی داشته باشد. از طرف دیگر، خبر افزایش نرخ خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا، پالس مثبتی به بازار بوده و شاهد صف خرید در لیدر بازار سرمایه نماد خودرو و همچنین دیگر نمادهای خودرویی بودیم اما برای بازگشت شاخص به روند صعودی، بورس نیازمند ثبات بیشتری است.

نقی‌پور، با اشاره بر صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری و ۱۰وعده‌ای که برای نجات بورس ارائه شده گفت: به‌نظر می‌رسد، بعد از انتشار صحبت‌های رئیس‌جمهوری، آقای رئیسی و ۱۰ وعده‌ای که برای نجات بورس دادند؛ اعم از اصلاح سریع وضعیت بازار، خودداری از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و ثبات در قوانین و مقررات، رفع معضل قیمت‌گذاری دستوری، حل مشکل دامنه نوسان، ممانعت از اداره دستوری بازار، جلوگیری از تبدیل شدن بورس به محل جبران کسری بودجه دولت، فعال کردن صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه، انتشار موثر اوراق بهادار برای پوشش مخاطرات سهامداران خرد، کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها از ۲۵ تا ۱۰ درصد، ممنوعیت نوسان‌گیری آگاهانه و غیرآگاهانه حقوقی‌ها، بازار واکنش مثبت نشان داده و از تعداد صف‌های فروش کم شد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: عامل دیگر، اخباری است که پیرامون از سرگیری مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای منتشر شده است. در واقع، واشنگتن اعلام کرده که همچنان بازگشت به توافق هسته‌ای است. اما از طرفی افزایش واردات نفت چین از ایران را شاهد هستیم. در پی آن، پالایشگاه‌های خصوصی چینی واردات نفت ایران در ماه میلادی گذشته را به‌دنبال دریافت سهمیه‌های واردات جدید از دولت افزایش دادند.

این کارشناس ادامه داد: در اخبار منتشر شده از بودجه، خبرها بیانگر این بود که در لایحه، به غیر از یکی‌ دو مورد همگی مثبت بودند. در بودجه سال۱۴۰۱، فروش نفت منطقی‌تر از سال گذشته برآورد شده و همچنین ارز ۴۲۰۰تومانی نیز حذف شده است.

وی افزود: نرخ ارز نیمایی‌‌‌ را هم روی ۲۳هزار تومان محاسبه کرده‌اند که از نکات مثبت لایحه بودجه۱۴۰۱ بود. اما باید توجه داشت که بودجه همچنان کسری دارد و احتمالا این کسری چیزی در حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان باشد.

نقی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: نکته جنجالی که برای بازار مهم بود و شوک منفی به بازار داد، این بود که نرخ سوخت گاز صنایع بزرگ کشور را هم‌تراز با نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی قرار دادند. لذا زیان‌های سنگینی که بورس به سهامداران وارد کرده را دیگر در هیچ کدام از این بازارها نمی‌توان جبران کرد و تنها بازاری که از رشد تورم و سایر بازارها جامانده، همین بازار است.