۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واریز سود سهام عدالت پس از گذشت چند ماه / کدام شرکت‌ ها، سود سهام عدالت را پرداخت نکردند؟

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۴
کد خبر: 542426
واریز سود سهام عدالت پس از گذشت چند ماه / کدام شرکت‌ ها، سود سهام عدالت را پرداخت نکردند؟

پرداخت سود سهام عدالت پس از حدود دو ماه تاخیر، درنهایت از شب گذشته آغاز شد و در روز جاری نیز ادامه یافت.

به گزارش اقتصاد‌آنلاین؛ روز گذشته، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از پرداخت سود مرحله دوم سهام عدالت خبر داد. قرار بر واریز دومین مرحله از سود تا پایان اردیبهشت ماه بود، اما به دلیل عدم پرداخت سود توسط برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این اقدام صورت نگرفت و زمان واریز سود تا پایان تیرماه اعلام شد.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، پرداخت سود شرکت‌ها به این ترتیب است که بعد از برگزاری مجمع شرکت، پرداخت سود مشخص شود و تا ۸ ماه بعد از مجمع، شرکت‌ها موظف هستند سود را به سهامداران پرداخت کنند. برای اینکه این فرآیند بتواند به صورت متمرکز انجام شود، سازمان بورس تصمیم گرفته است که سود سهامداران مستقیم سهام عدالت و نیز سود سهامداران غیرمستقیم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تجمیع و به طور هماهنگ به حساب سهامداران عدالت پرداخت شود.

دهقان دهنوی درخصوص علت عدم واریز سود سهام عدالت در تاریخ اولیه اعلام شده گفت : بر اساس همین برنامه زمانی توزیع سود شرکت‌ها، ۵۰درصد سود که تا قبل از سال جمع شده بود، در اسفندماه پرداخت و مقرر شد ۵۰درصد باقی‌مانده نیز در اسرع وقت پرداخت شود. البته متاسفانه بعضی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر که باید در آن موعد زمانی سود را پرداخت می‌کردند، در پرداخت سود تاخیر داشتند و به همین خاطر برنامه پرداخت سود به تاخیر افتاد.

وی افزود: مایل بودیم همه ۵۰درصد باقی‌مانده سود را پرداخت کنیم، ولی دو اتفاق مانع شد که این سود واریزی از ۵۰درصد کمتر باشد. یکی اینکه دو مورد از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، افزایش سرمایه داشتند و این افزایش سرمایه می‌توانست از محل سود سهامداران انجام شود. البته به نفع سهامداران بود که در افزایش سرمایه شرکت کنند و از مزایای دریافت سهم جدید بهره‌مند شده و ارزش بیشتری برایشان ایجاد شود. بر این اساس، تصمیم گرفتیم تا سود را از این دو شرکت نگیریم تا سهامداران در افزایش سرمایه شرکت کنند. در نظر داشته باشید که این دو شرکت متاسفانه سود خود را پرداخت نکردند.

اطلاعیه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درخصوص جزییات توزیع مرحله دوم سود سهام عدالت

مرحله دوم سود سهام عدالت بابت عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر شامل ۴۰درصد و جمعاً به مبلغ بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به حساب ۴۳ میلیون و ۸۳۷هزار و ۴۱۳ سهامداری که شماره حساب بانکی معتبر در قالب شماره شبای بانکی که قبلا به سازمان خصوصی‌سازی و یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بودند، واریز شد.

از مجموع ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی، از دو شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها، سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت (در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم)، از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بهره‌مند شوند.

همچنین از آنجایی که شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا علی رغم پیگیری‌های متعدد متاسفانه تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده‌اند، از باقی‌‌مانده سود سهام عدالت به میزان ۵۰ درصد، ۴۰ درصد آن به حساب مشمولان واریز شده و ۱۰درصد آن در مرحله بعد پرداخت می‌شود. 

ضمنا آن دسته از مشمولان اعم از روش مستقم و غیرمستقیم که به دلیل اشکالات موجود در حساب بانکی آنها، امکان واریز سود سهام عدالت فراهم نشده بود و در این فاصله زمانی با ارائه اطلاعات صحیح نسبت به رفع مشکل اقدام کرده‌اند و یا در فاصله زمانی اسفندماه سال گذشته تا کنون در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، سود سهام آنها به صورت تجمیع شده به میزان ۹۰درصد پرداخت خواهد شد. سهامداران محترم می‌توانند برای اطلاع از مبالغ واریزی در مراحل اول و دوم به سایت sahamedalat.ir و یا با شماره ۱۵۶۹ تماس حاصل نمایند.

مبلغ سود مرحله دوم سهام عدالت

۴۰درصد سهام عدالت برای اشخاصی که برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی را در اختیار دارند، کمی بیش از  ۱۴۴هزار تومان و برای اشخاصی که ارزش سهام آنها ۵۳۰هزار تومان است، اندکی بیش از ۷۶هزار تومان خواهد بود و سایر سهامداران هم به همین تناسب سود دریافت خواهند کرد. افرادی که بخشی از سهام خود را قبل از  تقسیم سود گذشته فروخته‌اند، به همان اندازه که سهام آنها باقی مانده است، سود به آنها تعلق خواهد یافت.

کدام شرکت‌ها، سود را پرداخت نکرده‌اند؟

به گفته دهقان دهنوی، شرکت مخابرات ایران یکی از دو شرکتی محسوب می‌شود که با وجود به پایان رسیدن موعد ۸ ماهه خود هیچ بخشی از سود خود را پرداخت نکرده است. دومین شرکت نیز، شرکت مپنا است که تاکنون تنها تقریبا یک سوم سود خود را پرداخت کرده، اما هنوز دو سوم آن را پرداخت نکرده است. خلف وعده این شرکت‌ها و برخی شرکت‌های دیگر که سود را با تاخیر پرداخت کردند، باعث شد که تا امروز پرداخت سود سهامداران عدالت به تاخیر بیافتد و ما نهایتا تصمیم گرفتیم که بدون دریافت سود از این دو شرکت، آنچه که تاکنون تجمیع شده را به سهامداران عدالت پرداخت کنیم.