۰ نفر

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خبر داد؛

استفاده از ظرفیت بورس برای صادرات سیمان

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۵۷
کد خبر: 533600
استفاده از ظرفیت بورس برای صادرات سیمان

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: تولید فعلی سیمان و کلینکر در کشور بیش از میزان نیاز داخل است و باید به صادرات توجه ویژه داشت، در این زمینه در آینده نزدیک از ظرفیت تالار صادراتی بورس کالا استفاده خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا جمارانیان» افزود: با توجه به تولید ۵۵.۴ میلیون تنی سیمان در سال ۹۷، ۶۰.۴ میلیون تنی در سال ۹۸ و ۶۸.۳ میلیون تنی در سال گذشته، شاهد رشد همه ساله تولید در این صنعت هستیم.

به گفته این مقام صنفی، پارسال ۶۳.۷ میلیون تن از سیمان تولیدی در داخل کشور به فروش رفت و بقیه ۴.۶ میلیون تن دیگر صادر شد.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر قطعی هم‌زمان برق و گاز را در سه ماهه پایانی پارسال شاهد نبودیم، به‌طور قطع میزان تولید به بیش از ۷۰ میلیون تن می‌رسید.

جمارانیان ادامه‌داد: ظرفیت عملی این صنعت سالیانه ۷۵ میلیون تن است و با روند در پیش گرفته شده فاصله تولید با ظرفیت عملی هر روز در حال کاهش است.

وی ابراز امیدواری‌کرد تا با برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها، بقیه ظرفیت هفت تا هشت میلیون تنی تا ظرفیت عملی صنعت سیمان فعال‌سازی شود و با راه افتادن فروش و به‌ویژه صادرات، شاهد تاثیر بسزایی در سوددهی شرکت‌های سیمانی باشیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بیان‌داشت: برنامه امسال صنعت سیمان دستیابی به رکورد تولید بیش از ۷۰ میلیون تن است، به شرطی که با قطعی برق مواجه نشویم.

وی اضافه‌کرد:‌ از حدود ۲۰ روز دیگر با مشکل قطعی برق در صنایع مواجه خواهیم بود و صنعت سیمان هم که جزو پرمصرف‌های انرژی قلمداد می‌شود، به‌طور قطع در برنامه قطعی‌ها قرار خواهد گرفت و این مساله تولید را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

جمارانیان، به قطعی برق و گاز کارخانجات در سه ماهه پایانی ۹۹ اشاره کرد و گفت: این مساله منجر به کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شد، با اینکه هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شد اما مصرف‌کننده نهایی آن را با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کرد و این فاصله قیمتی به جیب دلالان می‌رفت.

این مقام صنفی تاکید کرد:‌ بزرگترین مزیت ورود شرکت‌های سیمانی به بورس کالا این است که اگر به هر دلیل محدودیتی در تولید به وجود آید، این مکانیسم عرضه و تقاضا است که تعیین‌کننده قیمت‌ها خواهد بود و اگر حتی قیمت‌ها با افزایش مواجه شود به جیب تولید خواهد رفت نه دلالان و واسطه‌ها.

وی با اشاره به بومی‌سازی بخش اعظم صنعت سیمان، خاطرنشان‌کرد: صنعت سیمان از پیشینه حدود ۷۰ ساله در کشور برخوردار است و اکنون به‌ جز برخی قطعات و تجهیزات، وابستگی آن‌چنانی به واردات در آن وجود ندارد.

عضو میز نخبگان صنعت سیمان، تاثیر اصلی برداشته شدن تحریم‌ها را بر رونق صادرات سیمان توصیف کرد و گفت: با رفع احتمالی تحریم‌ها، مشکلاتی نظیر انتقال پول، مشکلات بیمه‌ای، کرایه‌های حمل و نقل بالاتر به دلیل ریسک حضور در سواحل ایران و غیره کاهش خواهد یافت.

وی بیان‌داشت: اکنون عمده صادرات سیمان و کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان)  به دو کشور همسایه عراق و افغانستان انجام می‌شود که بیشتر آن نیز کلینکر است.

جمارانیان همچنین با اشاره به کشورهای CIS، افزود: برخی کارخانجات سیمان مازندران و گیلان، همچنین شرکت‌های سیمانی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی صادراتی به این کشورها دارند، اما با بازار مصرف کوچکی مواجه‌اند.

وی اظهار داشت:‌ ترکیه به عنوان یک رقیب بزرگ حضوری قدرتمند در بازار کشورهای CIS دارد، ضمن اینکه قوانین این کشورها نیز به سرعت تغییر می‌کند و در یک سال و نیم گذشته حوادثی مانند جنگ قره‌باغ و محدودیت عبور و مرور کامیون‌ها و تریلی‌ها، کرونا و تغییر ضوابط گمرکی آنها، همین میزان صادرات را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار داد.

 پارسال بیش از ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در کشور تولید شد و به اعتقاد کارشناسان، امسال قابلیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تنی در این صنعت وجود دارد.

یکشنبه گذشته (۹ خردادماه) در نخستین روز عرضه سیمان در بورس کالا، ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول به فروش رفت و طلسم ورود آن به بورس کالا شکسته شد.

فعالان این صنعت امیدوارند با تداوم این مهم، همه شاهد شفافیت معاملات، واقعی شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی باشند.